Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: foder
Läst 2195 ggr
mattelilla
0

Ge hästmüsli till marsvin?

kan man ge: krafft musli röd?

köpte en påse och dom på granngården hade aldrig hört att man kunde ge det till marsvin………är det starkt?

Rubriken är ändrad av administratör för att bli tydligare i forumet och underlätta vid användning av sökfunktionen.

Lyan
0

Jag har gett den till mina för några år sedan, hanarna som hade svårt att hålla hull fick den och de överlevde :-) Exakt hur bra/dålig den är vet jag inte, men mina var pigga och glada och fick upp huller fint

Fabiola
0

Jag ger granngårdens havrefria hästmusli och tycker den är bra för mina grisar.

mattelilla
0

ok tack så mkt!!!! =)

godisgrisen
0

#2 Hur mycket kalcium är det i den? Jag har för mig att det är lite väl mycket för marsvin med tanke på urinstenar.

FeliciaS
0

Precis som #4 skriver ska man kolla över näringsvärdet i alla typer av foder innan man ger det till marsvin. Foder som är anpassat till andra typer av djur, särskilt då sådana som är större än marsvin, innehåller ofta höga halter av mineraler. Hästfoder är gjort för hästar och lämpar sig därför sällan lika bra till andra djurtyper.

Den müslin du nämner i #0 kollade jag upp lite snabbt. Den innehåller flera produkter av soja (ångkokt soja, sojaolja, sojaböna, sojaskal), majs och solros - som bör undvikas att ge till marsvin av olika anledningar. Andelen kostfibrer skulle jag säga är för låg, marsvin behöver riktigt höga fiberhalter i sin mat för att hålla igång sin snabba matsmältning, och den innehåller alldeles för mycket salt och kalcium som kan ge urinsten. Jag skulle inte ha gett den till mina marsvin i alla fall. Ge dem hellre något foder som du blandar själv och vet vad det innehåller - med mycket fibrer, lite fett och protein samt utan tillsatta mineraler. Bra exempel på det är havre och kornkross.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus