Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 1374 ggr
gickan87
0

Tjafs eller början på bråk?

Min ena hane på 4 år fick för ca 1 månad sedan 2 nya kompisar. Dessa är nu ungefär 4-5 månader gamla.

Den ena killen visar upp sig och rider på den gamla hanen som då säger ifrån och den yngre försvinner som ett skott in i ett hus och ligger där i kanske 5-10 minuter innan han åter igen försöker rida.

Den andra han går mest och skakar på rumpan bara och brummar mot 4 åringen. Och höjer den äldre på huvudet och visar att han inte tycker om det så går den yngre iväg.

Men den som är kaxigast får ofta "stryk" dvs tjuvnyp och tillsägelser.

Kommer detta urarta tror ni och leda till riktiga slagsmål?

De fungerar bra ihop när mat serveras och äter ur samma skål alla 3.

MVH Erika :)

Emmsann
0

3 hanar är ju alltid en risk. Antagligen så bråkar dom om rangordning,revir osv.

//Emma

Binajis
0

Jag tycker din äldre hane låter väldigt säker i sin position, så jag tror inte du behöver oroa dig. Dom yngre killarna är i en tidsperiod där de testar gränserna. Börjar dessa två bråka mot varandra kan det däremot urarta, eftersom de är lika gamla och inte är lika självklara i sin rang.

Hur stor bur har du? Finns flera gömställen, ev flera matskålar? Ju större buren är, ju mindre behöver marsvinen tvingas vara upp i varandra, och har de flera gömställen har de verkligen chansen att komma ifrån. Bråk om mat är relativt vanligt, så flera matskålar kan du ju alltid testa. Tyvärr är marsvinen av den åsikten att det den andra äter såklart är mycket godare ;-) så det kan vara svårt att hålla dom ifrån varandra vid matdags ändå.

Grönsaker och godis, även hö, kan vara fiffigt att lägga på olika ställen.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

gickan87
0

Buren är 120*60 till helgen flyttar de in i tjejernas gamla bur som är 140*80. De har ett öppet hus, en bro och en tunnel att vara i. Finns bara en matskål men de sitter fint och äter bredvid varandra utan att sno den andres mat.

FeliciaS
0

Jag håller med det som står i #2 och tror inte det behöver leda till något bråk. Bra att de ska få större bur :) Fler matskålar skulle jag fixat, det är onödigt att bråk om maten kan riskera att utlösa något allvarligare bråk. Det kan tyvärr vara lätt hänt. Dela upp maten i flera olika högar när du ger grönsaker, och även hö. Undvik också stängda hus (3-4 väggar och ingång) och ha hellre hus med två sidor och tak eller tak och ben. Då kan marsvinen ta sig ut från dem utan att känna sig trängda, om någon annan kommer in i huset. Rör är också bra gömställen.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

gickan87
0

Har "vindskydd" som hus dvs 3 sidor med tak och stor öppning.

gickan87
0

Uppdatering

Nu idag så hackar 4-åringen tänder åt den yngre hanen som är på och försöker bestämma. Och den andra nykomlingen blir upptryckt i ett hörn och den dominanta av de yngre rider på honom konstant.

Märker på dem alla 3 att de inte trivs med situationen, 4-åringen äter inte mat eller grönsaker idag pga bråket. Vad ska jag göra? ska jag flytta den bråkiga unghanen nu innan de blir osams alla 3? för 4-åringen fungerar bra ihop med den andra hanen som är i lägre rang.

Vet inte vad jag ska göra, behöver era tips och råd nu!

Binajis
0

Jag tycker du ska avvakta till imorgon och se hur det fortsätter. Det är sällan marsvin inte ens äter pga bråk, det låter väldigt allvarligt. Men att sära på dom nu är antagligen slutet på deras vänskap, jag skulle hellre avvakta en eller två dagar till för att se om det går över (eller åtminstone går i vågor).

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

gickan87
0

#7 ok avvaktar tills imorgon men fortsätter lillskiten bråka då så får han flytta från den buren. Då får han bli kastrat och bo i min honflock istället, där får han garantaret stryk om han börjar bråka de är rejäla brudar där ^^

Det enda som jag är rädd för är att den svagare av de yngre ska bli rädd för den äldsta, annars tror jag dem 2 skulle fungera superbra ihop då de aldrig bråkat, inte ens någon reaktion när de nya flyttade in.

gickan87
0

Bill, 4-åringen har bara legat i tunneln hela dagen och surat. Han ligger aldrig i tunneln annars. Han vägrar även att äta ur samma matskål som småkillarna så han har fått en egen liten skål brevid tunneln att äta ur.

Änsålänge är det rätt lugnt i buren.

gickan87
0

Nu när de fick hö så gick alla 3 till samma höplätt. Bill och Gangster (den bråkiga unghanen) blev båda stela och satt och tittade rakt ut i ingenting? Medans Bruno (den "snälla") mest nosade på Bill och sedan hoppade han upp på ett hus.

Gangster gick till slut iaf och Bill blev kvar i höet. Där ligger han nu och småtuggar. Gangster ligger i huset och Bruno går runt och plockar och grejar för sig själv.