Kryp i Lottiepellets
Har just slängt ett par kilo Lottiepellets, igen. Vet inte när det var jag skrev om det förra gången, i somras kanske? Hittar inte tråden nu i alla fall.
Återigen hittade jag svarta små kryp i pelletsen, inte lika många som sist men det räckte till *urk* Nu har jag inte gett pellets på länge, kanske är det det som är felet - att jag ger för lite av det? Men krypen måste ju finnas där från början och då spelar det väl ändå ingen roll hur länge man förvarar det?
Nåja, nu är jag helt klart färdig med pellets. Hade den här påsen för att ge till dräktiga honor men jag tänker inte lägga ut så mycket pengar bara för att få slänga det ännu en gång. Havrekross funkar jättebra.
Hanna
Usch vad äckligt! Ja, pellets är verkligen inget måste - kornkross och havre räcker alldeles lagom tycker jag.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag har aldrig fått kryp i mina Lottie säckar.
Kanske du som förvarar dom fel? Har dom öppna för länge, eller något sånt..
Om det var kryp du såg långt efter att påsen öppnades borde de väl ha kommit utifrån, annars skulle du nog sett dom tidigare i påsen (?). Det drar ju till sig insekter lätt och även om man tror att det är väl förvarat kan de hitta någonstans att ta sig in. Många insekter kan även borra sig in i förpackningar
Även havrekross drar till sig insekter men det kanske inte är lika attraktivt :)
#2 - Då borde det väl stå på "hur man förvarar för att inte få kryp i" eller något sånt? Den här gången var det i en papperspåse, samt i en glasburk jag hade det - kryp i bägge två. Förra gången hade jag i en plåttunna och i en glasburk men ordentligt påsatt lock, kryp där också.
Jag förvarar det svalt och mörkt.
#3 - Men det är ju märkligt att det dyker upp kryp inne i en stängd glasburk som inte öppnats på flera månader, då måste dom ju kommit med fodret? Jag har allt foder på samma ställe, hö, grönsaker och torrfoder. Ändå är det bara kryp i lottiförpackningarna…
Hanna
Det kan vara så att vuxna insekter lagt sina ägg där för att det är en mörk och isolerad miljö och om du inte haft burken öppnad på månader så kommer det väl från fabriken, från affären eller hemifrån dig innan du la ner det i burken. Olika insekter dras till olika saker så att det inte finns i höet har ingen betydelse!
Men det går ju bara att spekulera i var de kommer ifrån
Usch vad äckligt! Ja ut med skiten, sådant ska inte marsvinen få. Konstigt om det bara är du som råkat ut för detta…
//Emma
#6 Jag har också varit med om det, och även då efter en tid när jag haft pelletsen ett tag.
Mvh Felicia
#7 Hmm. Tycker nästan man ska prata med återförsäljarna. Ni lär få pengarna tillbaka.
//Emma
#8 Det var åratal sedan, kanske 2005. Nu köper jag inte pellets längre så jag slipper råka ut för det igen ;)
Mvh Felicia
#9 Då så :-)
//Emma
#10 Problemet löst ;)
Mvh Felicia
Hade ju, fick ju små baggar i min pellets, köpte små för packningar efter det, än så länge har jag inte hittat några nya kryp, men jag kollar fodret rätt ofta nu :) Jag reklamerade allt till lantmännen och fick pengarna tillbaka sist. För BF hade ju inte gått ut, de måste nog vara medvetna om problemet, tror det kommer från fodret självt.. precis som att det kan komma i mjölbaggar i mjölmiljö.. osv.
Har också haft småkryp i en lottiepåse från granngården för ett tag sedan, jätte groose!