Mina marsvin är bråkar!
Jag har två marsvinshonor som varit vänner sedan första stund men helt plötsligt nu blivit osams och bråkat ordentligt. det är ofta tandklapper i buren och jag vet inte riktigt vad jag ska göra eftersom dom inte heller ska hållas ensama. det äldsta av dom två har även börjat "betäcka" den yngre. jag vet inte om det handlar om dominans men det leder till osämja. Någon som varit med om liknande? någon som har en bra lösning?^^
Så gjorde mina från början också, men nu är det lugnt. Om du vill testa ett tag till, lägg in många grejjer dom kan sysselsätta sig med i buren. Funkar inte det kan du, om du vill osv, skaffa en till bur att ha bredvid, så kan dom inte bråka, men dom kan prata med varandra och hålla sällskap så.
Låt dem hållas ett tag, men håll koll så de inte skadar varandra. Lite sura miner och tandklapper är inget farligt och ibland behöver de helt enkelt gör upp om vem som bestämmer. Skulle det vara så att det inte lugnar framöver, eller om en blir allt för kuvad, kan du kanske behöva sära på dem så att de inte blir allt för stressade. Lite is i magen alltså, men var observant! Du kan också prova med att lägga in ett rör eller liknande i buren så att de inte behöver se varandra hela tiden och därmed inte lika lätt triggar igång varandra. Ge dem möjlighet till vars ett eget revir i buren (och kanske större bur?). Värt ett försök.

Tack för era råd! det verkar som dom börjar lugna sig nu. vi låg och myste alla tre i soffan igår utan några missöden. och väl i buren gick det bra
Om man skaffar två honor som är syskon, bråkar dom då?
-Marsvin_lover: oftast inte, lite smågnabb blir det ändå ibland
-lejonkungen: men du bör inte sära på dom om dom inte biter varandra så dom blöder/skadas allvarligt
Alla marsvin tjafsar - de måste göra upp rang osv. Ingen människa bråkar aldrig med ngn..
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#6. Men ibland slåss dom för mkt för att bara göra upp rang. Det lär man åxå tänka på. Det är ju samma för oss, om vi slåss så särar man på oss.
Lixom, gör vi bara upp vem som ska bestämma blir det små tjaffs eler inget alls, men börjar vi slåss (bitas för marsvin åså) ja då äre dags å sära på oss (dom ^^)
#7 Jo, precis. Det är inte bra, om det inte lugnar ner sig.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

men inte om det andra inte skadas allvarligt

Jag särade aldrig på dom utan dom löste allt själva. dom är fortfarande väldig sugna på att hoppa upp på varandras rumpor men nu blir det inte bråk utan det verkar ha blivit nån lek för dom blir så glada och skuttar glatt efteråt:D