lag på 2 marsvin?
Alla säger ju att det är LAG på att man ska ha minst 2 marsvin ihop, att dem MÅSTE ha sällskap av ett annat marsvin.
Men i lagen står det "BÖR" vilket när det kommer till alla andra gnagare och hardjur så tolkar man det som en rekomendation!
Så hur är det, rekomendation eller en lag som gäller om det inte finns speciella skäl?
Eller har vi som ägare rätt att tolka lagen hur vi vill beroende på djurslag? för det tycker inte jag vi har
Om speciella skäl inte finns ska marsvin enligt lagen vara minst 2.
#1 varför gäller det då inte andra gnagare och hardjur, är ju samma lag?
Vet inte var du hittar att det står "bör". Det som gäller är följande, 1 § från 8 kapitlet av L80, DFS 2005:8
"1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl."
Eftersom det är en föreskrift så är det lagtext. Och det står, som synes, "ska". Föreskriften gäller även för privatpersoner.
Guldhamstrar är dom ända som inte ska hållas tillsammans om jag inte minns fel.
//Emma
Dessutom står det någonstans att djur ska hållas så att de i den mån det går kan bete sig naturligt, eller liknande. Hittar inte skriften dock.
Ett marsvin, eller andra flockdjur för den delen, kan omöjligt bete sig naturligt utan en artfrände enligt mig.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#3 varför är det då okey för folk att hålla vissa gnagare och hardjur ensama? Medans andra måste ge sina sällskap?
#4 ja och det står ju, men ändå har folk andra typer av gnagare själva och folk tycker det är okey men med marsvin MÅSTE man nästan göra allt innan man kan inse att den bör få bo själv.
#6 Vilka andra gnagare tänker du på?
#6 Jag vet inte vad du syftar på överhuvudtaget.
Tillsynsmyndighet för djurskyddslagstiftningen är länsstyrelsen. Om man anser att någon bryter mot gällande djurskyddslag kan man anmäla detta till länsstyrelsens veterinärenhet.
#6 Menar du att det anses mer okej bland ägare av andra djursorter?
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

