Saltsten-exakt vad?
Jag har läst en massa om att man inte ska ha saltsten åt marsvinen, men jag har aldrig hittat källan till informationen. Exakt vad gör saltet och när kom man fram till det? Vem? När jag skaffade mina första marsvin hade alla saltsten och jag blev lärd att de ska ha det, därför undrar jag när rekommendationerna har ändrat och vad det begrundat sig på. (Man har ju åt hästar och andra djur också, skadar det inte dem?)
Är alltså inte ute efter "min kompis känner en person som känner en veterinär som har sagt…" utan jag vill att någon som själv vet kan skriva eller att någon länkar till en sida med tillförlitlig information (inte bara "salt är inte bra för ditt marsvin, därför ska du inte köpa saltsten" utan mer förklarande).
Är inte säker på om det finns någon likadan tråd, ber om ursäkt om så finns.
Tack på förhand :)

Bra fråga! Det är viktigt att söka grunden till alla påstående som regnar över en. Mycket är faktiskt påhittat och blir sanningar när tillräckligt många säger det.
Man har forskat mycket på urinsten hos alla djur under flera år. Mkt på hund- och kattsidan.
Hos marsvin med urinsten ser man oftast att de består av kalciumoxalat. Detta kan även hundar få. (Sällan katt, de får oftare en annan typ). Om du googlar på hund och kalciumoxalt hittar du en del info. Foderindustrin är framgångsrik på att göra foder som förebygger detta till opererade hundar.
I diet för förebyggande av kalciumoxalat håller man bland annat en låg halt Natrium. Och nu citerar jag Creations artikel här på detta fokus:
Natrium ökar nämligen utsöndringen av kalcium till urinblåsan. Undvik att ge era marsvin produkter som innehåller tillsatt natrium.
Saltsten innehåller Natrium+Clorid NaCl = salt.
Eftersom det är ganska vanligt med urinsten hos marsvin, jag har själv råkat ut för det, så ger jag en förebyggande diet på alla mina marsvin rakt av.
Hästar i arbete, som svettas, förlorar stora mängder salt. Dom man ger salt. För att återställa "elektrolyt-balansen".
-->ponytails
Ska nog ta och googla och läsa mer om kalciumoxalat när jag hinner :) Vet en katt som måste äta dietmat p.g.a. att han får urinsten annars, men har aldrig tänkt på vad som är skillnaden mellan dietmat och vanlig kattmat.
Tack ska du ha för förklaringen!