Frågor om lampor & gräs!
Har två små frågor :)
1. Hur länge kan man ta gräs utifrån och ge till sina marsvin? Menar att man kanske inte borde ta gräs nu för att det börjar bli kallt osv.
2. Har sett en del trådar där folk har skrivit att man bör ha LED-lampor vid buren. Har en vit ljusslinga som jag hade tänkt att ha ovanför buren som lyser bra men inte för mycket. Fungerar det också?
/Mvh Jennifer, blivande marsvins ägare C:
Så länge det finns gräs ute plockar jag gräs och ger till marsvinen. Vad menar du med att man inte ska ge för att det blir kallt? Marsvinen utsätts ju inte för kylan :)
Jag har inga lampor vid buren, ska man ha det är det ju viktigt att de inte kommer åt lampan/sladdar…
Menar mer att gräset kanske "förändras" när det blir kallare. Typ onyttigare och sådant..
Förstår att det är viktigt med sladdar, men tänkte ha en ljusslinga en bit ovanför buren och sedan sätter man sladden till kontakten så att marsvinen inte kommer åt de C:
Gräset börjar tappa sin näring redan efter midsommar så nu lär det inte finnas mycket nyttigt kvar i det längre. Jag ger inte gräs längre, det kommer ju frost i omgångar nu här så gräset är antagligen mer eller mindre förstört.
Man måste inte ha några lampor vid buren om det är bra ljus där den står.
Alice har lärt sig att när ytterdörren stängs kommer det oftast mat, därför skriker hon som mest just när jag kommer hem. Jag brukar plocka med mig gräs in mest för att de tycker det är mumsigt :)
#3, Det var ungefär så jag tänkte med frågan om gräset.
Min taklampa är inget att hurra över, men det stör dom inte om man har en ljusslinga eller?
#4, Okej, hur mycket ger du?
Jag har inga lampor över buren, de bor under trappan precis vid köket. Har haft marsvin sen 2002 och aldrig behövt en lampa.. Behöver jag lampa drar jag en golvlampa till buren :)
Inte mycket, en näve ca någon gång i veckan.
#6, Okej, då vet jag med gräset :) Kan ge dom bara för att få smaka lite?
Men det är inte jobbigt för marsvinen att ha en ljusslinga ovanför buren väl? Har lite.. fobi för att sova utan någon lampa i rummet/tvn påslagen.
#7 - nä inge farligt, glömmer min på ibland. Inget händer dom sover ändå och så. Du är så Nojjig Jenn ;)
#8 Haha jag vet 8) Men det är väl bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite ;) ?