Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 1876 ggr
luneas
0

Blod från analöppningen

Upptäckte precis att min lilla 3 månader gamla hona blöder från analöppningen. Först kunde jag inte se om blodet kom "framifrån eller bakifrån" men efter att ha tvättat rent henne och satt ner henne i buren igen en stund och sedan lyft upp henne och kollat igen kan jag konstatera att det är från analöppningen. Det är inga mängder men det syns tydligt att det är ljusrött (dvs färskt?) blod. I övrigt är hon precis som vanligt - dvs pigg, äter bra och verkar inte alls vara allmänpåverkad. Har inte kunnat se ännu om hon bajsar normalt men hon är inte diarrékladdig i rumpan och det finns inga diarrékluttar i buren så jag antar att hon bajsar normalt. Någon som har varit med om liknande?

Creation
0

Det kan inte vara vaginan det kommer ifrån och att hon har fått livmodersinflammation? Blodiga flytningar kan vara en av symtomen, har jag för mig. Fast då brukar väl allmänpåverkan gälla i och för sig…

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Creation
0

Och jag såg nu att du skrivit att hon bara är tre månader gammal. Då blev det hela många gånger mindre sannolikt… :P

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

isblixt
0

Min hona hade öppen pyometra (livmoderinflammation). Från henne kom det brunfärgade flytningar, typ slem, som luktade pyton. Och med tanke på ditt marsvins ålder som även #2 säger så är det nog inte livmoderinflammation iaf:)

luneas
0

Jag har inte sett något mer blod nu sedan igår så förhoppningsvis var det bara något tillfälligt. Hon kanske bara hade stuckit sig på ett höstrå eller nåt.

EvaLuna
0

Jag tror dessutom pyometra är rätt ovanligt hos marsvin. Ha lite koll på henne - de skulle kunna va uvi (urinvägsinfektion)…