Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 4108 ggr
EternalWinter
0

Avbruten tand?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har skrivit ett inlägg här om samma sak fast det var för länge sen så kunde inte hitta det.

Kollade mitt marsvins tänder igen och än en gång så är ena framtanden (där uppe) avbruten..förstår inte varför…hon gnager inte på gallret eller på något egentligen..hö och mat är det hon gnager på.

Så varför bryts hennes tänder av?

Tänkte jag frågar här innan jag ringer till veterinären.Rynkar på näsan

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

Johannana
0

jag är ingen expert ( har haft marsvin i 2 veckor :P ) men det kan ju vara kalciumbrist,eller c-vitamin brist?

Abico
0

Kan hon ha trillat? Eller slagit i tanden någon stans?
Om hon tidigare brutit av en tand kan det vara en spricka i tanden som gör att den lättare går av en andra gång.
Det är ganska vanligt att marsvin bryter av en tand och det är inget som du behöver åka till veterinären för - det går ändå inte att göra något åt. Se till att marsvinet äter bra, dela grönsakerna i mindre bitar eftersom det kan ha svårt att bita av mat med en tand av.
Om tänderna är väldigt ojämna kan du slipa eller klippa till dem så att de är lika långa, för att underlätta för henne när hon ska äta.

Hanna 

EternalWinter
0

#2 Nej, om inte har snubblar i buren? Men det har jag svårt att tro.

Ja nu är ju tänderna ojämna då den avbrutna är nästan helt borta.

Hon äter som hon ska, ska dela grönsakerna i mindre bitar.Obestämd

Abico
0

#3 - Jag hör ibland hur mina marsvin slår i tänderna i matskålarna, ett lätt slag mot keramikskålen kan nog skada en tand om den redan har en spricka. Har även marsvin som tuggar väldigt på vattenflaskans pip när de dricker, det är ju också något som kan skada tänderna om man har otur.

Tänder brukar växa ut snabbt igen, håll koll på henne så att hon får i sig mat som hon ska under tiden bara.

Hanna 

EternalWinter
0

#4 Ja det var vattenflaskan jag trodde först så jag bytte ut den men de gjorde jag när första tanden bröts av. Så nu har dom vattenskål..möjligt att dom kanske slår i tändarna skålen då.

Ja, hon har brutit dom förut..men jag håller lite extra koll på henne.