Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2629 ggr
Peachme
0

Tumör på min Äggulan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har hittat en tumör på mitt teddy marsvin Äggulan som är 3,5 år gammal. Den är placerad på den högra sidan av käken och är i diameter som en enkrona. Ringt omkring lite hos vetrinärkliniker och de säger att jag ska åka till ett djursjukhus(blåstjärnan) istället för att ingreppet är komplicerat.

Jag har haft väldig tur med alla marsvin som jag haft sedan jag var liten  och har aldrig varit med om att någon fått en tumör. Så inom detta området känner jag mig inte erfaren.

Typ hur stor är chansen att min tösabit avlider på operationsbordet?

Vad kostar en sådan här operation hos blåstjärnan?

På bilden så kan man se att det putar ut vid käken vilket är tumören

Tack på förhand!

godisgrisen
0

Är du säker på att det är en tumör? Min gissning är böld. Förhoppningsvis en snäll en men det kan vara något från tänderna när den sitter på kinden och det kan vara besvärligt.

Cavia
0

Skulle faktiskt oxå gissa på en "vanlig" böld.

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Peachme
0

jag är inte hundra tänkte åka in med henne så att de får kolla på henne. Den är iallafall stenhård och en böld brukar väl vara lite mjuk?

vad har du för erfarenhet kring tumörer och bölder på marsvin? typ om dina marsvin haft det och vad som gjordes åt tumören/bölden? vilka mediciner, kostnader hos veterinär osv…vill veta så mycket som möjligt kring denna åkomma.

FeliciaS
0

Det behöver inte vara en tumör, utan kan likaväl vara en böld eller en fettknöl. Skulle det vara en tumör kan den vara godartad. Så det finns ingen anledning att oroa sig i onödan tycker jag :) Just runt käk-/munpartiet är det lätt att de får bölder eftersom maten kan ge upphov till infektioner.

Går knölen att "röra" på eller sitter den helt fast? Är den mjuk eller hård? Reagerar hon om du klämmer? Hur länge har den varit där?

Fettknölar brukar vara lite mjuka och gå att flytta lite på. Bölder och tumörer kan du inte flytta på. En böld brukar ofta bli större och mjukare med tiden, när de är mjuka och har "mognat" kan man skära upp dem och tömma på var.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Peachme
0

Den går inte att flytta på och den är hård. När jag rör på den och trycker lite på den så reagerar hon inte alls. Så hon värkar inte ha ont. ska jag vänta och se om den blir mjuk då? hur lång tid tar det?

tack för svaren, känner mig lite lugnare nu….:)