Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 10192 ggr
Virvlan
0

Böld på mitt marsvin

Mitt marsvin är 3,5 år och jag upptäckte för två veckor sen att hon hade en böld på halsen. Men sen reste jag bort, och nu har jag sett att bölden växt väldigt mycket.
Kan man klämma den själv?

1da98
0

Ojdå..
Nej jag skulle inte klämma den själv, innan man vet var det är.
Jag skulle åka till veterinären imorgon.
Man brukar få antibiotika mot bölder, men det får INTE vara pencelin.
Bactrim brukar vara bra.

Men leta upp någon bra veterinär som man kan lita på.

Hoppas det går bra! :)

// Ida och marsvinen

// Ida och marsvin.

"Djur är som vatten, det går inte att leva utan de ♥"

isblixt
0

Det är ingen bra idé att klämma bölden själv innan ni fått reda på vad det är för sorts böld. Som #1 skriver behöver ditt marsvin förmodligen antibiotika också. Så ett veterinärbesök är det allra bästa :-)

Virvlan
0

Men mitt marsvin är ganska gammal, kanske beror på det? De lever ju inte för alltid..
Hur mycket kan det kosta tro att tömma en sådan böld?

HannaVastervik
0

Marsvin brukar ju bli mellan 5-8 år så ditt marsvin är ju inte ens "gammal" ännu, ring och kolla med veterinären vad de säger, dom vet nog om priser också.

Sandra-B
0

Var på halsen sitter den?
Om det finns risk att den trycker så att det blir svårt för marsvinet att andas och/eller äta/svälja skulle jag kontakta veterinär omedelbart.

Finns det ett hål någonstans så är det rätt lätt att tömma den själv, dock kan man behöva uppsöka veterinär i alla fall för att få medicin (exempelvis bactrim eller baytril), det är dock rätt så äckligt och det luktar verkligen illa.

Det veterinären brukar göra är att kolla så att det verkligen är en varböld (om det råder tveksamhet om det kan vara något annat) och om det är så öppnar de upp den, tömmer den och spolar rent sen får man fortsätta att tömma och rengöra den själv under några dagar hemma. De gör med andra ord ingenting som man inte kan göra själv (förutom att skriva ut medicin vill säga) hemma.
Känner man sig osäker bör man dock inte prova själv tycker jag, utan då är veterinären det bästa.

För två veckor sedan (natten mellan tisdag och onsdag) upptäckte jag en gigantisk böld (ungefär ett halvt äpple i storlek) på en av mina hanar, Benjamin. Där fanns ett hål på böldens undersida så jag öppnade upp där och tömde den samt gav honon bactrim (som jag hade hemma). Dagen efter hade bölden dock fyllt på sig lika mycket igen så jag tyckte det var otäckt och kände att jag ville få den kollad av veterinär samt även få baytril till honom istället så jag fick en tid dagen därpå. Veterinären behöll honom i några timmar och öppnade upp bölden llite mer än vad jag hade gjort (jag tycker dock att han borde öppnat den ännu mer för det var väldigt svårt att tömma genom det lilla hålet på grund av svullnaden och han spolade rent samt skrev ut baytril till Benji (dock ungefär tre gånger så hög dos, vill inte tänka på vad som skulle kunna hänt med honom om jag inte hade vetat vilken dos han skulle ha…:-S).

I alla fall, det besöket kostade ungefär 700 kronor + medicin så totalt slutade det på knappt 800 kronor. Jag tycker dock att det var väldigt dyrt för det som han gjorde. För några år sedan var jag hos en annan veterinär med ett annat marsvin som hade en böld under hakan som spreck in i munnen på honom, de gav honom en lätt narkos, öppnade upp ordentligt och rengjorde noga, sydde några stygn och jag fick medicin med mig från kliniken- det gick på ganska exakt 600 kronor och de gjorde mer än vad "Benjis veterinär" gjorde.

Vi har en liten artikel om bölder här på MiF, kan kanske ge dig några tips :-)

Önskar dig lycka till med marsvinet!

