Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 4509 ggr
[Sandi92]
0

Svullen hals :(

Upptäckte nyligen att mitt marsvins hals är svullen. Den är helt hård och tjock. Hittade denna infon på nätet och tror att det kan vara det, läs om Streptococcus zooepidemicus:

http://www.veterinaren.nu/artiklar/gnagare/infektioner-och-parasiter/bakterieinfektioner-marsvin/128

Veterinären är inte öppet varken idag eller i morgon. Nån som har nån erfarenhet av detta? Är det väldigt akut? Vad kan jag göra för henne?

Moa-16
0

Jag vet inte, men det låter inte så bra. Äter h*n? Är h*n pigg annars?

[Sandi92]
0

Jo, som tur är så verkar hon inte allmänpåverkad än. Hon äter som vanligt. Men det verkar jobbigt för henne. Det är som en stor, tjock böld. Om det är lymfkörtelinflammaion så måste hon ju ha vård, men kan ju som sagt inte få tag på nån veterinär nu. :(

Moa-16
0

#2 Okej, det är ju bra i vart fall! Bara hon äter så klarar hon sig ju. Det enda råd jag kan ge dig är att åka till veterinären så fort det nu är öppet.

[Maijah]
0

Hur är halsen idag?

Råder dig att åka till vet så fort det är möjligt.

FeliciaS
0

Är det hela halsen som är hård och tjock alltså, inte en stor knöl/böld på halsen?

Så länge hon är pigg, äter och bajsar så är inte läget akut men åk in med henne till veterinären när de öppnar.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Sandi92]
0

Maijah: Hon är lika svullen som igår, men verkar fortfarande inte ha ont av det mer än att det är jobbigt.

FeliciaS: Det är hela halsen. Ska ringa så fort de öppnar i morgon och säga att vi måste ha en tid samma dag.

FeliciaS
0

#6 Okej, då kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Hoppas allt går bra hos veterinären, vi håller tummar och tassar :)

Mvh Felicia

Moa-16
0

#6 Säger som Felicia, jag håller tummarna! Berätta gärna hur det går!

[Maijah]
0

Jag håller också tummarna för din tjej <3

[Sandi92]
0

Nu har vi varit hos veterinären! Det var en varfylld böld, troligen orsakad av insektsbett. De stack hål på den och det forsade ut var (som luktade extremt äckligt). Hon har fått medicin också som vi ska ge henne i 5 dagar. Jag är så glad att det inte var nåt allvarligt. Glad

Moa-16
0

#10 Skönt! Hoppas hon blir bättre (:

[Maijah]
0

Va skönt! Håll nu koll på bölden så att den inte kommer tillbax och tvätta med bakteriedödande ett par ggr om du nu inte redan gjort det =)

FeliciaS
0

#10 Vilken tur att det bara var en varböld :) Usch ja, det stinker verkligen…

Är det antibiotika hon fått?

Se till att allt var är ute, kläm lite försiktigt. Tvätta sedan rent med väteperioxid eller koksaltlösning.

Mvh Felicia

[Sandi92]
0

Tack för tipsen! Går det bra att tvätta det med desivon?

Skulle vilja bada henne i morgon, hela hon stinker eftersom hon fick var på sig (och i munnen stackarn). Kan jag det eller borde jag vänta tills det läkts riktigt?

FeliciaS: Ja, det är antibiotika.

Sandra-B
0

När jag hade en böld på ett av mina marsvin så badade jag henne, både för att hon fick var i pälsen och för att kunna rengöra bölden ordentligt.

Vad heter medicinen du fick?

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

FeliciaS
0

#14 Jag ser inga problem i att bada henne i ljummet vatten, då rengörs såret också :) Var dock försiktig så det inte kommer schampo i såret, kan nog svida en del.

Mvh Felicia

[Sandi92]
0

Svullnaden har fortfarande inte gått bort riktigt. Har försökt klämma på den men det kommer knappt ingenting. Brukar det bli så efter dom har haft en böld eller borde jag ringa till veterinären igen?

Moa-16
0

#17 Jag tycker du ska ringa veterinären & fråga. Det skadar ju aldrig.

[Sandi92]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu var det ett tag sen jag skrev här, men min lilla tjej har fortfarande inte blivit bra. :( Vi har varit och tömt bölden en gång till och fått en ny kur antibiotika, men det har inte hjälpt. Det är en tand som har orsakat det hela. I morgon ska hon till vet igen och dra ut den under narkos. Hon har klarat två narkoser innan när de tagit bort tumörer, men den här gången är hon äldre och det är ju alltid en risk att söva ner så små djur. Hoppas verkligen det går bra.

[Maijah]
0

Oj, då stackare! =( Jag hoppas verkligen det går bra! Vilken klinik ska hon till?

Moa-16
0

#19 Ajdå, vad tråkigt att höra att hon inte är bra än. Stackarn! Hur mår hon annars? Äter hon?

Virvlan
1

Mitt marsvin har fått en böld på halsen.. måste till vet med henne.