Färghjälp önskas
(nu är jag här igen, kommer dock inte! att delta i diskussioner)
För er som redan har läst i min blogg så har min nonself hona Smulan fått sin första kull i fredags. Jag har problem med färgerna och önskar hjälp från er härinne som är seriösa, har erfarenhet och som vet vad ni pratar om.
Det är tre honor, en slät och två som troligen är rex eftersom pappan är rex och mamman bär rex/teddyanlag.
Jag lägger här in några bilder här nedanför på bebisarna så får ni säga vad ni tror. Jag är väldigt tacksm om någon kan hjälpa mig att "lösa problemet".
Först en bild på alla tre för att ni ska få se dem ihop. Här syns det ganska tydligt att Hjärta(den släta mörka) har golden inslag på nästan hela ryggen.
Är Hjärta black/golden? (Jag menar om det är så att det är goldeninslaget i det svarta som orsakar en synvilla och gör att hon ser mer chokladfärgad ut)
Är det ens möjligt att ett marsvin kan vara både choklad och golden? (_Jag menar ifall båda färgerna räknas till den röda färgskalan)
_
Sen har vi den mörka rexhonan, Electra. Jag ser att det är nån agouti men frågan är:
Är hon goldenagouti/golden/white eller goldenagouti/white eller golden/goldenagouti/white?(hon har tre vita tår på ena bakbenet)
De flerfärgade stråna är svarta längst ner sen golden/red) men jag kan inte se att de är svarta längst upp, är det jag som missar det eller kan det vara så?
Den ljusare rexen, Elora. Hon är inte heller agouti på magen och samma som ovan så är stråna svarta lngst ner men jag ser inte heller här att de är mörka/svarta på topparna. (måste absolut lära mig mer om agoutifärger!)
- Är hon buffagouti/buff/white eller buff/buffagouti/white eller någonting helt annat? (hon har den ljusa färgen på hela magen)
Ja golden och choklad kan kombineras , choklad tillhör svartgruppen och golden rödgruppen. Men jag tycker att din Hjärta ser ut att vara svart, öronen är för mörka för att vara choklad. Så nonself black/golden skulle jag säga där.
Electra ser ut att vara goldenagouti/golden/white.
Elora är nog buffagouti/buff/white eller möjligen för jag tycker att hon är ganska ljus lemonagouti/cream/white.
"Vanliga agouti" har inte agoutifärg på sina små sötmagar utan där syns bandfärgen. Solidagouti är däremot agoutifärgade på hela kroppen.
Söta flickor!
Det är lite lustigt (men såklart underbart!) att jag fick en black överhuvudtaget för jag önskade en black self men ingen trodde att det skulle vara möjligt åså blev det en sån, visserligen inte en self men ändå. Nu vet jag att det går att "önska sig månen" sådeså.
Mamman är ju golden/white och pappan silveragouti.
Jodå visst kan man få svart efter de föräldrarna, det beror på vad föräldrarna bär på och döljer.

Om du går in på SMF:s hemsida och klickar på "info om marsvin/de olika raserna/färgbeskrivningar" så kommer du till en sida som är nästintill ovärdelig för mig.
Jag har ju sett olika bilder Hjärta och på en del ser ut helt klart ut att vara choklad och på andra, såsom #4 svart. Tycker det är jättesvårt att färgbestämma efter bilder. Rent spontant skulle jag efter de bilder jag sett här säga svart. Jag har lite svårt att tro att en icke färgavlad choklad skulle bli så mörk.
#1 Som svar på fråga 2. JA, dåliga (ursäkta uttrycket) agoutisar kan se ut så.
#10 Tack för svaret ang agoutifrågan.
Fler frågor: måste en black ha svarta fötter eller kan det var som med en "dålig" agouti att de kan ha mer bruna/chokladiga fötter?
#12 En enfärgad black är helt svart, ej chokladfärgad någonstans.
Elora: cream/lemonagouti/white (man skriver den färg marsvinet har mest av först)
Hjärta: black/golden
Electra: goldenagouti/golden/white
Jag antar att det är blixt eller något annat som får marsvinen att se chokladigare ut till färgen på vissa bilder?
Söta bebisar förresten :-) Grattis!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#13:
Tack för ditt svar. Är du helt säker på Eloras färger? För jag vill ju registrera dem och vill inte skriva fel färger. Flera andra har sagt buffagouti/buff/white själv har jag ingen aning och har svårt att se skillnad på cream/lemon/buff även fast jag har läst och läst hur det ska se ut.
Ja det kan vara kamerna som gör att Hjärta ser chokladig ut på bild fast hon ser faktiskt chokladig ut i soljus och dagsljus också konstigt nog. Men jag tänker att de kanske är en blev svart eller så gör goldenmixningen att det ser chokladigt ut fast de är svart egentligen.
Hon har inte svarta fötter beror på det att hon är black/golden och inte enbart black?
Ang Electra: är det alltså mest goldenagouti än golden? Hela hennes mage är ju bara golden menar jag.
#14 Eftersom Eloras pappa är silveragouti vet jag att hon inte är buff. :) Genetiken bevisar det.
Ja, det beror då antagligen på att Hjärta har goldenfärg på några av tassarna. Hm, låter ju som att hon kanske är choklad/golden ändå, just p.g.a. att hon i dagsljus ser chokladfärgad ut?
Ang. Electra kan man väl skriva lite hur man vill egentligen, men även på helfärgade goldenagoutis(som ej är s.k. "solid agoutis") blir magen helt golden. Dessa kallar man ändå bara goldenagouti. Så jag räknade inte med magfärgen av den anledningen. Men ordningen är förstås egentligen inte väsentlig.

