Kan man ge för mycket C-vitamin??
Jag har läst att man ska ge c-vitamin till marsvin, för annars kan dom bli sjuka. Kan man ge för mycket c-vitamin? Människor får ju klåda utav det, får marsvin det också?
Hur som helst försvinner ju c-vitamin rätt fort, men jag vill gärna ha svar på denna frågan! 
Det kan jag inte tänka mig, eftersom c-vitamin är en vattenlöslig vitamin och därför kissar man bara ut det som blir över.

Okej, tack
Jag tänkte mest på att dom kanske skulle börja klia sig, och det är ju inte bra.

det är inte så jätte bra att ge marsvin för mycket c-vitaminer!
Jag brukar bara ge dom vitkol 2 gr om dan!
det räcker

Okej vad bra 
Det är väl inte alls farligt att ge marsvin för mycket C-vitamin. För att ge för mycket C-vitamin måste man ge väldigt väldigt mycket och då kissar dom ut överskottet.
Det är precis som #1 och #5 säger. Man kan inte ge för "mycket", överskottet kissar dom ut ganska fort. Skulle man ge för mycket så att det blir fel måste man ge mycket mycket c vitamin.

Så då behöver man inte vara orolig för överdosering?

Jodå, man kan visst ge för mycket C-vitamin och det kan ge en allvarlig sjukdom.
/Matsvin.

Oki, någon som vet vad man gör åt det?
#8 Vilken sjukdom?
Klart man kan ge för mycket. Lagom är alltid bäst :) Finns en annan tråd om det på marsvin iFokus, men ger man marsvinen mer c-vit. än vad de behöver så måste man ge minst lika mycket nästa gång osv. för att det ska bli tillräckligt mycket och så håller det på så… Det var så jag fattade det i alla fall.Att det kan leda till en allvarlig sjukdom låter konstigt, jag har aldrig hört det förr men om det nu är så skulle jag vilja veta mer om det. Men som sagt tycker jag att det låter lite skumt ;)
#3 2 gram vitkål räcker absolut inte om dagen! Men 20 gram räcker för att täcka c-vitaminbehovet. Dock innehåller vitkål inte jättemycket c-vitamin, betydligt mindre än persilja.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#11 Ja, lagom är bäst förstås ;)
#11. Jag menade med att man inte kan ge för mycket, är att det krävs väääääääääääääldigt mycket för att det ska bli ngn sjukdom :)