Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettoff-topic
Läst 1679 ggr
Lyan
0

Mattis ska opereras igen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var nere hos ortopeden idag igen med Mattis för han har tappat massa muskler i bakdelen (200g! på en hund som väger 2,3kg i vanliga fall). Vet. bände och vred lite och sa att han kunde inte göra något utan en operation, han trodde det var menisken men han kunde inte svara säkert. Det knäppte i benet och Mattis hade rejält ont när han var vaken, men det hördes inte när han var sövd, därav att vet. inte kan svara säkert.

Korsbandet kunde också vara uttänjt igen men det kunde också vara för att han tappat så mycket muskler.

Vetten är så snäll för han vet att jag har dåligt med pengar så inte heller denna gången behövde jag betala hans arvode. Han skulle försöka få operationen så billigt som möjligt också (den kostar ca 17-18000 utan försäkring)

Så nu måste jag bara få tag i försäkringsbolaget så de betalat operationen, är ju bara 10 månader sedan han blev opererad i samma ben :-( Annars får jag vänta tills det gått 1 år så försäkringen börjar om från noll.

Stackars Mattis :-(

Fridaaaa
0

Hoppas att allting kommer att gå bra!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lexxi
0

Åh håller tummarna för att allt går bra! <3

Mvh Alexandra

http://lexxis.se

urfaren
0

aha, det var det han hade råkat ut för på utställningen :( Hoppas det går bra för lillkillen!

Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

Lyan
0

Tack allihopa!

#3 Hur menar du? Det hände inget på utställningen…

urfaren
0

nä men du pratade om det

Lyan
0

Ok, då är jag med

Lyan
0

Nu har jag pratat med försäkringsbolaget. En ohövlig typ, men jag fick iallafall reda på att det finns pengar så det täcker operationen :-D

emelie92
0

stackars liten :), hoppas att operationen fixar skadan :)

[Maijah]
0

*Håller tummarna* ^^

Lyan
0

Tack alla! En vecka kvar nu och jag är redan nervös! Vet ju hur jobbigt det var från förra gången, både för Mattis och mig

Lexxi
0

Vi håller alla tumar och tassar vi har här hemma!

Mvh Alexandra

http://lexxis.se

FeliciaS
0

Skönt att försäkringen täcker :) Håller tummarna för att operationen går bra.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Lyan
0

Jag hade tagit fel på dag så han är inne nu Gråter. Jag kommer inte få tyräffa vet. och jag har massor av frågor som dykt upp sedan sist. Dessutom är det ny sjukgymnast som jag aldrig har träffat.

Jobbigt!

urfaren
0

Fy va jobbigt! Håller tummarna och hoppas allt går bra!

Lyan
0

Tack.

Det känns jättejobbigt, nu ska jag dessutom sitta och glo till tidigast klockan 4 innan jag kan hämta honom. Tänkte ta en långpromenad med Ping, men hon känner att jag är nervös så vi kan inte träna något utan bara gå.

Uppdaterar när jag vet mer, måste stänga ner datorn nu för batteriet klarar bara en stund till :-(

Lyan
0

Han är redan klar! Vet. hittade ingenting! Det är ju något som är fel! Vet. säger samma sak, men vad?!

Så nu sitter jag massor av mil hemifrån och stortjuter för jag måste ändå vänta tills tidigast 4 innan jag får hämta honom och han har fått gå igenom operation och senare rehab för ingenting.

Nu ska han vila i två veckor sedan ska vi ner igen och leta vidare.

Jag är så jäkla rädd! Om ett halvår är Mattis lika gammal som Mio när han avlivades.

Jag klarar inte detta, det är så jobbigt för han har ont! Ibland tror jag att jag bara inbillar mig men när en av Sveriges bästa veterinärer säger att han har ont så borde ju min känsla vara rätt. Jag vet också att vet. inte säger så för att få ut en massa pengar då han redan dragit av 2000kr från besök som skulle kostat 3000kr utan avdrag.

Min älskade Mattis! Tänk om han också dör, vade gör jag då?!

Moa-16
0

#16 Vad jobbigt att dom inte hitta något! Om han har mycket ont och veterinären inte vet/hittar varför kanske det bästa för honom är att somna in? Menar inte att du ska ge upp, men finns det inget att göra, hittar dom inte vad som är fel, vad ska man göra? Att se honom ha ont måste vara jätte jobbigt? Kan bara tänka mig, måste vara hemskt. Håller tummarna för honom!

urfaren
0

Håller tummarna för att det blir bättre för lilla Mattis!