#13 Cream/lemonagouti?? går det ska det inte vara antingen cream eller lemon??
#16 Lemonagouti är ju samma som creamagouti med skillnaden att bas-och toppfärgen är svart och inte choklad :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Det går alldeles utmärkt att vara cream/lemon agouti :-)
Agouti- och argentefärgerna ser ut som nedan:
Bas
Tickning
Ögon
Färg (+white)
Lemon ag.
Black
Cream
DE
Cream
Cream ag.
Chocolate
Cream
RE
Cream
Buff ag.
Black
Buff
DE
Buff
Saffron ag.
Chocolate
Buff
RE
Buff
Golden ag.
Black
Golden
DE
Golden
Orange ag.
Chocolate
Golden
RE
Golden
Silver ag.
Black
White
RE
-
Cinnamon ag.
Chocolate
White
RE
-
Lemon ar.
Lilac
Cream
PE
Lemon
Cream ar.
Beige
Cream
PE
Lemon
Buff ar.
Lilac
Buff
PE
Saffron
Saffron ar.
Beige
Buff
PE
Saffron
Golden ar.
Lilac
Golden
PE
Golden
Orange ar.
Beige
Golden
PE
Golden
Silver ar.
Lilac
White
PE
-
Cinnamon ar.
Beige
White
PE
-
Grey lemon ar.
Grey
Lemon
RE*
Cream
Grey buff ar.
Grey
Buff
RE*
Buff
Grey golden ar.
Grey
Golden
RE*
Golden
Grey silver ar.
Grey
White
RE*
-
Ag.= Agouti
Ar.= Argente
DE= Dark Eyed
RE= Ruby Eyed (RE*= Mörkt Ruby Eyed)
PE= Pink Eyed
Kolumnen "Färg (+white)" är den färg som agoutin/argenten kan tecknas ihop med uthöver white.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Ok, jag är inte alls bra på marsvinsfärger, tycker bara det är jobbigt och konstigt, en rikitg djungel. Det verkar ju kunna bli lite hur som helst. Varför fick ingen av ungarna pappans färg, det tycker jag är konstigt.
Spelar pälsfärgen någon roll om det är black eller choklad utifrån ögonfärgen?
Hur vet jag helt säkert att det är en DE och inte en RE? Mitt marsvin Daga är ju RE och det syns tydligt men jag menar mer om de finns nått extrasäkert knep förutom soljus och lysa med ficklampa. På bilderna ser dem ju ut att vara rödögda men jag vet också att kameror kan luras med sånt. När jag lyser i ögonen på alla tre så är deras ögon iaf lika och de är en (innifrån och ut) svart pupill, mörk färg några m.m. och sedan ännu mörkare längst ut och såklart vitt/blått runt om.
Så vad säger ni om det DE eller RE? Ska kolla på mina andra mörkögda också och jämföra. Det här är riktigt intressant tycker jag som verkligen vill lära mig men har så svårt för sånt där.
----------------------------------------------------------------------->
Linnet: Jag blev också förvånad för jag trodde att minst en skulle se ut som pappan och en som mamman. Men nu blev ingen lik förutom att en blev slät å tre (1 rip) rex.

#20 Jo fast goldenfärgen kom ju ändå från mamman på den spom är goldenagouti/golden och sen kommer ju agoutin från pappan, men silveragouti verkar ha svårt att slå igenom, ser på Tiinas kullar också med silveragoutipappor.
Nu har jag återigen tittat igenom Hjärta för hon är verligen ett färgmysterium för mig.
När jag i dagsljus nyss bläddrade igenom pälsen över hela henne så ser jag att längst ner mot huden är pälsen ljusare än på topparna och det är inte svart/grått utan mer åt goldenhållet (röd/orange/brun), lite ljusare än hon har på sina andra golden fläckar.
Hon har även mer golden över hela sig än vad som syntes från början om det är det som gör att hon ser chokladfärgad ut fast hon är black så är hon isf golden/black och inte tvärtom. Det ser nästan ut som att "vart fjärde hårstrå" är golden/brun/röd fast nu har jag ju såklart inte räknat men de är väldigt strimmigt och väl blandat iaf.
Linnet: Ja det är sant! Fast som jag sagt tidigare så har jag för mig att hon inte vet så mkt om stammen bakom pappan till Smulans kull. Det kan finnas lite allt möjligt där färgmässigt uppenbarligen även anlag för röda ögon.
På de senaste bilderna ser det verkligen ut som choklad, alltså chocolate/golden. De andra är lemonagouti/cream/white och goldenagouti/golden/white. Eller villen ordning på färgerna du nu vill ha. Det spelar mindre roll.
Men ta bort DE framför färgerna. Det heter inte så. De enda fall där man skriver DE eller PE är framför white och golden. I alla andra fall säger ögonfärgen sig själv.
Måste dock fråga vad du ska registrera dem som och varför? Jag trodde att det var en typisk petkull?

