Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 1519 ggr
Piggy-wiggy
0

Hur mycket ska dom få slåss?

Vi har 4 stycken marsvinshannar som är uppdelade i 2 burar. I ena buren sitter far och son som funkar bra ihop, i andra buren sitter 2 som vuxit upp ihop och dom funkar också bra ihop.

Vi har haft ute alla marsvin samtidigt på golvet för att se om dom skulle funka ihop och det gick inget vidare. 3 av marsvinen är ungefär jämngamla, lite över 1 år och den lilla är mindre än 6 månader. Den minsta funkar skapligt bra ihop med det andra paret men den lilles pappa och dom andra två vuxna marsvinen slåss. Dom har fått både rivsår och bitsår som har blödit ganska rejält.

Jag vet att det är naturligt att dom slåss men hur pass mycket ska man låta dom slåss innan man tar isär dom? Det skulle vara så roligt om dom kunde vara tillsammans alla fyra.

Jag vill ju inte att nån ska bli av med ett öga eller så så jag har särat på dom när dom slagits rejält men det kanske jag borde låta bli?

Behöver råd!

Royalz
0

Har du 2 fungerande hanpar så riskerar du att dom inte ens kan bo ihop sen om du låter alla träffas. Alltså du får 4 burar med 1 marsvin i varje.

Så jag råder dig starkt att ha kvar dom som dom bodde från början. Det är sällan 4 hanar går ihop.

Vill du ha en flock skulle du skaffat honor :)

Piggy-wiggy
0

Ok!

Då får dom bo som dom bor, 2 i varje bur :)