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

[Tisslibiie]
0

Min kastrat fick en böld precis under hakan för en liten tid sedan. Och det gick på ungefär 800kr och självklart + medicinernas kostnader. Men det är alltid en risk vid just böld vid det stället, att det är tandrelaterat och då är det inget man kan göra. Så tyvärr var det så för min kastrat och vi fick avliva honom …

Men hoppas verkligen att det inte är så för din gullegris! Vill absolut inte att du ska bli ledsen/upprörd över detta, vill bara hjälpa dig och självklart stötta dig så mycket jag kan!

Lycka till!

Sofieproppan
0

Var hos en veterinär för två veckor sedan med mina ena hane pga en böld. Det var till 99% en talgkörtel. Enligt henne skulle man ta bort den innan den sprack. Vi skulle avvakta lite eftersom den inte var så stor ännu och att det är riskabelt att söva marsvin. Detta skulle gå på 1500-2000. När jag läser era kommentarer så verkar detta vara ett väldigt dyrt alternativ. Kanske ska man kolla med andra veterinärer?

isblixt
0

#3 En böld kan marsvin alltid få, oavsett ålder. Det är ofta smärtsamt/obehagligt för marsvinet.
Här i stan tar veterinärerna 500kr standardavgift och sen lägger de till kostnader för medicin etc utöver det. Ganska dyrt men de har en marsvinskunnig veterinär och det finns inga billigare i stan eller runtomkring.
Veterinärer är ofta ganska dyra men det är ett ansvar man har tagit på sig när man skaffade djuren från allra första början :)

Virvlan
0

Jag känner mig jätte hemsk men jag kan inte lägga ut flera tusen kronor på veterinärsbesök. Jag vet inte vad jag ska göra.
En klump har hon precis i halsen, ganska stor och hård.
Ja älskar mitt marsvin och hon har redan varit sjuk en gång förut och jag var till Vet, hon hade sår som hon kliade sig på hela tiden.
Det kostade typ 1.500 för besök + en spruta eller var de var hon fick.

Hon är ett omplaceringsmarsvin så jag vet inte riktigt hur gammal hon är. Hon kan också vara äldre än 3,5. Marsvin lever inte längre än 5 år vad ja vet.

Trycka själv känns inte som ett alternativ, tänk om den går sönder inuti halsen? Det är ju ingen finne direkt.

Vet inte vad jag ska göra, känner mig mega hemsk men jag ska i alla fall ringa vet och fråga om man kan göra nåt själv.

isblixt
0

#9 Hör med veterinären ifall det finns något du själv kan göra :) Hur som helst behöver hon förmodligen antibiotika men det kan veterinären kanske skriva ut till henne.
Min hane som jag hade för längesen fick en böld på testikeln och jag var inte direkt kunnig då. Bölden sprack och ut kom massa sörja som luktade apa rent ut sagt. Vi fick lufta hela huset efter det. Han klarade sig dock inte, utan dog några dagar senare, trots att vi hade försökt skölja rent varje dag.

Marsvin kan bli betydligt äldre än 5 år, det finns flera personer här på forumet som har marsvin som är 7-8 år gamla :)

Virvlan
0

Jag har pratat med veterinären och jag kommer nog behöva åka in med henne i nästa vecka.

Kan dom dö om den spricker?

Royalz
0

Inte just av att den spricket men eventuella infektioner kan göra att dom dör.

isblixt
0

Nä, inte av att den spricker men som #12 säger, infektioner kan sprida sig. Marsvin är känsliga och tål inte så mycket.
Vad sa veterinären?
Hur som helst, lycka till med henne :)

Virvlan
0

Dom sa att man inte ska klämma själv utan komma dit med marsvinet.

isblixt
0

#14 Då råder jag dig till att åka dit med marsvinet :) Kan ingen hjälpa till med pengabiten?

ponytails
0

Virvlan! Jag har skickat meddelande till dej.

Virvlan
0

Jag ska prata med flera veterinärer så får vi se, det ska gå och fixa.

Virvlan
0

Vad kan hända om man låter bölden vara för länge`?

[belewiien]
0

Mitt 1-åriga marsvin opererades igår, hon hade en knöl vid käken. Tursamt nog berodde det inte på tänderna utan det var en godartad tumör. Besöket gick på 1400 kronor och då fick jag antibiotika med och ett otroligt bra bemötande och service.

