Rädd för att de ska bitas
Jag är skiträdd för att plocka upp mina killar ur buren. De r inte så vana med mig och jag är rädd att de ska spritta till eller bita av mig fingret.. :S
Har nån av er blivit ordentligt biten av ett marsvin eller attackerad eller nåt i den stilen??
Ett friskt marsvin bits inte, utan flyr istället. Låt dem äta något gott ur din hand osv och prova lyfta upp dem. Jag har blivit biten en gång, då tog ena grisen fel på paprikabiten och mitt finger.

okej..lite betryggande :)

Det är väldigt ovanligt att marsvin bits, så det behöver du absolut inte vara orolig för.
Har blivit biten lite om dom tar fel och tror det är mat och ibland har nån kunnat smånafsa, men inget som är nåt att tala om.

marsvin är flykt-djur och dom springer hellre iväg än stannar och bits. våra tjejer nyper lite i fingrarna ibland när dom inte vill sitta i knäet eller om dom tror att man har godsaker med sig. Men sitt vid deras bur och locka dom med godsaker i början. Man måste bara ge dom tid att vänja sig vid en 
Jag har aldrig blivit biten av mina marsvin, men den ena bet min sambo i fingret en gång då hon tog fel på paprikabiten och hans pekfinger :P
Det var dock bara en nafsning och han blödde inte ens.
Som de andra har sagt så är de inte benägna till att bitas, de flyr hellre. Så du behöver inte vara rädd för att ta upp dem. Skulle du någonsin bli biten, så är ju inte det hela världen heller - det är ju trots allt djur det handlar om, precis som att bli klöst av en katt, biten/sparkad/trampad på av en häst, nafsad på av en hundvalp osv.
Mina guldhamstrar bet mig aldrig heller, men de var som attan att bita min sambo :D Men då är de djuren mer benägda till försvar också än vad marsvin är.
Så var inte orolig. Det är snälla djur.
/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla

De ska flytta till den nya buren idag så jag måste lyfta dem"djupt andetag" jag klarar det :) jag har inte haft marsvin så länge och vet inte hur de funkar men de är ju somsagt snälla djur.
Det går bra :)
Ta det bara lugnt så skall du se att det går bra.
/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla
Har heller aldrig blivit biten. Vill de inte bli upptagna så springer dem, men tar du dem ändå så kommer de inte att bitas. Mina barn som inte alltid är lika smidiga som jag när de ska ta upp marsvinen (men gör det på helt ok sätt med mitt övervakande) har heller aldrig blivit bitna. De älskar att klia dem under hakan osv. Inte ens när jag klipper klor så biter de. De gör sitt bästa för att komma loss med benet dock. Mitt ena nafsar i kläderna ibland när han inte vill vara i knät längre. Det är allt. Du kan inte vara rädd för dina djur utan tänka att de är världens snällaste goaste djur.
Ge dem godsaker ofta och klappa dem i buren så att de lär sig att du är en jättesnäll vän.
Är du rädd för dom kommer dom bli rädda för dig så du får ta första steget. Du måste lita på dom. Lite godsaker gör allt. Jag lovar :-)
//Emma
Marsvin bitts verkligen ytterst sällan. På 10 år med marsvin har jag blivit biten ordentligt en enda gång, då var det ett helt ohanterat ungmarsvin som jag övervägde att köpa och stog och höll i famnen som plötsligt högg till.
Jag har till och med mött marsvin som helt klart inte velat bli hanterade, och som suttit och hackat tänder åt mig när jag kommit - men som ändå inte har bitits.
Det har också hänt att min lillebror, när han var yngre, mer eller mindre stoppat in ett finger i marsvinsmunnar här hemma (för att känna på tänderna, haha) och inte ens då har marsvinen bitit.
Så oroa dig inte för att bli biten, marsvin är fegisar som hellre springer åt andra hållet än muckar gräl eller attackerar :)
Hanna

