Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 5502 ggr
[Tisslibiie]
0

Nu var det dags igen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jaha nu var det dags igen. Imorse fick jag syn på Tisslas äckliga grej vid sidan av nosen. Fick först panik om att det skulle vara Ringorm igen, men min sambo lugnade ner mig rätt fort.Förvånad

Så vad är det nu som jag har lyckats få hem? Suck … Rynkar på näsan

HannaVastervik
0

Svamp?

Abico
0

Jag tycker att det ser ut som ringorm…

Hanna 

[Tisslibiie]
0

Inte Ringorm!!! GråterGråter Hur mycket *** ska jag få utstå med denna veckan?! GråterGråter

[Tisslibiie]
0

Hoppas att det är svamp!!

[Tisslibiie]
0

De har fått mycket paprika och äpple på sistone … Så jag trodde att det var svamp. Ingen annan har sådana utslag bara Tissla …

Abico
0

#5 - Fast munnsvamp ser inte ut sådär och det är den man tänker på när man pratar om svamp som uppstår i samband med syrlig mat Rynkar på näsan

Hanna 

[Tisslibiie]
0

#6 GråterGråter Jag har inte råd att åka till veterinären … Allt gick åt för Ior… Gråter

[Tisslibiie]
0

Ska jag testa Pevaryl? Köpte nämnligen hem det så fort jag la märke till det … Sen har jag ett schampoo som heter Fungoral, använde det när de hade Ringorm tidigare i år …

HannaVastervik
0

Gör det. Fungoral är inget farligt i sa min läkare när min dotter fick det. är det inte farligt för småbarn kan det ju inte vara så farligt för marsvin, eller?

[Tisslibiie]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog en närbild på eländet.

Abico
0

Men om du ska in och skrapa igen så skulle jag låta bli att behandla nu. Å andra sidan kanske det inte behöver skrapas den här gången, vetten kanske kan skriva ut medicin igen på samma recept som sist eftersom det var så nyligen.

Hanna 

[Tisslibiie]
0

#11 Jag har inte råd att åka till veterinären i nuläget allt gick åt att avliva Ior för 4 dagar sen Gråter Men har medicin kvar sen ringormen i maj …

Abico
0

Jag vet inte om man vågar behandla själv, ring vetten och fråga. Och så skulle jag bada marsvinen i virkon för att minska spridningen.

Hanna 

[Tisslibiie]
0

#13 Nej nu när jag tänker på det så vågar jag inte det heller. Det ska jag göra!^^ Virkon S … Hmm … Får inte pengar förrens på måndag.

Lyan
0

Det ser verkligen ut som Ringorm Gråter

Vad har du för medicin till dem kvar? Jag badade alla mina en omgång till med Imaverol i 2-3 veckor ca en månad efter ringormen var borta bara för säkerhets skull samtidigt som jag virkonade burarna igen.

Har du Imaverol hade jag hellre startat med det än badat dem i Virkon, Virkon stoppade inte smittspridningen för 5 öre här och torkar ut huden jättemycket.

Fast om du gör så att du badar alla i Virkon och sedan sanerar buren och området runt omkring borde det stoppa rätt mycket, jag mitt nöt behandlade bara marsvinen och glömde sporerna i spånen

[Tisslibiie]
0

#15 Jag fick inget schampoo utan någon medicin som de fick i munnen 1 gång om dagen … Kommer inte ihåg namnet med det är en katt på kartongen.

Jag ska nog be om det där schampoot på måndag när vi åker in till vetten. Verkar mycket bättre :) Fan att man inte har pengar nu … Men jouravgiften för att ringa ligger enbart på 300kr …Gråter

Lyan
0

#16 Schampot säljs endast på licens, både vet. och apotek måste ha licens för att du ska få ut det. Det lättaste, om din vet. tycker det är besvärligt att skaffa licens, är att ta kontakt med en kreatursvet. de brukar ha licens. Fast licensen är lätt att skaffa om din vet. vill det.

Schampot kostar knappt 300kr för en flaska tror jag och en flaska räcker för behandling av 15-20 marsvin

diva
0

Jag fick imaverol till mina grisar och en flaska på 100ml kostar 234 kronor. Då ska man blanda 20 ml till en liter ljummet vatten och dom ska behandlas 4 gånger med tre dagars mellan rum.

#15 va bra ide jag ska också behandla 1 gång extra efter ca 1 månad. Tack för tipset.

[Maijah]
0

Herregud Jenny, och jag som tycker jag har otur med mina grisar! Jag vet inte riktigt vad jag ska säga.. Jag lider verkligen med dig :/

Tyvärr, så tycker jag också att det ser ut som Ringorm. Jag vet inte riktigt vad det annars kan vara som ser ut sådär.

marsvin-90
0

Ser verkligen ut som Ringorm, inte för att ja nånsin haft de, men ser att de verkligen inte e svamp då ja haft de efter ja köpte ett par marsvin förut. Hoppas du blir av med det där denna gången helt o hållet, inget kul de där.

marsvinenochjag
0

Ser ju ganska runt ut också… tror på Ringorm.

