Kani-BC, hur mycket?
Jag fick höra att det är bra om man ger sina marsvin "tillskott" av c-vitamin, dvs kanske grönsaker två gånger om dagen, eller på kväll med tillskott via vatten.
Jag ger just nu grönsaker på kvällen och c-vitamin i vattnet, men hur mycket ska jag ge? Jag hade en gul flaska där jag gav 4ml i en 150ml flaska, nu har jag nåt som heter Kani-BC och där står det X-X DROPPAR istället för ml, så vad tycker ni?

Ah, denna ständiga fråga… ;-) Dock är det om jag får rätta dig lite, inte en fråga om droppar eller grönsaker, utan om de ska komplettera varandra eller om man kan ge bara grönsaker.
Många ger inte tillskott (alltså droppar etc) alls utan håller sig till grönsaker. Själva tanken bygger på att vitaminerna bryts ner så snabbt i vattnet att marsvinen ändå inte hinner få i sig dem. Om de hinner få i sig några vitaminer från vattnet hinner de ju dessutom få i sig andra ämnen, som i en del fall kan vara stenbildande.
Jag känner inte till Kani-BC särskilt detaljerat men helt personligen skulle jag inte ge sådana produkter till mina marsvin. Dock tror jag att det är extremt vanskligt att säga något generellt om vad andra bör göra, jag vet ju inte vad dina marsvin äter för grönsaker och vilka mängder de får så jag vill inte råda dig att plocka bort c-tillskottet.
En hel del marsvinsägare ger ganska ensidigt med grönsaker, så gott som enbart vitkål och morot, och då kan jag förstå att man vill lägga till preparat. Mig passar det dock bättre att ge olika rotfrukter och grönsaker, t ex paprika i alla färger, broccoli, majs, spetskål, grönkål (det går att få tag på året runt om man har rätt kontakter), blomkål, rödbeta, lite persilja samt blast från dessa, och inte bara snöa in på vitkål och morot. Jag tycker om att se marsvinen smaka på små bitar av olika sorter och skulle inte vilja byta bort det mot att ge samma mat varje dag.
Vill du ge Kani-BC så står där rimligen x-x droppar per någon slags enhet, tex 100 ml. Har du en 150 ml flaska ska du alltså multiplicera båda x med 1,5.
Envishet och drömmar

Jag blandar lite grönsaker i en skål varje kväll. Blomkål, broccoli, morot och paprika (röd eller gul, varierar). Finns ju massa annat som jag gett/ger också, såsom kålrot, vitkål (i små mängder) och persilja (små mängder).