Äldre hane + ung hane = pedofili?
Har många gånger hört att det brukar fungera bra att sätta ihop en äldre hane med en ung hane (ingen erfarenhet själv).
Men idag läste jag i den nya upplagan av Smådjursboken att det inte alls är bra utan att den äldre hanen kommer se den lille som sitt sexobjekt och författaren jämförde det med pedofili hos människor. Den lille hanen vågade inte säga emot våldtäkterna eftersom de är lägre i rang.
Så, min fråga är helt enkelt om det faktiskt är så att den äldre hanen ser den yngre som sitt sexobjekt som den kan våldta..?
För min del har det fungerat dem 2 gånger jag har gjort det :D Satte ihop min gamle hane (som bodde själv,omplacering) med en hane som var 4 veckor gammal (uppfödd hos mig), gick kanon, när ungen blev 4-5 månader gammal börjde dem dock kaxa lite mot varandra, men det gick över, tyvärr dog den yngre i somras av värmeslag (tror vi). Ett par veckor senare släppte jag ihop honom med en annan hane, som var 5 veckor gammal (mammas uppfödning), har fungerat KANON sedan dess, ungen är 4 månader den 28 oktober :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hahaha, vad är det för en fantastisk smådjursbok egentligen? ;)
Pedofili är ju en sexuell dragning som en vuxen har till barn. Och enligt wikipedia krävs det att den vuxne känner större dragning till barn än till andra vuxna för att det verkligen ska klassas som pedofili.
Att den äldre hanen är på den mindre handlar om ranguppgörelse och har ingenting med sexuell tillfredsställelse eller någon annan sexuell läggning att göra.
Hanna
Haha man ska aldrig sluta förvånas - vilken absurd jämförelse (!)
Håller med #2 Dock upplever jag det tom. oftast tvärtom, att det är vanligare att den yngre slyngliga tonårshanen rider på den äldre för att försöka hävda sig och klättra i roll/position.
Skulle också vilja veta vilken bok det rör sig om?
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet
Boken heter somsagt Smådjursboken :)

Håller med #3 det är väldigt sällan den äldre hanen rider på den yngre. men sker dagligen att den yngre rider på den äldre.
MVH Erika :)
Pedofili är något en SJUK sjuk människa som har en SJUK sjuk hjärna gör! Det har ingenting med djur att göra på något sätt eller vis.
Den boken är ganska full av konstiga uppgifter… jag har för mig att hon helt avråder från att ha hanar ihop men det går ju bra ju.
När en äldre hane rider på en lillkille är det för att visa sin makt. det är fullt normalt att det sker de första dagarna de sitter ihop men går över så snart de vet var de har varandra. Det har absolut inga likheter med pedofili hos människor det har också väldigt lite med sexualitet att göra.
Det går ju inte riktigt att jämföra djur och människor så som dom gjort i boken. Jag skulle mer vilja säga att det heter "brödraskap" på marsvinsspråk. Äldre hanen visar att han bestämmer och att den yngre ska göra som han. Och detta vara för att storebror visar att han bestämmer och lillebror ska bara tar efter för att lära sig :-)
//Emma
Ja nu är det ju inte precis så att jag tror att marsvin är pedofiler utan min fråga helt enkelt var om det är så att den store hanen hela tiden rider på den lille och att den lille inte vågar försvara sig…
#9 Saken är ju den att den lille inte SKA försvara sig, utan bara förstå att den äldre bestämmer. Har den någonstans att ta vägen är det ingen fara, och flera gånger har jag ändå varit med om småhanar som bitit ifrån precis som obrunstiga honor kan göra. De äldre hanarna har ofta större respekt för honorna, men ändå.
Dessutom kan man ju fundera på varför den lille är väldigt noga med att hålla sig i närheten av det äldre marsvinet, om det nu blir "våldtaget". 
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#9 Dom gör det när dom ska bestämma vilket oftast bara brukar vara första och andra dagen. Mina gjorde bara det när dom träffades så dom fattar lätt poängen. När allt är lungt i buren så brukar den yngre ta mer plats och känna sig trygg.
//Emma
Okej men då vet jag, blev bara fundersam när jag läste i dendär boken att marsvin var pedofiler och att gamlingen våldtog bebisen :P Det passade inte in riktigt i min bild av marsvin
Oj, vad löjligt att det står så i en smådjursbok! Hur har den kunnat bli utgiven egentligen…
Självklart går det utmärkt att ha äldre hanar ihop med yngre, att de bestiger varandra beror på dominans- och rangbeteende. När den yngre hanen vuxit till sig och testar den äldres dominans bestiger han honom istället och rollerna kan bli motsatta.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
illa att det står så i en smådjursbok! borde veta bättre.
men blev själv lite fundersam när jag satte ihop en unge på några veckor med två äldre hanar. dom va på honom ordentligt, bet honom aldrig men red honom. den lille bara skrek, tillslut särade jag på dom. Och märkte att han var alldeles blöt om rumpa och rygg så då funderade man ju lite :P tog lång tid att få honom ren.
Försökte några dagar senare, och lillen var alldeles vettskrämd och dom försökte igen. men nu går det bra. har varit i samma bur i ett halv år utan problem.
men lite började man ju faktiskt fundera :) men dumt att dom skriver om pedofili i en sådan bok! hade författaren någon källa till det han skrev? eller var det bara hans åsikter?
#9 En text som avslutas med ett frågetecken ÄR en fråga!
Ja jag vet? Men jag trodde somsagt inte att marsvin var pedofiler så därför frågade jag eftersom det stod i Smådjursboken.
#16 Vem är det som är författare till den boken och vilket förlag har gett ut boken? (sjukt att det ens får stå så där och jag tänkte höra varför)
http://www.bokus.com/b/9789127355620.html
Detta är boken och hon har gett ut en tidigare version av samma bok, vet inte om samma sak står i den boken

Det finns fantastiskt många böcker om marsvin som innehåller en massa absurda argument. Jag roade mig med att samla ihop några av dem. Just Smådjursboken ligger i att-göra-högen och har legat där ett tag.
Envishet och drömmar