Det är lite riskfyllt att söva marsvin men mest beror det på att de ska börja äta direkt efter narkosen. Om de inte gör det så kan de bli sjuka. Men samtidigt så är en böld rätt påfrestande för marsvinet om den sitter på en sådan placering. Det kan då vara ett alternativ att operera, för att slippa behöva tömma den hela tiden. Den här knölen som Lilla My hade var ännu inte så stor men växte hela tiden, det är bäst att ta bort dem när de ännu är små!

Lycka till med den lilla, hur du än väljer att göra :)

Sofieproppan
0

Jag var hos en veterinär med min ena för ett tag sedan och det var till 99% en talgkörtel. Hon sa att när den blir större, typ dubbelt så stor som nu ska man ta bort den. Oftast så fortsätter de att växa. Vissa kommer in med stor spruckna bölder och det kan vara svårläkt och farligt för marsvinet.

Hon sa dock att man söver och tar bort den. Många här inne skriver att e har gått och fått den öppnad och rensad.

isblixt
0

#18 Det kan vara smärtsamt och obehagligt för marsvinet att bära på bölden för länge, är det en infektion är det jobbigt för kroppen att gå med det i kroppen och försöka bekämpa det. Såklart kan den spricka och det är mindre trevligt…

Åk till veterinären så fort som möjligt med henne :)

Virvlan
0

Jag har upptäckt flera bölder på henne under ena frambenet…

Vet inte vad jag ska ta mig till, veterinären har stängt idag.

isblixt
0

#22 Ta henne till veterinären så fort som möjligt.

Virvlan
0

Jag kan inte ringa försen på måndag när de har öppet. Jag är orolig att de redan är försent, bölderna bara poppar upp. Vad beror de på?

isblixt
0

#24 Den enda som kan svara på det är veterinären. Äter hon och mår bra i övrigt klarar hon sig bra till måndag.

Virvlan
0

Japp absolut. tack för era svar.

Virvlan
0

Idag blir de besök hos veterinären, önska mig lycka till :)

Lexxi
0

Lycka till!

Mvh Alexandra

http://lexxis.se

[Tisslibiie]
0

Lycka till!

[belewiien]
0

Har du varit hos veterinären ännu? Gick det bra? Glad

Virvlan
0

Nej hon undersökte och sa det måste bli operation för att få bort allting. De är ingen idé att tömma, de kommer alltid tillbaka sa hon.

Besöktet (hon endast klämde och kollade i munnen) kostade mig 620 kr. Marsvinet har bölden kvar.

Operation kostar 3500 kr. Vilket jag inte kan betala + att hon kanske inte ens klarar operationen.

SÅ länge hon äter och är pigg så kan hon ha den sa veterinären, men blir de ändring så måste vi åka in. Jag tycker dock att dom kunde tömt den.. men men….
Nu har jag gjort de ja kunnat, jag blev av med massa pengar på att få veta att de i alla fall för hoppningsvis är en snäll böld…

Royalz
0

#31 Det kostar tyvärr massor av pengar att ha djur, speciellt om dom blir sjuka och måste ha veterinärvård. Dock ger dom så mycket tillbaka så det tycker jag det är värt.

Får hoppas ditt marsvin inte få fler knölar nu och får leva länge till.

Caspia
0

Det är ju ingen av oss som sett bölden så vi kan ju inte säga vare sig bu eller bä om tömning av den. Vi är säkert många som vart med om tömning av bölder som inte kommer tillbaka, men vår bedömning står knappast högre än veterinärens eftersom vi inte sett marsvinet ifråga.

Ibland känns det inte bra efter ett veterinärbesök och det är veterinären snarare än diagnosen som känns som problemet. Fick du förtroende för personen du/ni träffade?

Nu får du inte ta det här fel, men tycker du att 3500 kr är för mycket kanske du borde försäkra dina marsvin? Det är mig veterligen ingen onormalt hög operationskostnad. Nu är det väl inte så troligt att det går att teckna på den som nu redan är dålig men jag utgår ifrån att du har fler.

Bölder är meckigt, helt klart. Sa veterinären varifrån den kommer? Varför den har bildats? Såg kindtänderna bra ut?

