Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 788 ggr
emmahedis
0

frågor om ihopsättning, bråk

skaffade en liten unge till mina två honor kola och fisen här hemma igår! världens gulligaste hon heter buffy! De var båda riktigt taskiga mot henne igår, natten ut har hon spenderat i höbehållaren tror jag. Dock så är det kola som är mest elak på henne, springer efter henne och nyper henne. 

sedan blev de istället kola och fisen som bråkade med varandra (?) flög på varandra och nöp/rev päls från varandra. Det slutade med att kola blev sittandes i huset hela kvällen då fisen gick runt och kunde göra vad hon ville.
Så fort kola försökte gå ut blev hon inskjutsad i huset igen. Då var det nästan som om fisen "skyddade" lilla buffy (?)

nu så låter fisen kola gå runt i buren också, men buffy håller sig fortfarande i höbehållaren. Är detta normalt? någon som kanske kan berätta lite om hur det är när man sätter in en unge hos två jämngamla osv?
kan jag ta ut dom och gosa med alla samtidigt nu eller är det bäst att vänta några dagar så de får komma tillrätta med varandra?

här är en bild på kola och fisen

emmahedis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

och här är lilla buffy

emmahedis
0

jag tog ned höbehållaren, eller ska jag låta den vara kvar?
(de har fortfarande hö).

sitter och tittar på dom nu, nu är fisen taskig mot lilla buffy istället, men ibland går det bra, tills de går fram och nosar på varandra, så blir hon rädd och springer iväg, då jagar fisen henne och nyper henne.

Atensia
0

#2 Höhäcken kan du ta bort, ge istället höet direkt på burgolvet.

Mitt tips är att ha lite is i magen, det har ändå bara gått en dag sedan du fick hem Buffy. Rangordningen borde ha gjort upp sig om ett par dagar. Mina honor var likadana emot min skinny när hon precis hade kommit hem. Men det lugnande ned sig efter ett par dagar.

/Amanda & 5 marsvins flickor :)

Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se

Denna kommentar har tagits bort.
emmahedis
0

#3 jo men jag har fleece, det blir så stökigt då ;) men tog bort den några timmar, då fick hon chansen att gå runt och kolla in buren och bråka lite haha. Nu verkar dom ha lugnat ner sig! det slutade med att fisen är bossen nu haha, kola är lite puppig och går runt och försöker småbråka lite med de båda men mest med stackars buffy. Men då blir hon tillsagd av fisen. Kan hon på något vis ha tagit på sig någon slags mammaroll?