Gnaga på galler
Jag har just nu en gallerbur och på kvällarna hör jag när den ena (Gordon) gnagar på gallret. Är det farligt för deras tänder eller håller de?
Mitt marsvin gör det ibland när hon är frustrerad, t.ex när hon tigger efter mat men ingen mat kommer. Jag kan väl inte tänka mig att det är så jättebra för deras tänder…
Hon har dock alltid något att gnaga på i buren, en gren från ett fruktträd, knäckebröd och hö såklart.
Jag har nog aldrig stött på ett "galler-djur" som inte biter på sin bur.
Jag kan inte tänka mig att det är bra men ibland verkar de slipa sina täder på detta vis, fast saker i buren till detta enda mål finns.
Mina 3 marsvin som nu är bortgågna skakade galler så pass att det inte gick att ha dem instängda så dem fick gå fritt i lägenheten. För dem handlade det helt enkelt om tristess.Det hjälpte dock att totalt mörklägga buren med hjälp av en filt om jag nu verkligen var tvungen att ha dem instängda. Mina nuvarande byter jag inredning på under dagen och natten och ger dem alltid något att tugga på deras hus och inredning som är gjord i trä med bark på får inte vara ifred men hellre det än galler ^^.