#6 det är inte ok att hålla vissa gnagare/hardjur (bortsett från guldhamstern) ensamma! Bara om det föreligger särskilda själ som tex ovanligt aggressiv individ (& man är inte ovanligt aggressiv för att man tex bråkar m en jämngammal av samma kön vid nåt tillfälle, utan det krävs mer än så!)
Lagen gäller precis som redan påpekats alla gnagare & hardjur utan guldhamstern, sen att det finns människor som envisas med att tro att det är ok att ha sociala djur ensamma är en helt annan fråga. Tycker det är bra att iaf marsvinsfolk har förstått vikten av att sociala djur behöver sällskap av artfrände, så att det vägras säljas djur som får sitta ensamma. Och det är oerhört sorgligt att det inte gått upp för alla, inom alla social djurarter!
#10 Kanonbra skrivet :)
Har man en gerbil blir man tillsagd att dom ska bo flera. Har man en mus så blir man tillsagd att dom ska bo flera (honor). Har man en råtta blir man tillsagd att dom ska bo flera. Har man en dvärghamster (ej kines) blir man tillsagd att dom ska bo flera.
Så nämn gärna någon mer gnagare som folk inte är lika hårda med som marsvin?
Kaniner är inte flockdjur utan dom är kolonidjur och det är inte ofta dom vill ha sällskap i samma bur utan vill helst ha buren för sig själv men ha någon precis brevid. Dom vill ha sitt egna revir.
#7 gnagare och hardjur är: kaniner, marsvin, guldhamster, dvärghamster, chinchilla, degus, råtta, gerbil, mus och gräsmus/taggmus.
Och när någon har ett marsvin själv skricker folk i högt om lagen. Men när en dvärghamster är själv verkar folk bara "man ska ha dem i par" sen klart med det.
Och kanin och chinchillor säger t.o.m uppfödare att man inte ska ha i par.
Guldhamster står ju som sagt tidigare i lagen att man inte får ha dem i par ;)
#8 hur mågan har ensama djur då? hur många djuraffärer säljer djur ensama? hur många anmäler lag brott utan att nåt händer?
Ska man gå runt och anmäla alla uppfödare som säljer djur som ensama djur?
Jag undra mest varför det är mer okey att ha andra djur ensama, men marsvin är ett måste att ha i par?
#9 ägare, uppfödare, djuraffärer, ja alla som håller på och köper/säljer djuren tycker det är okey, men dem flesta inser att det inte är okey med marsvin.
#10 Spelar ingen roll om man säger till dem att det är lag på att dem ska hållas i par, folk säger bara att det itne går pga dittan å dattan, men lagen finns väl av en anledning?
#12 jag har aldrig hört någon bli jätte arg för att en dvärghamster hålls själv medan man på marsvin.ifokus ibland nästan kan gå lite för långt om någon har ett ensamt marsvin, och jag är ju mer inne på kanin och chinshilla där t.o.m uppfödarna säger att djuren ska bo själva. (okastrarade kanin hanar ska bo själva, chinchilla för avel får ibland bo själva)
Jag upplever också att det är mer okey bland andra gnagare att ha de ensamma. Varför det är så vet jag inte, det finns ju antagligen flera "gemensamma nämnare" bland djurslagen som har olika betydelse bland olika djurfolk. Det har nog bara blivit så.
Det är ju väldigt bra, enligt mig, att vi marsvinsmänniskor är så engagerande. Jag tycker inte att vi går över gränsen så ofta, däremot vet jag hur frustrerad man blir när någon inte vill inse eller lyssna på ens argument.
Jag vet att du, Rafflan alltså, har skrivit i någon annan tråd att du inte märkte något på ditt marsvin när han var ensam. Jag börjar tro att du inte tycker det är så himla nödvändigt att ha flera marsvin
Jag hoppas jag har fel :) Och har jag det ber jag såklart om ursäkt.
Grejen med att marsvin ska bo med artfränder är ju att de så uppenbart inte trivs själva. Kaniner (jag har haft flera kaniner också) är inte alls lika känsliga för just det. Olika arter reagerar olika. De som brukar argumentera för att marsvin ska kunna bo själva har oftast inget att jämföra med. För har man verkligen sett hur mycket livligare och gladare ett marsvin är i flock än när de som är ensamma har inga argument för ensamhet.
jag tror det numera är väldigt ovanligt att uppfödare går med på att sälja marsvin som sen får leva ensamma, jag vet ingen som skulle kunna göra det. Vissa djuraffärer gör det fortfarande eftersom många kunder tvekar och tycker att det blir en så stor apparat att köpa mer än ett djur. Där handlar det ju bara om att sälja och tjäna pengar…

#13 självklart finns lagen av en anledning, att sociala djur inte mår bra utan socialt umgänge m artfränder.
Hur folk reagerar på ett forum när man läser om ensamma djur varierar ju massor. Det betyder ju inte nödvändigtvis att folk anser det mer acceptebelt att hålla en degus ensam än ett marsvin bara för att man inte blir rasande på ett degusforum. Personligen anser jag det lika förkastligt oavsett djurart, men jag ser inte hur jag skulle få folk att ändra sin syn om att det är ok m ensamma djur genom att bli föbannad på ett forum.
#13 Chinchillor ska helst vara i par. Min syrra har det så jag vet!
Kaniner t.ex är kolonidjur, alltså det lever i "flock" men har inget behov av att bo med en annan kanin. Var och en bor i sin håla, medans marsvin lever tillsammans i en flock.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#17 det där snacket om att kaniner inte har något behov av at leva m en annan kanin pga de inte delar håla köper inte jag. Kaniner är sociala djur och även om de inte delar håla så träffar de ju andra kaniner dagligen och kommunicerar med dem. Problemet m kaniner beror ju mkt på att de är tillåtna att hålla i väldigt små burar & då blir det för trångt helt enkelt, men att säga att de inte behöver bo m en annan kanin tycker jag är att dra det lite väl långt.

