Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 387 ggr
dreamiz
0

hanar tillsammans

Jag vet att detta diskuterats i andra trådar men tycker ändå inte jag hittat nåt som stämmer in exakt på min undran:

Brukar det funka bra om man köper två bröder och låter dom bo tillsammans, eller hur stor risk är det att de börjar bråka? De jag funderar på är nu ca 3 mån men har bott tillsammans hela tiden.

Är det större risk att de börjar bråka om hanarnas bur står i samma rum/nära en bur med honor?

KvirrZ
0

Dom hanar jag kännt som bott ihop sen de var små har alltid börjat bråka, antagligen för att de blir könsmogna samtidigt, eller?

Det var därför jag var osäker på att skaffa en killkompis till min Chico men då fick jag bekräftat här att Chico kommer antagligen redan förstå att han är högsta marsvinet här hemma när en liten gris kommer hit. Då kom lilla Tjorven hit och det funkar bra :) antagligen för att han är mycket mindre och inte är ett hot mot Chico.

- Mvh Emma

idipidi
0

Min erfarenhet är att det för det mesta fungerar, förutsatt att det inte är hanar som är extremt haniga. Det kan vara en bra idé att höra sig för om hanarnas beteende bakåt i stammen, hur de har funkat med andra hanar.

Om de bor i hem utan honor funkar det nästan alltid. Dock är det rätt vanligt att ägarna är lite för blödiga och inte låter dem göra upp rangen ordentligt utan särar dem i onödan.

Men visst, en liten risk att de inte funkar efter ett tag finns det ju alltid.

gizsaphis_matte
0

Mina är två hanar…men gizmo han var ju själv i två veckor, pga att Saphiro han var alldeles för liten att komma ifrån sin mamma just då.

Såvi fick vänta i två veckro innan vi kunde  hämta hem honom.

Men när dem väl skulle sättas ihop så gick det väldigt bra.

Gizmo tog till sig  den lille på en gång….det  är väl först nu som han kanske börja bråka lite med lillen.

Men inget allvarligt än…..men det är väl normalt att dem gör så?

FeliciaS
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har haft 2 bröder, det funkade jättebra. Visst gör de upp om rangordning m.m. ibland men annars lugnt. Det är ju helt normalt att de tjaffsar lite ibland, vilken människa bråkar aldrig (ingen)…!? ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

dreamiz
0

Självklart är det normalt att de gör upp om rangordningen. När jag började med möss så vart jag så orolig så fort de pep men jag lärde mig snart att höra skillnad på normalt rangordningsbeteende o mobbing!

Kan ju kolla med uppf hur hanarna i släkten är/varit. Sen är det om det blir värre när det är honor i samma rum? Nån som har erfarenhet av just det? Hur gör ni uppfödare tex?

varemis
0

Har själv en grupp med åtta hanar varav två kastrerade. De går tillsammans i en storbur och det fungerar alldeles utmärkt. Visst blir det lite gnissel ibland, men inget allvarligt. I samma rum finns ett tjugotal honor… Om en hane varit på parning och gått med honor ett tag kan han vara lite tuff när han kommer tillbaka, men de gör snart upp om vem som bestämmer i gruppen. Någon enstaka gång har jag råkat ut för att en hane absolut inte fungerar med de andra. Riskerar de att skada varandra allvarligt får man hitta en annan lösning. Just nu har jag en väldans stöddig cuyhane som inte fungerar med de andra hanarna. Jag vill inte sätta honom med hona eftersom han är för ung, så jag provade med en av mina kastrerade hanar och det gick jättebra!

Är man bara försiktig när man introducerar en ny hane i gruppen brukar det fungera bra. Ett tips är att låte dem träffas på neutral mark, så att man inte sätter in en ny hane i någon annans bur. Det är att bädda för bråk…

GroaLover
0

vilken liten bur, XtanLover…

[Liinda]
0

Jag har 2 hanar och 2 honor i samma rum och det har aldrig varit några problem och hanarna är inte ens bröder. Dom är från 2 olika ställen och flyttade ihop när dom var 3 och 4 månader gamla.

Faktum är att när dom är ute på sommaren i sina uteburar så kan dom se honorna från sin bur och visst har dom blivit irriterade på varann ibland men inget allvarligt. Så här är det iaf inga problem =)

På bilden flörtar en av hanarna med honorna och han gick snällt tillbaka till sin bur sen utan att ge den andra hanen strykRäcka ut tungan

dreamiz
0

Tack för all info! Det är verkligen bra att få höra om era erfarenheter för att jag sen ska kunna fatta ett beslut. Självklart är alla djur individer o kan bete sig på olika sätt men då jag själv inte haft mer än en flock marsvin förut så har jag ju ingen egen erfarenhet av att ha två o ev bråk osv. Så stort tack för att ni delar med er av er erfarenhet!

O ni får gärna fortsätta att göra det om fler läser detta!

[Theriss]
0

I min burhylla på fyra burar bor det honor högst upp och längst ner, och hanar i mitten. På golvet står en bur med en hane för tillfället. Eftersom buren med hanen och buren med honorna står i golvhöjd får de besök av både honor och hanar (genom gallret) och hanarna håller sig alltid i skinnet. Honorna däremot… Flört 

Jag har två hanar som aldrig bråkat det minsta, fastän de känner lukten och hör honor varje dag. Det är en äldre och en yngre hane, obesläktade.
Sen hade jag två halvbröder på ett par månaders mellanrum som bodde ihop tills nyligen. Den äldre kunde säga ifrån ibland men det var inget allvarligt och det hände sällan.

Bästa vännerna Krutow och Ceasar på bilden.

varemis
0

#10 Vilka sötnosar!