Flytta med marsvin (lång resa)
Hej!
Jag är osäker på i vilken kategori jag ska lägga detta så jag ber på förhand om ursäkt för om det blir fel.
Jag ska flytta och det är en bilresa på ca 10-12 timmar det handlar om. Jag har sett här att många väljer duvtransporter för långa sträckor men med tanke på att det är väldigt lång tid och jag har möjlighet så undrar jag följande; kan man flytta marsvinen i deras vanliga burar?
Vi kommer ha två bilar, en lastbil för möbler men även en stor "öppen" mindre skåpbil för oss och djuren. Där får marsvinens båda burar plats utan problem (det är som sagt en stor liten skåpbil). Borde det inte vara bättre att flytta dem på så sätt än att tränga in dem i små utrymmen var för sig? Givetvis kommer vi stanna flera gånger på vägen och titta till dem och fylla på vatten, hö och gurka. Jag kommer hela tiden ha möjlighet att se dem, det räcker med att vända på huvudet för att få full uppsikt.
Vad tror ni om detta? Är det sämre eller bättre för marsvinen? Om det inte alls rekommenderas får jag givetvis direkt sätta igång och försöka hitta mindre transporter (såvitt jag förstår ska dem i trånga utrymmen färdas en och en).
Till sist; är det något mer speciellt jag bör tänka på? Jag har redan läst igenom Artiklar här om att resa med marsvin. Det står att de kanske ogärna äter under färden, men eftersom det är 10 timmar så måste de ju iaf få i sig hö och gurka. Äter de om de blir riktigt hungriga eller kan de "matstrejka" så länge?
Och jag vet att det är en lång resa men jag har inget val, bil är det enda sättet att frakta dem på och eftersom det är min familj så måste de givetvis följa med. :)
Vid min senaste flytt (innan jag hade marsvin) hade jag mina två chinchillor i en liten bur under resan (deras bur är på tog för hög för att få plats i annat än en lastbil) och det gick bra, efter ett par timmar åt de båda två bra men chillor kanske är tåligare vid resor än marsvin? Den resan var ännu längre bör tilläggas.
Hade jag möjlighet att ha djuren i sina burar om jag flyttar så skulle jag helt klart ha det.
För marsvine är det nog tryggare att sitta i sin bur. Men skulle man t.ex krocka sitter dom säkrare i en transportbur.
Mina marsvin äter både hö och dricker vatten när jag åker med dom och det gör jag ca 1gång i månaden och är borta från tidigt morgon till kvällen.
Lägg en handduk eller något över buren så kanske dom känner sig tryggare.
Jag tror att djuren blir mer stressade att åka i stora öppna gallerburar. Kanske om ni lägger en filt över. Men fortfarande, så kan marsvinen fara och flyga om det blir någon tvärnit eller liknande. Dessutom kan nog gallret skramla rejält.
Jag skulle ha låtit dom åka i mindre, mörka transporter. Det gör dom oftast tryggare, även om man inte kan tro det. Men hur det än är så gör det nog ingen skada hur du än transporterar dom, kanske är de supertrygga och inte speciellt lättstressade - då kan de ju lika bra åka i gallerburen :-)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Hade haft dem i transportburar som sitter fast på något vis, säkrast för marsvinen och er.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tack för svaren!
Jag har aldrig rest med dem ens en kort sträcka så jag vet inte hur de reagerar.
#2 Skönt att dina äter bra hela tiden, då hoppas jag att mina käkar som vanligt också. :)
#2 och #3 Jag ska tänka på att lägga en filt över. Det borde göra det mindre läskigt. Jag ska givetvis sätta fast burarna med remmar så att burarna inte kan åka runt. Vid en eventuell krock lär ju marsvinen åka runt inuti buren då men själva burarna kommer inte ramla.
#3 Ja, jag vet inte riktigt vad som är bäst. Men med tanke på att det kommer vara en främmande omgivning kanske det är lugnande för dem att ha sin välbekanta miljö i buren iaf?
Det är antingen de stora burarna eller någon form av duvtransport som gäller (om såna går att hitta här). Att ha var sin kattbur till sex marsvin blir lite väl otympligt. Det jag märkt här hemma är att om något skrämmer dem söker de direkt skydd hos varandra. Istället för att ligga i varsitt bo så föredrar de då att ligga i en stor hög tillsammans. Så kanske kan det vara en fördel att de kan fortsätta vara tillsammans under resan.
#5 Jag tror det spelar väldigt lite roll om de åker i något de anser tryggt eller inte. Jag upplever alltid att marsvinen blir lugnare av att åka i ett trångt, mörkt utrymme. Men åh andra sidan är det i vanliga bilar, tåg eller bussar där det pågår mycket runt omkring. Jag antar att är bilen de kommer åka i ganska sluten och man lägger en filt över buren så kan det nog funka.
Gör som du tycker känns bäst :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
Mindre burar där dom inte har chansen att springa runt och lite mörkt är nog, skulle jag säga, bättre vid transportering. Du kanske kan lägga i lite av deras spån så dom ändå känner lukten av sig själva :-) Tror dom kommer klara det kanon!
