Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 7987 ggr
Abico
0

Han kliar sig så...

Sune har under ett par veckor kliat sig ovanligt mycket, jag har misstänkt höet för att ha haft med sig något killigt men jag har nu kollat igenom de ljusare områdena i hans päls och jag ser inget "loppigt" eller liknande levande saker… Därimot ser han ganska torr ut i skinnet, och det ser nästan ut som om han har mjäll. Kan det vara så att det bara är mjäll? Hur ska jag då bäst behandla det? Det är så hemskt att se Sune klia sig ständigt.

Hoppas på svar omgående.

5.jpg

Kram Hanna och Sune

Hanna 

Abico
0

Ingen som har något tips?

Hanna 

[MatildaW]
0

Oftast brukar inte hö ge några loppor och liknande. Men vem vet. Om du inte ser några löss eller så kan han vara torr i hudbottnen, eller så kan han fått sellnic på någe vis.

Mymlan
0

Sellnic måste behandlas med ivomec som veterinären skriver ut eller köper man receptfritt på apoteket ivomec hästpasta. Du kan få doseringen av mig. Har gett detta till marsvin samt kanin alla har överlevt.. Behandlas inte sellnic så dör de. Sellnic (skabb) kan man ej se med ögat då detta är små kryp som lever under huden.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

[MatildaW]
0

Jag har åxå doserat hemma med Ivomec hästpasta, gick finfint :)

Abico
0

Uch då, men jag tänkte att jag skulle prova att bada honom med något återfuktande shampoo först så att jag är säker på att det inte är vad som spökar. Något bra shampoo för det?

Kram Hanna

Hanna 

[MatildaW]
0

Hm, Barnängens oparfymerade kanske?

FeliciaS
0

Kanske kan vara någon form av kvalsterlöss? Sera hade nästan lite sårskorps-liknande flagor på baken och det visade sig vara kvalsterlöss. Tog henne till veterinären och fick medicin till henne och burkompisen.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[MatildaW]
0

#7. Dom sårskorps-liknande flagorna, var dom möjligtvis vita å följde med ganska stora tussar typ?

KvirrZ
0

#8 vad är det om det är så?

- Mvh Emma

FeliciaS
0

#8 Ja.. Precis..

Mvh Felicia

[MatildaW]
0

#9. Det Xtanlover beskriver.

#10. Typ att de kan följa med 5 hårstrån på en vit flaga? Så får Melvis IBLAND.

Abico
0

Jag tänkte att jag får ta å bada honom nu till helgen.
I vanliga fall brukar jag bara låta honom plaska runt i handfatet, men om jag ska tvåla in honom bör jag väl kanske ha rinnande vatten? Är duschen bästa alternativet då?

Kram Hanna

Hanna 

idipidi
0

#7 Fast något som heter kvalsterlöss finns det inte. Undra vad din veterinär kan ha menat… Det är vanligt att de inte har full koll tyvärr, men som tur är hjälper ju ohyremedel på många olika typer av Ohyra.

Testa att googla kvalsterlöss ska du se. Enda träffen är det du skrivit här på sidan. :)

idipidi
0

Just ja, detta med några hår på en vit flaga är oftast en lindrig typ av hudsvamp.

[MatildaW]
0

#14. Hur får man bort de då?

FeliciaS
0

#13 Kvalsterlöss, lösskvalster, pälskvalster…. Något sånt hette det ;) Är inte säker på kvalsterlöss men ngt sånt. GeneradGlad

#11 Nej, det var inget hår på det som Sera hade..

Mvh Felicia

FeliciaS
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har hittat bilderna på "skorpan"/"såret"/"flagan" som Sera hade…

Mvh Felicia

[MatildaW]
0

Ojj! Nej så där ser de inte ut på Melvis, hennes "flagor" är vita och ser typ friska ut.

Abico
0

Jag har nu spanat i Sunes päls efter det mesta, jag kunde ett tag se flera svarta/ gråa kryp typ, men efter som dom inte rörde sig och det bara var tre och dom visade sig vara lila (?) så tror jag itne det var annat än lite bös. Men han hade fullt av vita "flagor" inte alls som Seras utan mindre. Jag tog ett gäng bilder, men på dem ser det ut som gigantiska myrägg eller något, jag skickar med en. Jag håller fortfarande fast vid att det nog är mjäll, det är oerhört likt de "flagor" som en häst på ridskolan odlar i sin man och han har fått diagnosen mjäll. Jag skulle gärna vilja ha svar på mitt meddelande (#12) om hur man bäst ska bada grisarna. Så undrar jag om man kan behandla mjäll hos marsvin med head & shoulder?