Tycker personligen att djur som är flockdjur ska kunna erbjudas att dela sitt liv med en artfränder, sen om det skulle vara så att den är agressiv oh verkligen inte trivs med att vara fler så är det ju en annan sak. Jag har alltid haft mina djur tillsammans oavsett om det varit hund,marsvin, katt, kanin, höns osv.
Tycker man borde ta det mer allvarligt på just djurhantering och lagar så att djurhållningen i allmänhet ska bli bättre i sverige.
#14 jag hade kanin+marsvin, fick dem så under avlivningshot. Satte in ett nytt marsvin och det gamla marsvin hatade det nya, han var väldigt ilsken, inte agressiv, så fort den nya närmade sig den gammlas "hörn" flög den gamla ut och jagade iväg det nya, den nya bildade en grupp med kaninen och var alltid ihop med kanin, sorgligt att se, och den gamla låg hela tiden på vakt mot det nya. Började överväga att sära på dem och ge den nya en snällare kompis, men då självdog den gamla, vi misstänker åldern då han verkade gamal. Den nya fick en ny kompis och så nu har jag en grupp med 2 hanar ihop. Dem kurrar lite ibland men har inte jagat eller bråkat sen den yngsta blev könsmogen.
Men jo, den första jag hade måde verkligen dåligt av sällskap. Å då ska dem få bo själva, men dem jag har nu funkar ihop och skulle nog ha tråkigt utan varandra :)
Nej denna tråd är ingen "varför ska man ha 2?" tråd, utan mer en varför är marsvin viktigare än andra djur? eller är det bara vi människor som bestämt att dem andra djuren mår bra men marsvins folk har insett vikten av en kompis?
Jag gav ju min kanin tös en kompis trots att jag blev avråd, å dem älskar varandra<3 kan inte förstå hur man kan ha dem ensama efter att ha sett 2 ihop? :)
#15 mina kaninern får ut sååå mycket av varandra och verkar ha roligare än många andra kaniner jag träffat som är ensama. Å dem sover ihop, myser ihop, äter ihop, dem är ALDRIG ensama, och som ägare kan man sällan vara med sitt djur 24/7. utan djuret sitter ensamt fler timmar/dag vilket jag inte tycker är okey då dem är koloni djur, dem är vana vid kontackt med av andra kaniner.
Uppfödare kan dock ge dem detta då dem har fler djur, men som sällskap har man ju ofta bara 1.
#17 t.o.m på svenksa chinchilla avels sida säger dem att man endast kan ha mor+dotter, eller syskon, ibland 2 jämngamla, men endast honor, aldrig hanar, ihop. Vilket är fel, det bryter emot lagen!
Jag är chinchilla uppfödare och säljer aldrig djur som ska bo ensama.
Kaniner har kontackt med andra kaniner. Det får dee inte i fångenskap, om lagen då är "2 kaniner i varsin bur", men så är det ju inte och är inte okey att ha dem ensama (utom hanar)
#19 helr rätt, speciellt då djuren som är i bur bara är med oss när det passar oss, vi har tid och går man i skola/jobbar och sen sover på det blir det ganska dåligt med tid med dem djuren, kanske 1-2 timmar av 24 timmar :/ Och har dem då en kompis går det nog ingen nöd på dem :)
#20 skrev ju det att chinchillor ska vara ihop eller hur?! Vad bryter mot lagen? att ha dem ihop? Eller vad menar du?
Mina kaniner mår toppen och har aldrig bott tillsammans med andra kaniner. Däremot bor dem burarna bredvid varandra. Min ena hona fungerar inte alls med andra kaniner. Hon mår bäst själv och min handra hona går inte heller ihop med andra kaniner pga att hon väldigt vaktig med sitt revir, spelar ingen roll hur stor yta dem har eller om dem träffas på neutral plats, fungerar inte ändå. Endast marsvin fungerar (dem är så klart 2).
Enda sättet att ha kompis till sin hane är att kastrera han, men det går ju inte om man har avelskaniner.
#20 svenska chinchilla aevls föreining säger att man inte kan ha dem ihop, endast mor och dotter eller 2 syskon eller 2 ungar som är jämn gamla. VSå dom bryter emot lagen.
Du ahr ju uppenbarligen vart i kontackt emd någon seriös eftersom du har 2 ihop ;)
Nej avelsdjur blir ju lätt ett undantag, för kanin gäller det båda hona och hane, honan kan inte gå ihop med sin kompis igen efter kullen och okastrerad hanar ska man inte ha ihop.
Men då dem flesta har kaniner för sällskap så KAN man ha dem ihop, behövs bara en större bur och att man kastrerar. Dock är ju kastrering dyrt., men finns iaf ingen anledning att ha honor som är för sällskap själva ;)
Och bör då inte heller sälja djur för sällskap som ensam djur.