Emmsann
0

Usch vad jobbigt! Vilken otur du har! Jag lider verkligen med dig och skickar styrkekramar. Önskar av hela min kropp att jag kunde säga att det inte var Ringorm men jag måste hålla med dom andra…  :-(

//Emma

[Tisslibiie]
0

Någon som har varit med sina grisar hos Kalmar Djursjukhus? Är de duktiga på just marsvin? Vill inte åka till Läckeby Djursjukhus för varje gång jag har varit där har det blivit fel med medicinering … Avlivning … Usch ..

bambiina
0

tycker faktiskt du ska kolla så det inte är sellnic med kan vara svårt se skillnad. och hade hållt tumarna för sellnic lättare behandla.

[Tisslibiie]
0

#24 Nej det är inte sellnic

isblixt
0

#16 När min marsvinstjej fick diagnosen Ringorm fick hon den där medicinen med en katt på kartongen(grön och vit), spruta i munnen. Jag läste på kartongen att medicinen slutade verka efter x antal veckor efter man öppnat korken. Kommer inte ihåg exakt hur många veckor det var…. 6? 
Hur som helst så är det nog ingen bra idé att ge gammal medicin.. :(

[Tisslibiie]
0

#26 Du behöver inte vara orolig, den medicinen är slängd, hade bara kartongen kvar ^^ Ska iväg till veterinären med Tissla imorgon :)

isblixt
0

#27 Aha, vad bra :) Lycka till.

[Tisslibiie]
0

#28 Jag var lite otydlig ^^ Tack så mycket :)

Mari
0

Kan tyvärr inte hjälpa till med vad det kan vara men blev bara så förvånad när jag läste i #16 att det kostar 300kr att ringa jourtelefonen på veterinären, vad har du för heltokig veterinär??? BYT! Inte ska man behöva punga ut med 300kr bara för att ringa ett samtal!? SkrikandesSkrikandes

Inlägget redigerat av moderator eftersom svordom/ovårdat språk bryter mot nätverkets regler- var snäll att tänk på det i framtiden.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Tisslibiie]
0

#30 Läckeby Djursjukhus tar 300kr för enbart samtal med jourveterinär.

Mari
0

#31 Det är helt sjukt! FörvånadFörvånad Jag hoppas att du har något annat i närheten som du kan använda dig av

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Tisslibiie]
0

#31 Ja det är sinnessjukt! Ja, det finns som tur är en till klinik som jag var hos idag, och de tog ett skraptest men de trodde att det var Ringorm, så jag har köpt hem Virkon S :) Så nu får vi vänta på odlingen …

diva
0

Har du fått svar på odlingen än? Var det Ringorm?

[Tisslibiie]
0

#34 Oj jag hade glömt bort denna tråd! ^^ Japp jag har fått svar, och nej inte Ringorm :) Utan det var vanlig Nossvamp *tack och lov*

diva
0

skönt att det inte var Ringorm.

[Tisslibiie]
0

#36 Ja verkligen, men Pevaryl i ett par veckor så var det borta :) Nu håller pälsen på att växa ut igen ^^ Så himla skönt.

Myosotis
0

#35 "vanlig nossvamp" ?? Tillåt mig tvivla.

På bilden i #10 är det lilla strecket som syns till vänster i bild, just ovanför nosen, det som är "vanlig nossvamp"

Det andra ser verkligen ut som TYPISK Ringorm.

I och med att du tydligen behandlade med diverse (Pevaryl, Fungoral, Virkon) INNAN du tog marsvinet till veterinär för skrapprov är jag övertygad om att det var behandlingen som gjorde att svaret på Ringorm blev negativt. Även om man inte behandlat blir det första svaret ibland negativt trots att det faktiskt är ringorm…

isblixt
0

#38 Men det kvittar egentligen vad det var, så länge marsvinet är friskt igen :)

[Tisslibiie]
0

Öööh jag behandlade henne INTE alls innan vet gjort skrapprov :S Vad får dig att tro det?

Myosotis
0

#39 Jo det har betydelse. Eftersom Pevaryl inte botar Ringorm utan endast tar bort symptomen…

Det är bara behandling av ALLA marsvin i hemmet med ltrafungol, samt ordentlig sanering med Virkon av ALLT som marsvinen/ringormssporer kommit i kontakt med, som kan ta bort smittan.

Vid ofullständig eller felaktig behandling finns smittan kvar och ringormen riskerar att bryta ut (eller smitta andra/s marsvin) när som helst.

Läs mer i den utmärkta artikeln om ringorm!!

[Tisslibiie]
0

Skrev att jag skulle det men min sambo pratade vett i mig och sa att det kanske blir knas med provresultaten då :)