#24 En av syskonen eller halvsyskonen till Smulans mamma hade i alla fall rubinögon (vet ju inte säkert vilka ungar som hörde till vilken mamma eftersom två honor fick sina ungar exakt samtidigt utan att vi var närvarande, men båda kullarna hade samma pappa), det är den till vänster på bilden, fast det syns inte på bilden att den har rubinögon.

Idipidi: Ja det är en "petkull" men eftersom de lockiga är rex så vill jag kanske registrera dem för min egen skull bara egentligen.
Orsaken till att jag skrev DE före var för att jag undrar (är osäker på) om hon är DE eller RE.
Linnet: Jag tycker att färgen på din första bild är ganska lik Hjärtas fast hon är mörkare men det skulle inte förvåna mig om hon blir ljusare som din på bilden i #27. Jag tycker redan hon har ljusnat sen hon föddes då såg hon bara svart ut med ett goldenben typ.
#26 Det där är definitivt choklad (choc/cream) Det är myckt vanligare med ljusa choklader bland pettar, sträv- och långhår än det är med mörka choklader. Agoutin ser dessutom ut att vara creamagouti, d.v.s. en chokladbaserad agouti. Då bär ju pappan på choklad! Dessutom bleks chokladfärgen mycket av cream-blekanlagen. En choc/golden är ofta betydligt mörkare än en choc/cream.
#28 Fast RE skriver man ännu mindre än DE/PE. RE räknas helt enkelt som en underkategori av DE.

#29 Jag vet det och ville bara veta av er härinne om hon var de ena eller de andra.
Linnet: Är han orangeagouti, saffronagouti eller creamagouti? För jag tycker det ser ut som choklad blandat med färg och inte svart blandat med färg iaf.
Är han på bilden i #30 alltså Smulans morfar?`
Det börjar ljusna lite för mig nu, om det finns choklad både på bakom Smulan och Gasolin som uppenbarligen har gett choklad tidigare.
Creation eller någon annan: Exakt vad är det i genetiken som gör att en silveragouti inte kan lämna buff efter sig på avkommorna då? För isf kan väl inte hans tidigare avkommor heller vara buffagouti eller?

#31 Det är Smulans morfan, men jag vet ju inte vad han var/är för färg, vi trodde nog då att han var goldenagouti, men han var ju lite blaskig i färgen, inte alls samma mörka färg som Signe, så han kanske inte var det ändå. Vi tog hit tre bröder, den ena var antingen buff eller cream och den andra agouti (buff eller cream) och så pappan då, alla tre hade mörka ögon.

Hon kan ju inte vara svart i alla fall, ser ju inte svart ut ett enda dugg, i så fall måste kameran luras väldigt mycket. Vi kanske borde komma och kolla live.
Men visst ändrar dom färg, vi har ju fått goldenungar som har varit nästan lika mörka som choklad, men dom har ljusnat jättemycket.
Åsa (svarar från Linneas inloggning)
Åsa: Ja kom ni gärna och titta på ungarna. Det där med goldenfärgen känner jag igen, Ninni var ju nästan röd (mkt mörkare än Smulan) när hon var bebis och nu är hon jätteljus.
Tänkte egentligen fara och simma på ett tag men sluter bort det för jag har så ont i huvudet. Men om ni vill komma idag så är det helt okej för mig. :-)

#36 Dom långhåriga brukar ju ljusna jättemycket.
Nja just nu går det inte, Linnea jobbar, vet inte hur länge, men ska höra med henne om vi kan komma senare i dag.
Har mailat dig angående Smulans stam, hörde av Linnea att du ville ha lite uppgifter, vet inte om du blev så mycket klokare, för där finns en del frågetecken/Åsa

En buff är cdcd och måste således få ett cd-anlag från var förälder och eftersom silver agouti är crcr så är det inte möjligt (inte heller en zobel kan lämna buff då zobel-anlaget är chcr).
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

#38 Ok, var och kollade på ungarna, men tyckte hon var för mörk för att vara cream, men då måste hon väl vara det ändå, eller finns det nån annan möjlig färg?
Hjärta är i alla fall INTE svart utan choklad/golden och har rubinögon, det kunde vi konstatera.
Förlåt att jag lånar tråden lite, Men vad är Sepia och Zobel egentligen för färg, kan dessa färger kombineras med golden? Och är dem rubinögda?
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet
Som Linnet säger så är Hjärta helt klart rubinögd det syns tydligare för var dag som går och nu syns det nästna hela tiden. :-)
#40 Sepia och zobel går ej att kombinera med golden. Zobel går enbart att kombinera med white och sepia går enbart att kombinera med cream och/eller white.