Jag tycker att det är alldeles för enkelt att säga "mitt marsvin är speciellt och kan inte gå med andra". Jag vet inte hur det skulle funka, men skulle gärna se att man var tvungen att ha dispens, typ beviljat av veterinär. Ja, jag misstror mångas bedömningar. I det här fallet är det svart på vitt, marsvin ska ha tillgång till artfrände. Det spelar ingen roll om den trivs med en kanin, det får den gärna göra för min del, men det ska finnas minst ett annat marsvin också.
Envishet och drömmar

Jag "bråkar" med folk dagligen om det här just inom chinchillor. Jag önskar verkligen att folk ville ta det på lika stort allvar där som de gör hos marsvinsfolket. Chinchillor har lika mycket behov av en artfrände som marsvin, råttor osv.
Men det är svårt att jobba och kämpa för att djuren ska ha sällskap, som det t.om är lag på när reggade uppfödare avråder nya chinchillaägare att ha två tillsammans. Fastän de bryter mot lagen. Skickade en chillaköpare vidare pga att hon ville ha sällskap till sin chilla. Hon fick inte köpa en av samma kön som kompis. Enligt den reggade uppfödaren var det enbart en tidsfråga tills de skulle slå ihjäl varandra. Hon fick däremot köpa en bebis-hona till sin hane om hon kastrerade honom först. Hon nämnde dock inga risker med att kastrera en chinchilla…..
Det kan inte vara lätt att veta vem man ska lyssna på i det läget. En reggad uppfödare borde ju veta bäst, eller hur?
Kom ihop mig med en på zoonen så sent som idag, blir bara irriterad. Sånt händer faktiskt inte inom marsvin, där har folk äntligen fattat tycker jag det verkar som iallafall.
Sådana här diskussioner verkar ni slippa iallafall:
http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=2793647&p=0#2805487

Kaniner tillhör inte gnagare och innefattas alltså inte av den lagen.
Kaniner kan trivas tillsammans, men dom vill ha sitt eget revir, så det blir oftast problem, funkar oftast inte med kisslåda utan är dom två så kissar dom ner hela buren osv.
Man kan som människa inte be djurena anpassa sig efter en själv. Är dem flockdjur ska dem ha minst en till så är det bara. Mina kaniner i en vanlig gallerbur började slåss ngt fruktansvärt så fick ta hem dem till mamma igen där dem trivdes jättebra och hade mycket större bur. Hade för 6 år sedan ca 14 kaniner på samma yta (ett stall) dem levde rövare men slogs aldrig med varandra än det vanliga gnabbet.

#26 Kaniner är inte flockdjur, utan kolonidjur, lever i kolonier, en varje kanin har sin egen bohåla. Kaniner trivs nog jättebra tillsammans på en stor yta, ex. som du skriver i ett stall, men det kan vara svårt i vanliga gallerburar, då det kan bli problem med reviret. Marsvin däremot är flockdjur och ska leva minst två tillsammans.

