Marsvin som dricker mycket vatten?
Jo nu är det så jag har ett marsvin på 8 månader som dricker EXTREMT mycket vatten. Han dricker väl ungefär 300 ml per dag minst. Jag fyller flaskan varje dag och nästa dag är det bara lite kvar.
Vad tusan är felet? Han dricker för mycket enligt min. Han väger inte mer än 702 gram. Han är verkligen extremt liten för sin ålder, och jag försöker få upp han i vikt.. Funderar på stödmatning och sådant.
Hjälp mig så fort ni kan för jag är riktigt orolig över min älskade Jinx..
Men delar inte Jinx vattenflaska med någon? Och sen tror jag inte du behöver stödmata för han låter inte undernärd. Kanske är född till att vara liten och nätt? :-)
//Emma
#1 - Emma han är nästan ett år och väger bara 700 gram. Medans jag har två pojkar som är ybngre som väger 1000-900 dom bara. Han är jätte liten. Och jo men jag har haft koll på han och han är på den där vattenflaskan konstant..
Hoppar verkligen att det inte är någonting allvarligt Linnea :(
#2 Du skrev att han var åtta månader så han har ju ändå fyra månader på sig att växa till sig om man säger så. Fyra månader är en ganska lång tid. Men om du är orolig så kanske du kan ta han till veterinärer bara för säkerhets skull? När jag såg han på NM så tyckte jag han var lite nätt men kanske berodde det på hans förra ägare eller så har han en glupsk burkompis som snor mat? ;-) Har dom varsina matskålar?
//Emma
#4 - nä det har int emed det att göra. Han är inte sjuk jag tänkte om någon annan visste vad det var för något som var galet. Han äter normalt och så men han dricker oehört mycket vatten det är vad som oroar mig mest.
#5 Men du skrev att du tyckte han var liten för sin ålder så jag svarade på det. Dricker han mycket så kan det bero på att han inte får i sig vatten på annat sätt och sen vet jag inte om marsvin kan få diabetes. Sen när jag läser om någon som dricker för mycket så tänker jag på salter i kroppen och hela det köret…
//Emma
#5 - Haha, men om han inte är sjuk, äter normalt och verkar må bra - varför oroar du dig då över att han dricker? :P
Jag har en tvåårig hona på knappt 800g, liten är hon och lite tunn men hon äter, skriker och mår bra så det finns inget att bekymra sig över - hon är ett litet marsvin bara.
Jinx är ju inte ens ett år, ett av mina fetaste marsvin (hon är inte överviktig, bara rund ;)) vägde 700g tills hon passerade 1 års ålder, vid 1½ eller något sådant började hon öka i vikt.
Marsvin dricker olika mycket, precis som vi människor. Jag dricker flera liter mer vatten än min syster varje dag, men bägge två mår vi jättebra.
Hanna
#7 - du har rätt.. Men vart orolig då jag aldrig varit med om det tidigare.
Jag har också en som dricker jättemkt vatten, såklart beroende på hur varmt det är men även när det är kallare dricker hon mkt mer än de andra som knappt är vid vattenflaskan nånsin. Men det verkar inte vara någon konstigt med henne, hon mår bara bra.
Marsvin växer ju också olika snabbt, vissa tar längre tid på sig och vissa blir mindre än andra. Helt naturligt så jag tror inte du behöver oroa dig :)

Mitt ena marsvin dricker också mängder, men hon kissar då också destå mer än vårt andra marvin. Inget fel på henne hon värkar må bra ändå.
Molly drack där imott inte alls mycket vatten inna hon fick urinvägsinfektion då hon fick mängder mad vatten och sen dess får hon extra vatten i spruta, efter som hon inte dricker så mycket. och nu börjer hon dricka mer och mer själv. Det är någ för hon vänjer sig vid det och då måste hon ha det (blir berovend av det).
Tror det är väre om de dirker för lite, för då kan de ju får urinvägsinfektion urinsten m.m
p.s Hon dricker nu mera själv mant ur sprutan, inga probelm över huvudtaget. Carla vårt anndra marsvin vill alltid också ha, är helt tokig i vattne.
Men tycker det är bra att de dricker ordentligt så det inte blri uttorkade och får sjukdomar, de kan ju kanppt dircka för mycket då går det ju bara rakt igenom och ingen skadda skädd.