//Emma
#6 och #7 - Tack för synpunkterna! Om jag bestämmer mig för små transportburar ska jag se till att lägga in deras eget spån i dem. :)
Jag har fortfarande inte bestämt mig för hur jag ska göra men om jag väljer små seperata transportburar; vad är lagom mått? Hur stora är era? Och är det ett marsvin per utrymme som gäller då för att undvika risk för bråk?
Jag har tittat på ebay och sett bl.a. dessa olika varianter:
Den första är störst och den sista liknar mer duvtransporterna. Kan de verkligen vara i ett så litet utrymme som den sista i hela tio timmar? Det var ju rätt praktiskt att det är fyra utrymmen i rad iaf.
Sen undrar jag också om någon någonsin haft problem att föra ihop gruppen igen efter att ha haft dem särade under en lång resa.
Jag skulle rekommendera den första om du vill ha båda i samma. Den andra om du vill ha dom var för sig.
Själv försöker jag att transportera marsvin två och två, för det gör dom tryggare. Att de ska börja bråka tycker jag låter otroligt, de kommer antagligen vara alldeles för upptagna med att undra vad sjutton det är som händer. Två okända marsvin skulle jag inte sätta ihop, men dina känner ju varandra väl. Det är som bäddat för ett osäkert marsvin om det ska åka helt själv.
Marsvin kan absolut sitta i en transport i tio timmar (förutsatt att de iaf kan vända på sig…). Påfyllning av hö, drickpauser, rastning då dom får komma ut ur buren en stund, grönsaker osv. Huvudsaken är ju att de har något att göra, och då passar ju mat bäst *s*
I början tyckte jag också att varför ska dom inte kunna sitta i samma? Men efter att ha varit på utställningar och hört marsvin skrika och det yr spån så tänker jag aldrig transportera dom 2 och 2.
På NM när jag skulle packa ner alla så hade jag en kartongbit som delade av transporten och medans jag var iväg och tömde flaskorna så hade dom kommit i till varrandra och dom hackade tänder och flög på varrandra. Detta var ändå 2 honor som var från samma kull och endast 2,5 månader gamla. Även fast dom känner varrandra så blir det ett stressat läge då dom sätts i en liten transportbur och inte kan gå ifrån varrandra och då utlöser det oftast bråk.
När jag skulle leverera 2 honor på 6v fick jag också dela av då dom flög på varrandra när det blev trångt.
Så ha dom sjävla.
#10 Jag har aldrig varit med om något liknande. Det låter inte som att marsvinen mår bra när de blir så förbannade i ett läge där de borde söka trygghet hos varandra.
Jag skulle helt klart föredra en mindre transport (en till dom var), där dom är mer ombonade och har det mörkt. Är det en vanlig gallerbur dom bor i så kommer spånet att glida runt när ni kör, bromsar och svänger… Det blir ganska osäkert och stressigt för marsvinen. För att inte tala om att dom kan skada sig. I #8 skulle jag välja den första eller andra, eller skaffa kattransporter.
Hanna

Våra tjejer följde med när vi skulle från Sverige till Frankrike, utan problem. Visst var de tysta de första 2 timmarna men sen vågade de fram, kikade och åt. Vi hade de i ett stort transportbur (för katter) med massor med hö de kunde gömm sig under. Vi la även in grönsaker under resans gång som de åt av. Trots att de satt på var sin ände av buren det mesta av tiden tror jag att de kände sig trygga av att vara 2, de snackade nämligen rätt mycket med varandra.
Tack för flera svar!
Efter att ha läst era åsikter lutar det åt små burar, en åt varje (även om det skulle gå bra att ha dem i par vågar jag inte riskera bråk mitt i allt utan det känns tryggast att ha dem separerade), och jag tror det blir den första i inlägg #8. Jag har även en kattransport hemma som jag tänkte dela av med en skiva och ha två grisar där i. Räcker det med plats då?
#12 En av burarna är en gallerbur och en är hembyggd träbur. Men spånet lär ju glida runt precis lika mycket i sån eftersom det är plastmatta i botten.
En fråga är dock hur jag gör med vatten under resan? I en så liten finns det ju ingen möjlighet att ha flaska och jag betvivlar att det ens får plats med en skål, men det kanske det gör? Iofs lär vattnet väldigt lätt tippa över och göra hela buren blöt. Går det bra att bara ge obegränsat med gurka och hö annars?

#14: vattenrika grönsaker bör räcka, speciellt nu när d inte är så varmt: gurka, sallad, gräs. det gav vi våran under resan….
#14 - Ja ha vattenrika grönsaker, sallad och gurka. Vattenskålar och vattenflaskor kommer bara att blöta ner hela buren under transporten.
Hanna
Tack!
Har kollat runt lite till och det ser ut att bli fyra stycken av denna:
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=220679933810&ssPageName=STRK:MEWAX:IT
Två marsvin får dela på en kattransport som jag delar av.
Tror ni det blir bra? :)