När jag köpte mina första tjejer var jag också rädd att dom skulle bitas, med tanke på att jag tidigare hade haft hormonella kanin-tjejer som var experter på att bitas och rivas. Men snällare och mer underbara djur än marsvin finns det inte att hitta. Dom gör inte en fluga förnär om den verkligen inte måste. Man måste helt enkelt lita på dem, djur känner ju på sig i vilket sinnes-tillstånd man är i så slappna bara av och ta det lugnt
Som de andra också har sagt så är det väldigt sällan marsvin bits. Jag har blivit rejält biten ett par gånger, men det är när jag skiljt (stavas det så?) på slagskämpar, det är inte lämpligt att bara slänga in en hand i mellan dem :-/
Sedan kanske man inte ska göra som min syrra när jag skulle få henne att förstå hur sällan marsvin bets. Jag tog en liten hona och stoppade in fingret i munnen på henne och då tyckte Lina att hon skulle göra samma, bara det att hon stoppade in ett honluktande finger i flabben på en stursk unghane innan jag hann säga något :-P Hanen tyckte det smakade mumma med honlukt och tog en tugga haha (fast det blödde inte ens)
Mitt allra första marsvin bet när hon inte ville mer. Knappt på mig men på främmande som höll henne, annars helmysig tjej, och FRISK så att marsvin bits har inte med sjukdom att göra men visst det är inte vanligt att marsvin bits men det finns alltid undantag.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Marsvin är väldigt fredliga djur som sällan bitts. De går inte till attack utan drar sig hellre undan och spelar döda om de blir rädda, eftersom de är bytesdjur. Du behöver inte vara rädd för dina marsvin. För att känna dig tryggare kan du ge dem små matbitar i buren och plocka upp dem när du har gjort dem lugna t.ex. genom att klappa dem under hakan eller bakom öronen (vilket mina brukar uppskatta i buren).
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Tack för alla svar. Buren blev inte färdig igår men idag är det den stora flyttdagen så jag måste ju lyfta dem. Jag måste innse att marsvin inte är rovdjur och mina killar verkar vara världens goaste grisar. Mamma får lyfta Gordon tror jag(han är mer dominant av bröderna) så lyfter jag Tibell…de är ju väldigt unga ännu och inte så stora så de ryms ju i handen,lättare att plocka upp.
Tack igen för alla svar. De har hjälpt mig att förstå vilka underbara djur jag har skaffat och om de är så snälla som ni beskriver dem är det nog rätt djur för mig! :)
Jag lägger in lite bilder på den nya,omtalade(från min sida) buren och på marsvinen ikväll .
Mina marsvin har aldrig bitit mig när jag plockat upp dom och jag kör bara ner handen och plockar upp dom. Ska man hålla på och fjanta sig så blir det såklart mer stressigt för marsvinen.
Men vet själv hur det var i början, jag var livärdd att ta upp dom och fort dom sprang iväg hållde jag på och kissa ner mig^^ Men jag tog ett djupt andetag och beslutade mig för att nu skulle dom upp :)

det är just så jag känner mig. Skulle de vara stilla skulle det inte vara några problem men de är ju så snabba och de kan ju spritta till när som helst :S.
Kom på att det finns ett marsvin jag faktiskt varit rädd för :-/ Selmo hette han, en enorm Cuyhane som var helt hysterisk, han skrek och kastade sig handlöst. Brukade skoja om att det var 1,5 meters säkerhetavstånd till honom. Han skulle aldrig få för sig att bita men just att han slängde sig var otäckt, det var ändå 2kg muskler.
Aldrig blivit biten så det blöder. Mestadels får man skylla sig själv när dem "hugger" då har man helt enkelt inte varit uppmärksam på marsvinets kroppspråk ^^
Jag har blivit biten ordentligt av mina 2 marsvins hanar . de bet mig skiit hårt de börja t.om blöda skiit mycket
Har blivit biten ett par ggr av mina marsvin. En gång då jag höll Tickan i famnen hos förra ägaren, skulle hjälpa med kloklippning och hon drabbades av panik och nöp till i min arm i sitt försök att komma bort från min famn.
Andra gången var när jag klappade marsvinen i buren och Greta trodde att jag hade någon grönsak i handen (luktade antagligen morot, skulle just ge dem det) och nafsade.
Dock har jag aldrig varit med om att ett marsvin ens försökt bita mig av aggressivitet. De flyr hellre om de känner sig hotade. Har även hanterat "halvvilda" marsvin i skolan samt diverse sällskapsmarsvin utan att någon har visat tendens att bita. Tror det är väldigt ovanligt att de biter!
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)