#25 Kaniner berörs viss av lagen då man även måste följa de allmäna råden och där står att kaniner skall hållas i par eller gruppvis då det är möjligt.
Och kaniner är sociala djur, vilket man måste ta hänsyn till och erbjuda den sociala stimulans som bara en artfrände kan. Att de lever i kolonier komplicerar det hela lite för oss, men det ger oss inte rätten att beröva dem på ett socialt liv m artfränder! Kan man inte tillgodose sina djurs mest grundläggande behov kanske man bör överväga om just den djurarten passar en??
#27 galler bur på 150x75, gärna med permanent hage så har du 2 lyckliga honor (kanske hona+kastrerad hane) ;)
Så anledningen att ha dem ensama är bara för att folk inte vill ge dem var dem behöver? (en större yta än lagen säger)
Det är ju nästa omöjligt att ha 2 marvins hanar i en bur som är 75x45, gör det då okey att jag har den hannen ensam?
Nej då säger folk "skaffa en passande bur" varför gäller det inte inom kaninerna?
Kan ju t.o.m räcka med 120x60 bur+permanent hage.

#28 Ok, men det är ju sällan möjligt, eftersom alla inte har dom stora utrymmen som skulle behövas då.
För i så fall skulle 90 % av alla som har kaniner bryta mot lagen då. SKulle det vara förbjudet att sälja en ensam kanin i så fall. Föder ju upp kaniner och marsvin. Marsvinen säljs inte ensamma om det inte finns burkompis, men kaniner säljer jag ju så klart en om man bara vill ha en. Könsmogna kaninhanar får ju enligt djurskyddslagen inte bo tillsammans, så där faller ju det direkt.

#30 könsmogna hanar skall kastreras, så kan de ofta gå tillsammans.
Och jag hade inte sålt ensamma kaniner om jag födde upp dem nej. Däremot skulle jag informera om vikten m utrymme, samt kastration av hanarna så fort de når könsmognad.
#30 har du inte plats för det utrymme djure kräver så kan du ju uppenbarligen inte ha det, eller hur? det e väl inge konstigt med det?
Och ja 90% bryter ju mot lagen. Det är endast okastrarade kanin hanar och djur som går i avel(speciella skäl) som får gå ensama. Alla andra ska ha sällskap.

#32 Så här står det "Kaniner BÖR hållas i par eller grupp, när så är möjligt. Det är alltså ingen lag på att dom ska göra det. Det är ju ofta inte möjligt, hanar kan inte vara tillsammans, ev. efter kastrering men det är inte säkert. Honor som används i avel kan inte gå med andra honor. Har man haft två honor tillsammans och sen särar på dom tillfälligt, så kommer dom knappast att gå att ha tillsammans sen igen.

#33 visst står det bör, men de allmäna råden GÄLLER så länge man inte kan ge likvärdig välfärd på anat vis (vilket knappast går när det kommer till sällskap av artfrände för en social art). Det är en superkorkad formulering som leder till missförstånd & som vanligt är det djuren som kommer i kläm och blir lidande.
Ja tror man får se till individ.. ja hade ett marsvin en gång som inte gick ihop med andra marsvin. Hon ville vara ensam. Det måste man respektera.
Men oftast vill ju marsvin å andra djur bo tillsammans.
Mina kaninhonor kan inte gå med andra kaniner för att dem vaktar sina revir för mycket, även på stora ytan. Dem rycker ihop varje gång någon brunstar, så dem bor i två olika burar. Så jag tar inte hand om mina kaniner för att dem inte bor ihop?
#33 det står både SKA och BÖR, det är både en REKOMENDATION och ett MÅSTE.
8 kap. Särskilda bestämmelser för hållande av kaniner och gnagare
1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl….
Allmänna råd till 8 kap. 1 § Kaniner bör hållas i par eller grupp, när så är möjligt…
Avels djur opch okastrerade hanar kan inte hållas i par, men ALLA sällskaps honor och kastrerad hanar kan man oftast ha i par/grupp, och då är det lag på det, kan du inte ge ditt djur det den behöver (stor yta så dem kan gå i par) så kanske du igentligen inte har plats att ha djuret?
Om mina marsvins hanar behöver en bur på 120x60 för att må bra ihop och jag kanske inte kan ge dem det har jag ju inte plats för dem, vad är då skillnaden med kanin?
#36 nej, och dina kanske kan nosa/prata genom gallret någon gång/dag, då får dem ju ändå social kontackt med artfrändwe :)
Dem måste inte bo i samma bur, 2 burar eller hagar bredvid varandra kan ju ge dem möjlighet att nosa/prata med varandra (dock måste man ha dubbel galler emellan så dem inte kommer åt att skada varandra ifall dem börjar tjafsa)
Ingen har sagt att du inte tar hand om dem pga det.