Envishet och drömmar

Moa-16
0

#31 Har man djur har man ett ansvar att ge dom den vård dom behöver. Har man inte råd, ska man inte ha djur. Jag tycker inte att marsvinet ska gå omkring med en massa bölder. Då tycker jag faktiskt det är bättre att avliva marsvinet. Så slipper hon lida, ja, jag tror hon lider av att en stor böld på halsen & som jag förstår fler under frambenet(?) Ibland är det bäst så, även om det gör ont.

HannaVastervik
0

Vad bra att du åkte till veterinären! Tycker inte att du ska behöva avliva henne som #34 skriver, man får ju faktiskt lita på vad veterinären säger. Men märker du att hon har ont eller lider får du ju självklart avliva henne.

Virvlan
0

Jag har haft många marsvin och aldrig varit med om detta innan så det är något nytt. Självklart ska man tänka på det när man skaffar djur att man ska kunna försörja dem. Men jag har inte råd och kommer tyvärr inte kunna skaffa djur igen på ett bra tag. Man tror att man ska ha råd alltid, men ibland händer saker som gör att man inte har råd.

veterinären trodde att de kunde vara en tand som var inflamerad, men i så fall kunde hon väl gjort nåt åt de..

Nej har bara detta marsvin som är mitt, men hon bor ihop med en annan (dock inte mitt marsvin).

Jag litar på vad veterinären sa och hon ansåg inte det var så farligt än så länge. Jag vill inte mitt älskade marsvin ska må dåligt. Det är fruktansvärt att hon har fått en hemsk böld. Helt klart.

Moa-16
0

#36 Om det är något med tänderna har marsvinet troligen ont. Borde inte veterinären ha kollat upp det?

Nu har inte jag sett bölden men du skriver att den är stor & sitter vid halsen och dessutom har hon fått fler(?) Jag tycker nog att det säger sig själv att marsvinet inte mår bra av att gå runt med det? Att vänta tills det uppenbart syns att marsvinet lider & har ont tycker jag är fel. Man får heller inte glömma att marsvin är experter på att dölja att dom mår dåligt. Men det är ditt marsvin, ditt val. Hoppas det går bra med marsvinet iaf!

HannaVastervik
0

#37 Om man inte ska lyssna på vad veterinären säger, varför ska man ens gå dit med sina djur då?

Moa-16
0

#38 Verka inte finns så mycket att göra i det här fallet vad jag förstod? Operation eller avlivning? Och som sagt jag tycker det säger själv att marsvinet inte mår bra av att gå runt med bölder. Jag skulle ha avlivat om det var mitt marsvinet, då vet jag iaf att jag har gett marsvinet ett bra liv fram till bölden, att man ska vänta tills marsvinet ligger ner & mat vägrar skulle aldrig jag göra. Men det är jag, TS gör säkert som h*n tycker är bäst för sitt marsvin.

HannaVastervik
0

#39 Veterinären hade ju sagt att marsvinet inte lider av det och kanske till och med kunde leva hela livet utan att lida. Men vet ju att det inte är någon ide att diskutera något.

Lycka till med ditt marsvin TS!

Virvlan
0

Vem är TS?

Man kan alltid vända sig till en annan veterinär som kanske är bättre på marsvin.
Någon som kan hjälpa till bättre..

Ska ringa och höra, för mitt marsvin ska inte lida.

[Tisslibiie]
0

TS = Trådskaparen= Du Skrattande

Moa-16
0

#40 Hur menar du nu? Bölden har ju växt? Tillslut spricker dom. Som sagt det är min åsikt,om man nu kan kalla det åsikt(?)= marsvin mår inte bra av att gå runt med stora bölder.

#41 TS= trådskaparen.

HannaVastervik
0

Jag tror iaf inte att någon som gått flera års utbildning skulle ljuga och låta ett djur lida. Det är MIN åsikt.

Virvlan
0

Veterinären sa: Det är ingen fara nu, låt henne vara och kom ifall det blir värre. Då får vi ta operation.

Moa-16
0

#44 Ljuga vet jag inte om veterinären gjorde. Men hon kanske inte var så kunnig? Man måste ju ha lite sunt förnyft själv. Som sagt jag tycker inte man ska vänta in i det sista om nu inte marsvinet störs på något sätt av sina bölderna (vilket jag tvivlar på) Så tycker jag inte man ska vänta tills bölder(na?) blir så stor att dom spricker av sig själva. Tycker faktiskt det är på gränsen till djurplågeri..