Kram Hanna och Sune

Hanna 

Abico
0

Här är en bild där det ser ut som myrägg…
Fast det är det nog inte ^^
"Flagorna" ligger precis i "hårbottnen" på honom, eller gjorde tills jag kom och grävde i det.

Kram Hanna

Hanna 

GroaLover
0

på hästen är det nog inte mjäll, en Krabat på min ridskola får soleksem, och är väldigt torr så han flagar.

fast..marsvin är ju släkt med hästar (och apor)

så vrf inte?

Lotta
0

Det finns något som heter mjällkvalster, som djur kan få och det kliar. Våran katt hade det för många år sedan, han fick sprutor mot det. Detta kan även ge bett på människan som små röda prickar, men så fort man behandlat djuret så går det bort på människan, vi får alltså inte damkvalster men dom biter en.

Veterinären sa att det var vanligt på smådjur också, ring vetten och kolla hur du behandlar ett marsvin mot det =) Lycka till

[MatildaW]
0

#19. Det var ngn i ett tidigare inlägg (i en annan tråd då) som badade sina i Head & shoulders och sa att det gick jätte bra. Men personligen vet jag inte själv, jag har aldrig testat det för jag är lite hm, "rädd" att det ska vara för starkt för marsvinens hud. Men jag kan försöka leta reda på den tråden så att du får läsa själv :)

Abico
0

#21 - Hmm.. Ja det kanske det är, jag har för mig att någon sa att han hade mjäll, men det går så mycket skitsnack på ridskolan ^^

#22 - Kanske det, men jag har ju inte fått några prickar av det slaget (bara finnar -.-')

#23 - Jag tror jag läste det också, men det finns ju mildare varianter som jag själv andvänt ett par gånger.

Kram Hanna

Hanna 

[MatildaW]
0

#24. Då kan det ju inte vara sån stor fara? Eller?

[MatildaW]
0

Det borde ju finnas ett milt mjällschampoo på apoteket eller?

varemis
0

Det finns något som heter mjällkvalster, även kallat mjällskabb. Detta har inget med vanligt mjäll att göra mer än att det ser ut som mjäll. Man kan alltså inte behandla det med mjällschampo, utan man måste ge djuret någon form av antiparasitär behandling. Ex ivomec. Vanlig mjäll är ju en slags svamp och behandlas med helt andra medel.

Lotta
0

#24 Inte alla människor får det utan bara vissa…jag, Emma och Matilda fick det men inte mina andra barn. Och precis som varemis säger och som jag sagt längre upp så måste dom behandlas med ett vaccin. Våran katt fick ta tre sprutor sedan var det borta på både katt och oss. =)

Mymlan
0

Innan en ev medicinering så ska marsvinet till veterinären få fastställt vad det är. Jag hade i o f gett ivomec och badat marsvinet i Fungoral mjällschampoo alt Eden mjällschampoo. Ivomec ska ges 1 ggr/vecka i 3 veckor.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

anzzen
0

Fundersamdet kanske e för att han är smutsig lr nåt

FeliciaS
0

#19 Head & Shoulder är ett ganska starkt schampoo och marsvin har rätt känslig hud, men du får ju göra som du vill. Men jag skulle aldrig badat mina marsvin med Head & Shoulders. Dessutom tror jag bara att Sune har fått torr hud… Kliar/skrapar man med naglarna i mina marsvins hud får de också såna små flagor i pälsen. Samma sak i min egen hårbotten ;) hihi…

#22 Tack tack tack! Mjällkvalster var exakt vad det hette (mitt minne vaknar sakta men säkert till liv…) som Sera hade! Tack ;)

När Sera hade mjällkvalster fick jag dosering av något medel från veterinären, som hon skulle få i sig via pipett 1 ggr/dag i 2 veckor. Även Calypso skulle få i sig det, men bara hälften av dosen. Hos veterinären fick hon även en dos sånt medel + blev rakad på baken och veterinären skrapade bort alla lösa "flagor"..

Mvh Felicia