Lyan
0

#17 Jag har fått höra det tidigare… Men Mattis är mitt ALLT, han är den som gör mitt liv värt att leva! Även om det låter grymt så skulle jag utan att tveka välja Mattis före de andra djuren.

Så länge han har livsgnistan kvar och veterinären inte ger upp gör inte jag det heller! För om jag måste ge upp Mattis ger jag upp mitt liv! Då finns inget mer att kämpa för!

Jag är skiträdd rent ut sagt! Om ett halvår är Mattis så gammal som Mio var när han dog, Mio skulle fyllt 7 år om 6 dagar, han dog när han var 5,5. Men Mio mådde så mycket sämre, ändå tänker jag att jag kanske kunnat göra mer, att han hade levt bara jag hade ansträngt mig mer!

Jag bara asbölar när jag skriver detta, jag vet inte vad jag ska ta mig till! Om två veckor ska vi dit igen på återbesök, innan dess vill jag ha en värmeröntgen så vet. har lite mer att jobba på. Även en höftröntgen kommer antagligen också göras.

Själv tror jag det sitter i ryggen, i musklerna.

Jag ser inte någon ljusning just nu, allt rasar…

Lyan
0

Min stackare :-( Han har sovit nästan hela dagen, bara kissat lite, men nu börjar smärtlindríngen släppa lite :-( men han har ett plåster på benet med smärtlindring också

Emmsann
0

Aj då! Stackars lilla rackare :-( Kom igen och bli bra nu vovvsen!

//Emma

Moa-16
0

#19 Jag förstår, det låter inte grymt. Men om du låter honom lida för din egen skull så tycker jag det är fel. Förstår att du bara vill väl och att han betyder mycket för dig. Men har han någon chans att få ett "normalt" hundliv? Hur lång är resan dit? Hur ont kommer han ha? Hur mår han nu? Hoppa han är bättre!

Lyan
0

#22 Det är det vi försöker ta reda på, om han kan leva ett normalt liv. Anledningen till att jag sökte vet.vård var för att han tappat muskler, han ser inte ut att ha ont, men något fel måste det vara för annars skulle han inte tappa muskler. Vi har varit ute och gått mellan 1-3 timmars promenader utan att han visat minsta trötthet och vi tränar freestyle som han älskar. Jag tror det är en spänning i ryggen pga instabiliteten i lederna (bog och knä). Ska till vet. om två veckor på återbesök, vi ska prata vidare då om tex simning, akupunktur mm för om det är en spänning/låsning måste den låsas upp för att han ska kunna bygga upp sig rätt. Funkar det kommer han få ett totalt normalt liv :-)

Just nu är han lite för pigg för sitt eget bästa, kroppen spritter av energi för trots att han saknar muskler så har han ju en kondition som klarar flera timmars aktivitet. Tog bandaget igår och imorgon ska vi ta smärtplåstret. Han har såklart ont i såret men hoppar runt på tre ben och verkar mest vara besvärad av tratten.

Jag kommer inte låta honom lida för min skull, det skulle jag aldrig göra, men jag kommer heller inte ta bort honom innan jag vet vad som är fel och så länge han är glad. Mio tappade livsgnistan och då var det dags, även om han säkert hade kunnat leva flera år till på smärtmedicin.

Men utan Mattis vet jag inte vad jag gör, jag har aldrig haft en hund som honom, han är speciell. Ping är en jätterolig hund och jag älskar henne men hon har inte det där lilla extra, den särskilda kontakten som jag och Mattis har. Fast med Ping kan jag tävla om jag hade velat, hon är en "bättre" hund både mentalt och fysiskt

Moa-16
0

#23 Okej, då förstår jag (:

Skönt att höra att han är pigg! Lycka till & berätta gärna hur det går, håller tummarn!

Lyan
0

Nu har vi tagit smärtplåstret och plåstret över op.såret. Smärtplåstret satt jättehårt och gjorde superont att ta bort :-( Mattis väger 2kg och jag hade svårt att hålla honom då han kämpade så mycket för att komma bort :-( men op.såret ser jättefint ut och han börjar bli rejält trött på att inte få springa, träna freestyle mm