Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: avelungar
Läst 2301 ggr
Royalz
0

Unge som inte vill dia

Lilla ungen som föddes igår morse kan inte dia. Han hittar liksom inte rätt även fast jag rakat bort massor av hår framför.

Har hållt Fanny i knät och lagt henne på rygg och satt ungen på spenen men efter ett tag suger han lite men sen släpper han. Fannys spenar och "påsarna" nedanför är dessutom stenhårda, antagligen för för att det är fullt med mjölk. Så blev det iaf för min förra häst som hade föl när vi skulle vänja av fölet.

Han har fått fortimel flera gånger sedan han föddes och det slickar han i sig. När jag blötat spenen lite så suger han, men sen släpper..

Ska jag testa att droppa en droppe fortimel på spenen och se om han börjar suga då?

För han måste ju få i sig mjölk..

FeliciaS
0

Den första mjölken är jätteviktig, så försök få honom att suga tag i spenen. Du kan absolut testa att droppa lite fortimel på. Jag hade samma problem med en av ungarna som föddes här förra året. Han fick fortimel och började dia lite (inte alls lika kraftfullt som de andra) men det kändes som om han inte förstod att mamma hade mat utan att fortimelsprutan var det han skulle äta från. Så ge honom inte för mycket fortimel, för det kan väldigt lätt bli så att de inte försöker dia om de går mätta på fortimel hela tiden. Försök hellre att han diar Fanny och tryck ut mjölk när han har spenen i munnen.

Hoppas han kommer igång!

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Royalz
0

Han suger lite när hag lägger Fanny på rygg. Men han slutar att snutta efter kanske 10sek, det kanske inte kommer någon mjök?

Testade att lägga på fortimel och då sög han lite sen var det inte intressant längre. Så kan det vara så att det inte kommer någon mjölk? Kan jag massera eler något på spenarna så det kommer igång?

Abico
0

#2 - Om du klämmer på spenarna så ser du ju om det kommer mjölk eller om det är stopp.

Hanna 

Royalz
0

#3 Det kommer inget hur jag än gör.

Hon är hård under, där mjölken kommer ifrån. Men själva spenen är mjuk men det är hårt under den. Sen är ena spenen väldigt skorvlig.

Nu sög han sig fast en stund men sen vill han inte mer, antagligen för att det kommer väldigt lite eller inget alls.

Jag måste stödmata honom ändå, annars dör han. Han väger ynka 49g.

FeliciaS
0

#4 Hennes mjölkproduktion kanske inte har kommit igång ordentligt med tanke på att ingen diar, eller kanske hon har mjölkstockning? 

Det är så krångligt, han måste vara hungrig för att han verkligen ska försöka dia men samtidigt måste han få i sig näring för att överleva. Ingen bra kombination när man är så liten :/

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

HannaVastervik
0

Tycker du ska massera, kan man ju göra på sig själv när man ammar och något är fel, så gör det och hoppas mjölken kommer igång snart!

Royalz
0

Han är bak och letar ofta men han hittar inte rätt. Han letar för långt in mot magen. Rakande även av pälsen framför bakbenet så det bara skulle vara att köra in huvudet och äta.

Han sitter ofta där bak, men har inte spenen i munnen.. Så man tror liksom att han äter när han inte gör det.

Jag får helt enkelt lägga Fanny ner och tvinga honom att greppa tutten som jag gjort tidigare.

Han borde väll redan ha dött om han inte varit stark nog?

På sprutan suger han och slickar om han är riktigt hungrig. Annars får jag i det med lite tvång. Han är ganska sprattlig om man håller honom så jätte slö är han inte.

Läste nu om mjölkstockning och det låter som hon kan ha det. Så får väll massera och hålla det varmt så kanske det kommer igång..

Typiskt att man aldrig kan få njuta av att ha bebisar :/ Bara massa matande och pass hela tiden och gå runt och vara nervös för om den/dom lever eller inte.

Lyan
0

När jag har hjälpt dem att dia har jag lagt mamman på rygg och sedan masserat fram mjölken, det är svårt att beskriva men du ska inte bara massera spenen utan hela juvret, och sedan "klämma ihop" precis under och runt spenen, då brukar det komma även om mamman inte har så mycket mjölk

Jag fick en liten kille att överleva med hjälp av detta, han vägde lika lite som din lille. (tyvärr dog han 6 månader senare av OD)

Lycka till med plutten!

Abico
0

Enligt den här sidan bör du massera bröstet inifrån och ut i spenarna för att få igång mjölken, om det är mjölkstockning.
Stödmata honom tills mjölken kommer igång, blir han för svag orkar han inte dia senare heller.

Hanna 

Royalz
0

Jag tror faktist han har börjat dia lite nu :) Men ska fortsätta att mata honom med fortimel för säkerthets skull.

Nu äter han också helt själv på sprutan, jag behöver inte hålla honom längre så han är helt klart piggare :)

[Berglundshusdjur]
0

Usch mjölkstockning är inte alls kul (hade det när jag ammade, 42 graders feber och den värsta smärtan man kan tänka sig)

Det är bra att hålla området varmt, massera försiktigt utan att trycka hårt då kan de bli värre (iaf på människor). Innifrån och utåt mot tissehålet där mjölken kommer eller ska komma ut.

Hoppas det går bra!