HannaVastervik
0

#46 Tycker nog det är bättre att vi tror på vad ägaren som ser marsvinet säger och vad veterinären som undersökt marsvinet säger.

Virvlan
0

Jag litar på veterinärens åsikt + att hon sa att de var riskabelt med operation för ett litet djur. Åldern .tex. osv…

HannaVastervik
0

#48 Ja, det tycker jag du ska göra. Tror inte hon skulle ljuga om djuret led utan då skulle hon verkligen råda dig till att avliva djuret. Stå på dig, ta hand om henne och håll uppsikt över henne så du märker OM/när hon blir sämre =)

Virvlan
0

Men som sagt, jag älskar mitt djur och vill inte att hon ska lida. Därför tänker jag tala med flera veterinärer och se ifall de kanske kan komma med en annan åsikt.

Flera på detta forum har fått tömda bölder av veterinärer och de har blivit friska. Men man vet ju inte, alla marsvin är olika.

Virvlan
0

Veterinären sa också att jag skulle hålla koll så att hon åt, självklart vill jag inte att hon ska lida. Operation är också en stor sak, tänk om hon inte klarar den?

Jag måste lita på veterinären och hon bedömde att det inte var så farligt och att bölder ofta kommer tillbaka. Tyvärr.

isblixt
0

Marsvin är, precis som många andra flyktdjur, experter på att dölja sin smärta. När de visar smärta är det oftast försent.

Mitt marsvin fick livmoderinflammation och jag märkte -ingenting- på henne förrän hon bokstavligt talat satt och skrek av smärta. Det var en onsdag, jag ringde till veterinären och vi fick komma på torsdagen. Konstaterade livmoderinflammation, jag fick välja mellan operation, avlivning eller antiotika. Veterinären tyckte att vi åtminstone skulle pröva med antibiotika. Hon sa också att mitt marsvin gått med inflammationen länge och hade mycket ont. Livmodern var dubbelt så stor än vad den normalt ska vara. Antibiotikakuren lyckades, jag blev 1500kr fattigare men mitt marsvin blev friskt och hon fick chansen att leva förhoppningsvis några år till. Hon är trots allt fyra år gammal nu.

Vi ska aldrig vara egoistiska när det kommer till djur. Djur är beroende av oss och vi har tagit ansvaret över dom när vi en gång fick hem dom. Vi ger dom kärlek och allt de behöver, men samtidigt måste vi vara snälla mot dom när det kommer till deras hälsa. Mår marsvinet dåligt och det inte går att lösa ekonomiskt, då måste vi tänka ett steg längre. Kommer marsvinet klara sig utan operation? Kommer marsvinet bli friskt? Har den ett värdigt liv med den där/de bölderna? Det är vår skyldighet att se till att ett djur inte lider. Det kvittar om den har pyttelite ont eller mycket ont. Smärta är lidande för alla. Jag tycker det är mest rätt för marsvinet att ta bort det innan den (förhoppningsvis) har för mycket ont av sin/sina bölder. Den ska inte behöva få ont innan den avlivas.

Moa-16
0

#47 Att vänta tills bölderna blir större och marsvinet sämre och sen operera låter ju som en jätte idé. Nja, kan inte riktigt hålla med dig.

Om du inte ska operera utan vänta tills bölderna blir så stora att dom spricker tycker jag det är helt fel. Men som sagt det är vad jag tycker.

Sofieproppan
0

Jag fick ungefär samma svar men skillnaden är att mitt marsvins knöl sitter på ryggen och inte halsen. Det gör saken lite värre. Det är nog större risk att marsvinet mår dåligt av den då. Min veterinär sa också att vi skulle avvakta eftersom den inte lider av knölen. Men att absolut inte vänta för länge. Den ska inte spricka av sig själv + att om den är för stor är den svårare att ta bort. Men tömma var inte heller något alternativ tyckte hon utan operation, även om det är riskabelt på marsvin. Min operation skulle kosta 1500-2000. 3500 kr låter mycket.

Virvlan
0

Sofie: Hur tänker du göra med det, blir det operation?

Ja 3500 kr är väldigt mycket, när andra här på forumet gjort för betydligt mindre penning.