#37 Det står "ska" om gnagare och "bör" om kaniner, så när det kommer till kaniner så är det ju en tolkningsfråga. "om så är möjligt" kan ju tolkas på många olika sätt. Har man bara en kanin så är det ju inte möjligt att hålla den kaninen i par eller grupp. Föder man upp kaniner så finns definitivt inte den möjligheten. Kaniner kan skada varann rikitgt illa vid slagsmål och det är inte kul. Även två ungar som fungerar ihop när dom är små, kan börja slåss när dom blir könsmogna. Hade själv två systrar (ungar från förra sommaren) tillsammans under förra vintern och dom blev helt galna när dom började bli ca 6 månader, stressade upp varandra, jagade varann och kissade överallt i hela buren, sen när dom fick komma i varsinn bur blev dom mycket lugnare. Tror även det kan vara stressande att ha dom i burar alldeles intill varann.

Som jag redan sagt, böret skall läsas som ska i rekommendationerna om man inte kan uppnå samma välfärd på annat vis.
#38 citerar igen ;)
"8 kap. Särskilda bestämmelser för hållande av kaniner och gnagare"
Reglerna gäller för BÅDE kanin och gnagare ;)
"Bör" står i allmäna råd och det beror på hanarna inte funkar ihop, det står om man läser hela texten "Allmänna råd till 8 kap. 1 §" ;)
Så det är bättre att beröva dem ALL social kontackt, all möjlighet att prata och få svar för djuret? bara för att du väljer att tolka "bör"?
För hur mycket du än vill, hur mycket du än försöker kan du ALDRIG ersätta den sociala biten din kanin kan få av en annan kanin.
Efter att ha sett hur lyckliga dem är ihop förstår jag inte hur folk kan ha dem ensam utan att försöka allt för att ge dem kompisar, samma med marsvin och chinchillor ;)
Glöm även inte att din kanin är ensam 16 av dygnet 24 timmar, det betyder att du har 8 timmar då du ska vara med dem, äta mat, va med kompisar, plugga osv, i det hela blir kaninen ganska ensam. Vissa läggare typ 1-2 timmar/dag på kaninen, hur kul är det sen? att äta, sova, gnaga och sitta dem resterande 22 timamrna? med en kompis kan dem prata och mysa och ha sällskap 24/7 ;)
#37 Nej det är sant. Dem bor bredvid varandra så dem kan nosa på varandra, utom honan jag har inne men henne måste jag ha inne, men hon är mycket med oss och så har hon marsvinen i samma rum (även om dem inte pratar samma språk har dem ju ändå lite social kontakt).
#37 Nej det är sant. Dem bor bredvid varandra så dem kan nosa på varandra, utom honan jag har inne men henne måste jag ha inne, men hon är mycket med oss (kan tillägga att jag är arbetslös just nu så har tiden)och så har hon marsvinen i samma rum (även om dem inte pratar samma språk har dem ju ändå lite social kontakt).

Tänkte bara säga att devärg hamstar,är inte heller arr de fungerar tillsammans. Min kompis köpte två för att de skulla var två men det slutare man att hon fick köpa en till bur för att de inte gick i hopp. slogs och slogs hela tiden.
Håll er till att diskutera marsvin här på Marsvin.ifokus, istället för kaniner/chinchillor/hamstrar eller andra djurarter.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
man kan stirra sig blind på fakta hit och dit, lagar etc. Tycker att människor skall slute leka gud och tycka annat än vad naturen skapat. Ska djur ha sällskap GE DEM DET ! Annars kan man köpa ett gossedjur !
#45 Ja det är sant, men lagar är till för att följes, det är ju minimikraven dem skriver på t.ex burmått. Men ju större dessto bättre helt klart! Och ju mer naturligt man kan göra det, desso bättre :) Alla får göra så gott dem kan.