Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1493 ggr
gickan87
0

Bråk i hanflocken- tips tack!

Startade igår denna tråd Denna tråd.

Bill- 4-åringen
Gangster- den "elaka"
Bruno- neutral och lite skygg, båda 4-5 månader

Men misstänker starkt att det inte är B-vitaminbrist då jag ikväll såg följade.

Grispojkarna fick som vanligt grönsaker i 2 skålar (en för småpojkarna och 1 för Bill) gav kaninerna det de skulle ha och skulle gå ut ur rummet då jag såg att Gangster gick mot Bills mat. Bill såg osäker ut när G kom närmare och slutligen gav G Bill ett tjuvnyp så han skrikande sprang in i sin tunnel. Han skrek så han blev hes. Senare fick de hö, de små i ena hörnet och Bill utanför sin tunnel. Tog inte lång tid innan G kom dit och gav Bill ett nyp så han började skrika och trycka i tunneln av rädsla igen.

Detta kan ju mycket väl vara anledningen till att Bill bara ligger i tunneln, han får offtast vara ifred och "glöms" bort av G som ofta dominerar över sin bror Bruno.

Jag kan absolut inte tillåta att Bill får leva såhär resten av sitt liv, då kommer han garanterat att tyna bort. Och hans sjukdom (impacted rectum) gör ju inte saken bättre. Kanske rentav försvagar honom lite.

G verkar vara väldigt överdominant och jag tror om Bruno börjar säga ifrån så kommer även han mobbas ut.

Kan jag flytta G till egen bur för några dagar och se om Bill blir sitt vanliga jag igen? Jag tror absolut att Bill och Bruno skulle kunna fungera och bo ihop utan problem. Eller blir det ännu större oror i min killflock då?

Vill inte flytta Bill då det inte finns möjlighet för ytterligare en hane och bur. Och den period (1 månad) Bill levde ensam efter hans brors bortgång så mådde han inte så bra så vill inte utsätta honom för det.

G skulle få leva resten av sitt liv som kastrat i min honflock så med honom är det inga bekymmer.

Alla tips, tankar och idéer är verkligen väldigt välkommna just nu. Kan inte koncentrera mig på det jag borde eftersom min Bill inte mår bra. Och kanske inte G heller om han måste dominera så mycket.

Blev extremt långt hoppas ni orkar läsa.

MVH Erika :)

gickan87
0

Förtydligande av frågorna:

Visst är det bråk och mobbning det handlar om?

Ska jag flytta Gangster, som ju är den som bråkar?

Kommer då de två som blir kvar i buren att börja bråka med tanke på åldreskillnaden borde Bill (4-åringen) vara en given ledare?

godisgrisen
0

Om jag var du skulle jag flytta ut Gangster så fort som möjligt och försöka få honom kastrerad. Bill och Bruno kan säkert kampera ihop i lugn och ro. det verkar jobbigt för den äldre hanen och det blir säkert inte bättre med tiden om det börjat så här.

gickan87
0

#2 Tack för svaret!

Har gått i tankarna sedan det "stora" bråket började men inte riktigt vågat. Men gangster blir bara värre för varje dag så idag får han flytta till egen bostad så ska jag ringa och boka kastrering imorgon!

Han är inte för ung att kastrera då?

gickan87
0

Nu är han flyttad. Så nu sitter han i en bur och skriker hjärtskärande och bruno och bill i en. Har ju tyvärr inte möjlighet att ha burarna bredvid varandra men det ska nog gå bra ändå. Får hitta på nån lösning så de kan se och nosa på varandra.

Städade buren innan jag flyttade gangster och släppte in bill först i det mysiga höhörnet men han slirade genom buren och in i sin tunnel. Så det märks ju att han är rädd för gangster.

10 minuter efter att de fått flytta in i burarna så sitter bill och mumsar på höet i hörnet som vanligt. Så skönt att min kille inte är så sjuk som jag trodde!

Nu ska vi bara fixa bort gangsters kulor så han kan flytta in till grinkärringarna Skrattande

Abico
0

Jag tror att det bästa för Gangster är att bli kastrat hos tjejerna.
Det kan vara övergående, bråket, också. Gangster är ju ung och kanske lite i tonårsperioden nu. Men å andra sidan, om Bill inte kan styra Gangster nu så kommer han förmodligen inte kunna göra det i framtiden - åldersskillnaden ökar ju inte, snarare blir Gangster större och starkare och har större chans att ta över ledningen.

Hanna