Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1719 ggr
Abico
0

Di åt andras ungar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet att det händer, men funderar på hur vanligt det är att honor som går i samma bur som nybliven marsvinsmamma och ungar får di till ungarna?
Har Wilma, som är f.d. avelshona, i buren och ser hur hon tyr sig till ungarna och dom tyr sig till henne - dom har varit på och snuttat på henne flera gånger. Nu är hon visserligen 7 år gammal och har äggstockcystor så jag tror inte att hon får di i första taget.

Men är det väldigt vanligt? Tänker speciellt på tidigare avelshonor som "lånar" ungar när burkompisar har egna.

Hanna 

Binajis
0

Det är ofta någon gamling i min flock som tar på sig babysitter-rollen, senaste var det Majsan som var den som vallade in den unge som kommit för långt bort och ynkligt satt och skrek. Ungarna var på henne mycket i början och snuttade, vilket hon accepterade. Dock kom det aldrig någon mjölk och efter 2-3 dagar slutade ungarna ens försöka. De låg gärna och mös med henne, men att försöka dia var inte lönt :)

Majsan är 3-4 år tror jag (omplaceringshona) och har haft flera kullar förut. Så som ungarna var på henne borde hon ha runnit till, men det hände inte. Därför tror jag att det är väldigt ovanligt att en gammal avelshona får mjölk åt någon annans ungar..

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Myosotis
0

Mjölkproduktionen är en fråga om efterfrågan samt en gnutta av "förlossningshormoner". Nästan vilken däggdjurshona som helst som har fött barn/ungar (ibland räcker det med att hon varit gravid/dräktig i hyfsat långt framskridet skede) får mjölk bara ungarna suger tillräckligt intensivt.

Om mjölken är av tillräcklig mängd för att föda upp ungarna beror både på hur duktiga ungarna är på att suga och på hur länge sedan det var sedan honan själv födde. Sedan är det såklart individuella variationer på hur lätt olika honor producerar mjölk.

Jag har haft marsvinshonor som fått tillräckligt med mjölk åt "adopterade" ungar, även när det varit minst ett år sedan de själva fick egna ungar.