Sofieproppan
0

#55 Det lutar åt operation samtidigt som jag läser om så många här som har fått tömt bölder. Funderar på att rådfråga fler veterinärer. Knutan är inte så stor ännu, som en ärta ungefär. Veterinären sa att jag kunde avvakta tills den var dubbelt så stor ungefär. Sen var det dags att göra något åt den.

[belewiien]
0

Jag har varit med om både och. Mitt ena marsvin Mary som är 3,5 år fick en böld bak på ryggen/rumpan och samtidigt fick hon en irritation i luftvägarna som gjorde att hon inte kunde opereras när jag tog in henne till veterinären. Istället fick hon gå på smärtstillande och antibiotika och vi fick tömma bölden. Det har tagit nästan ett år för den att läka men hon har inte varit speciellt berörd av den och inte heller ömmat på stället. Hade det gått så hade jag valt operation då det är ett himla pyssel med dessa bölder.

Lilla My, ett av mina andra marsvin opererades i torsdags som jag tidigare skrev, till en summa av 1400 kronor. Hennes knöl var snarare en tumör men den satt vid kinden så dom trodde att den kunde bero på en tand. Detta kunde man enbart se ordentligt när hon var sövd och lyckligtvis var det en lös tumör som inte berodde på tanden.

Jag tycker att 3500 kronor låter väldigt mycket, speciellt om bölden för tillfället är såpass liten. Var bor du? Jag skulle prata med en annan klinik, bor du i Stockholm så kan jag varmt rekommendera Roslagstull eller Kolartorp.

Jag förstår att du vill ditt marsvins bästa och det finns inget värre än känslan att inte kunna göra allt som krävs. Jag tycker att det låter drastiskt att du skulle behöva avliva din gris för en böld men jag har ju å andra sidan inte sett hur den sitter. Jag tycker nog att du ska gå på ditt och din veterinärs förnuft när du bedömer hur ditt marsvin påverkas av bölden.

Rådfråga lite andra veterinärer, du kan också kolla upp vilka som är mer specialiserade på smådjur på klinikerna. Glad

Virvlan
0

Absolut, tack för era svar :)

Virvlan
0

Veterinären bedömde att hon mådde okej. Men att operation var ett val för att få bort böldens rötter.

I morse låg mitt älskade marsvin död i sin bur.
Jag han inte ens boka tid för operation. Vilket hon inte skulle klarat av.

Om hon dog av böld eller ålder eller annat, vet ingen.
Men hennes sambo (killmarsvin) tog hand om henne in i de sista.

(RIP)

Emmsann
0

#59 Så tråkigt att hon lämnat jordelivet. Förstår om du är väldigt ledsen. Hon fick iaf pussa sin kompis in i det sista. Vila i frid!

//Emma

Moa-16
0

#59 Ålder? Hon var väl 3,5 år?.. Hur som, jag beklagar sorgen. Marsvin är bra på att dölja att dom mår dåligt.. Jag tror att hon hade det fint oss dig sålänge hon var ett friskt marsvin.Vila i frid.

Virvlan
1

Tack jag vet inte hur gammal hon var, hon kan ha varit äldre. Hade henne inte från hon var liten.

ledsen :(

FrippeKurre
0

Så ledsen för sorgen! Kanske skönt för henne på sätt och vis att slippa operation, men jag förstår att du är väldigt ledssen :( Tröstkramar!

Virvlan
0

Tack Frippekurre. Ja är glad jag kunde ge henne ett bra liv i alla fall. Hon fick kärlek, omsorg från både människor och andra marsvin :)

[Tisslibiie]
0

Nej vad tråkigt! Gråter Höll tummarna så stenhårt! Vet hur jävligt det kan vara med bölder, min kastrat dog för bara några veckor sedan utav samma sak.

Tröstkramar i massor!

Sov så gott älskade lilla gumman!<3

[belewiien]
0

Åh vad sorgligt! Det gör så ont när ens älskade lilla ögonsten somnar in. Jag är säker på att hon hade ett fint liv hos dig och nu betar hon på de förevigt gröna ängarna tillsammans med andra marsvinskompisar. Jag vet hur ledsamt det känns att förlora sin lilla älskling och man får försöka tänka på allt roligt man haft i utbyte av varandra.

Många tröstkramar!