Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2049 ggr
ellzh
0

larv i maten?

För ca två-tre veckor sen köpte jag torkad frukt på lösvikt till mina marsvin, några dagar senare ser jag två små ca, 1 cm långa larver på taket?! Jag dammsög upp dom fort som tusan, tyckte det var extremt äckligt. Någon dag senare hade jag en likadan larv bland mina skolböcker.. Hade haft mina skolböcker hemma dagen innan.. Och nu här om dagen när jag skulle hälla upp lite torkad frukt till marsvinen så följde en likadan larv med.. Jag slängde allt på en gång..

Vad tusan är detta? Jag antar att det kom med den torkade frukten, tänk om mina marsvin har ätit en larv?!??!!

Jag har ju liksom inte sett larverna bland den torkade frukten tidigare..

UUUsch fy och blää…

Abico
0

Är dom små och gul-vita? För såna larver har jag en del här hemma i omgångar, kommer dock med höet. Det äckligaste är inte larverna utan att dom blir till silvriga malar efter ett tag.

Det är i.a.f. ingen fara om marsvinen skulle ha ätit dom. Men tror du att det kommit från den torkade frukten tycker jag att du ska slänga den, du vill ju inte ha larver överallt.

Hanna 

ellzh
0

Yes, det är dom! Kanske var det en larv som hade blivit till ett äckligt litet kryp jag hade i buren för inte alls så länge sen? Dock var det gult/genomskinligt.. Det såg liiite ut som en larv, fast med "antenner" och "ben"..

Lyan
0

Det äckligaste med Mott (som jag haft, vet inte om det är det du har) är att de spinner in sig innan de blir malar, har fått slänga mycket typ pga dem!

In med allt i frysen några dagar så dör de.

Abico
0

#3 - Det är såna jag har också, men har du verkligen behövs slänga? Jag har hittat rester av deras puppor i min gaderob men det har gått att åtminstone skrubba bort det och efter en tvätt syns det inte längre,

Hanna 

Misarn
0

Har haft något sådant i våran broccoli fast dom var gröna långa larver Obestämd

Lyan
0

#4 Här snackar vi MASSOR. Helt sjukt, har aldrig sett något liknande. Satte upp dubbelhäftande tejp för att fånga de äcklen och till slut var det så många som satt fast att de kunde klättra över varandra utan att fastna. Här snackar vi tejp som var typ 3 meter lång! Plus alla jag mosade. Jag ljuger inte om jag säger att de var många hundra, tappade liksom räkningen efter några timmars mosande.

Tack och lov fick jag bara upp ett par till lägenheten!