Kastrera eller sälja?
Behöver nu råd angående min virvelhane född 7/6 i år. Har skaffat nya tjejer till hans mamma men han går tyvärr ensam just nu. Förutom då han får busa med tjejerna under min uppsikt. Han är väldigt störig mot tjejerna och jag hade planerat att kastrera han dock har jag läst att hanars beteende inte lugnar ner sig för det. Tjejerna blir jättestressade och uppretade av hanen. Alltså skall jag sälja honom eller är det värt pengarna(ca 600-700) att chansa på att han blir skötsammare?
Självklart blir det störigt och stressigt när de bara träffas korta stunder. Varje gång de ses är det som på nytt; de ska kolla vem som är vem, göra upp om vem som bestämmer, hanen ska kolla om någon av honorna är intresserad av att bli parad, osv
I normalfallet när hane går med hona kan det vara lite stökigt första timmarna, sedan lugnar de ner sig och lever "familjeliv". Utom möjligen precis när honan brunstar.
Jag tycker absolut att du ska kastrera hanen. Se till att hitta en veterinär med erfarenhet av operationer på smådjur/marsvin.
Nu är ju också problemet att det verkar som att hans mamma är på smällen då jag inte såg att min lilla hona visst var en hane förän för en månad sen :( min hona känns som att hon har ätit två golfbollar. Framdelen verkar jättesmal när man känner på henne och sedan vid magtrakten är hon smällfet. Är hon på tjocken månne tro?
#3 - Ja du bör snart kunna känna sparkar om så är fallet. Men det låter ju som om hon är dräktig. Det förhindrar ju dock inte en kastrering av hanen, även om jag inte skulle vilja sätta in ett nytt marsvin till en högdräktig hona. Å andra sidan kan det ju komma en hane i kullen som du kan spara som sällskap men det är ju inte säkert och dessutom dröjer det ju länge till innan din hane får sällskap då.
Hanna
Men jag hinner inte med fler marsvin :/ Jobbar heltid. Har även en katt som kräver mycket uppmärksamhet.Har testad att känna på hennes mage och tycker det känns liksom som något mer "benigt" i henne så det kan ju inte vara hö och grönsaker dem borde ju kännas som en enda massa om hon nu vore tjockis. Följde hennes andningstakt och det kom lite ojämna "stötar"Hon borde vara minst i vecka4-5. Usch nej det här var verkligen inte vad jag hade planerat. För hanens skull är det nog snällare att sälja honom, jag som hatar att sälja djur.
#5 - Eller så kastrerar du honom och sätter in honom med honorna så får du sälja ungarna istället.
Hanna
Har gjort som så nu att jag har lagt upp han på försäljning vill någon ha honom så får det bli så tycker det är lite läskigt med hanmarsvin föredrar honor så kommer sälja dem ungarna som blir hanar och behåller honorna.