Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: avelungar
Läst 1261 ggr
[Aquelegia]
0

Dräktig och mager vad göra?

Idag har jag tydligt för första gången kunnat känna 2 bebisar i magen på min hona(tjuvbetäcks). Hon har gått ner sig rejält i hull vilket jag inte märkte förän jag insåg att hon var dräktig(trodde tvärtom att hon var tjockis). Hon är pigg och otroligt busig men som sagt mager. Revbenen känns enormt mycket. Hon får mängder med hö och olika grönsaker som borde täcka hennes cvitaminintag mer än dubbelt.

läst lite om stödmata men med vad just när hon är så mager?

isblixt
0

Oxbow pellets? :) Jag har aldrig haft ett dräktigt marsvin men läst runt lite att marsvin som är dräktiga kan/ska ha fri tillgång till pellets.

Abico
0

Havregryn eller havrekross är jättebra för att få upp marsvin i hull, ge fri tillgång.

Hanna 

[Aquelegia]
0

får köpa en påse havregryn imorgon men inget stödmata då ? hon har frit illgång till pellets. Ger henne mycket sellerie och kål nu. är så rädd om min lilla gris. Tom sambon gillar henne ^^

FeliciaS
0

Du kan ge henne kligröt blandat på havrekli och havredryck (ex. Oatly, GoGreen) samt ett par solrosfrön. Det är en riktig energibomb som hon kan få varje dag om du tycker hon är tunn :) Tycker hon inte om det kan du riva i lite morötter eller klippa i lite persilja. Som kraftfoder skulle jag ha havrekross eller hel havre (med fördel skalad om du hittar det, jag tycker att de äter bättre av den men mina kanske är kräsna) samt kornkross, blandat med pelletsen tills hon fött bebisarna.

Nu är det rotfruktssäsong och rotfrukter är både billigt för marsvinsmattar och väldigt nyttigt för marsvinen. Rotselleri, kålrot, kålrabbi, persiljerot/rotpersilja, palsternacka och förstås morötter. Vitkål och broccoli är bra med, samt paprika och persilja (i begränsad mängd) för c-vitaminens skull.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Aquelegia]
0

Ironiskt nog äter mina marsvin endast persilja och morot av det du nämnt :S dem får ju alltid morot som bas. Senaste 2 dagarna har dem ätit en del sellerie och ruccola. Lite vitkål går allt ner ibland ! Hon är öppen nu så har inte lång tid på mig ska proppa grisen med energi! Ska banne mig inte förlora henne. Ger dem alltid varierat ändå dem tar väl ngn tugga men anser att envisast vinner ! lite synd bara att se kålroten, paprika osv ligga där orörd.

godisgrisen
0

Mina honor brukar vara kräsna veckorna innan förlossning. Nästan alla högdräktiga brukar rata morot och paprika fast de gillat det jämt tidigare. Det som de flesta av mina dräktiga brukar gilla är bladpersilja, broccoli främst stammen, sellri och lite vitkål kan också gå ned.

Fast grönsaker är inte det som de går upp i vikt på även om det är viktigt att de äter det. Ett jättebra näringsrikt tidigt skördat proteinrikt hö är det som är viktigast. Havregryn och kligröt är väl också bra.

För ett par veckor sedan födde min hona Luckybucket sin kull med pytteungar för tidigt själv var/är hon tunn också. Under en period hade jag inte fått tag på bra hö. jag är övertygad om att det var det dåliga höet som var orsken. Även de andra marsvinen tunnades ut och ungar jag hade då växte sakta. Nu har jag bra hö igen och alla ungarna sköt i höjden, även Lucky och hennes kull!

För marsvin särskilt dräktiga och växande ungar är ett bra hö det viktigaste.

[Aquelegia]
0

Sedär  jag som trodde mitt hö var bra ^^ Ska testa mammas hö från bonde. Köper i butik vilket inte många här verkar göra..har nog sina skäl. Ska testa broccoli idag :) resten kan ju jag göra mat till mig själv utav ifall hon inte gillart. Neh förstod också att hon inte går upp i vikt av grönsakerna tack för tipset med höet. Ska köpa hushållsvåg idag kanske bara jag som nojar mig över hennes vikt, men känns revbena så tydlig borde ju ngt vara fel. Vill att hon ska ha bästa förutsättningar för att få friska starka bebisar och själv må toppen efter födseln :)

[Aquelegia]
0

Har använt mig av solrosfrön och havregryn blandat med dem vanliga pelletsen mamma nämnde dock en viktig grej att ger jag henne för mycket havregryn nu mitt i dräktigheten kan bebisarna växa för fort med en gång så min hona får svårare att föda hms…blandar iaf lite i dem vanliga pelletsen så hon har gått upp i hull :) har inte vägt henne(har ingen våg) men hennes revben känns inte lika mycket :)