Bränntorp Gårds marsvin
Hej! Jag ska äntligen köpa mina första marsvin och har förökt vara väldigt nogrann med vart jag köper dem ifrån. Tyvärr kommer dessa att bli från en djuraffär vad jag vet nu… var tänkt från uppfödare först men ändrade planer.
Dem verkar vara seriösa i affären och jag frågade vart marsvinen kommer ifrån, så jag undrar om någon vet något om Bränntorp Gård i Rejmyre? Har någon annan här marsvin därifrån?

Bränntorps gård är en grossistuppfödning som har funnits i några år, de tog över delar av verksamheten från en väldigt omtalad sk djurfabrik i Flen som stängdes efter att innehavaren fått djurförbud, om jag minns rätt. De föder upp kaniner som de också säljer till djuraffärer och även hästar. De har en del sheltie och coronet-marsvin, det är ju kanske inte vad man tänker från en grossist (åtminstone inte jag, jag tänker på korthår med lite virvlar). Jag tog del av en privat mailväxling som en person haft med kvinnan som driver stället och hon verkade trevlig och snäll, men det hindrar ju inte att jag personligen tycker att hon har konstig syn på de djur hon föder upp, när hon säljer dem till en mellanhand utan egen möjlighet till kontroll och uppföljning av köparen.
Jag begärde ut protokoll från Länsstyrelsens djurskyddsenhets besök där och det visade att Bränntorps gård har fått anmärkningar på att de hade för många marsvin på ytan de hölls på (de levde inte upp till kravet om 0,15 m2 per marsvin som gäller vid grupphållning). Jag kan bara föreställa mig att det var väldigt trångt att vara marsvin där. Hur det ser ut idag vet jag inte.
Roligt att du är engagerad i var du köper marsvinen ifrån! Det borde fler vara… Var i Sverige bor du? Vill du ha hjälp med tips om var man kan köpa marsvin från ställen som är mer etiskt ok så hör gärna av dig.
Envishet och drömmar

Här är en fem år gammal tidningsartikel. Väldigt okritiskt och snuttigt beskriven, tycker jag, men det är ju min personliga åsikt. Det är ju en lokaltidning vilket man får ta viss hänsyn till, de har ju en tendens att få allt att låta så spännande just för att det händer i deras bygd. Det framkommer i vart fall att Bränntorps vid det tillfället hade 700 marsvin.
Envishet och drömmar
Vad kul att du är så engagerad!
Lite nyfiken på vilken affär du var i, bor i Nkpg så det är ju rätt nära
Rekommenderar dig att köpa direkt från uppfödare istället för att gynna grossistproduktion. Som Caspia skriver lever dessa grossistdjur tyvärr under eländiga förhållanden. Det saknas dessutom dokumentation över föräldradjuren så det kan mycket väl vara ganska extrem inavel bakom dessa marsvin…
Du har en SMF-godkänd uppfödare i Linköping, se deras hemsida.
Skulle de inte ha lämpliga marsvin till salu just nu så vet jag att de ofta åker på utställning, så de kan säkert ta med några andra marsvin ifall du kommer överens med annan/andra uppfödare i förväg.
Nästa utställning är redan nu på lördag, 30/10, och den utställningen är ganska stor med många deltagare.
Antar att ni talar om denna grossist;
Lite anmärkningsvärt att h*n nämner marsvin som nattdjur i artikeln länkad i #2.
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet
Vad skönt med en köpare som verkligen undersöker var marsvinen kommer ifrån, tummen upp till dig!
Grossistuppfödningar och djuraffärer skulle jag alltid avråda till att köpa ifrån, så även i det här fallet. Framförallt för att du får marsvin som i värsta fall aldrig varit hanterade, marsvin som avlats planlöst och som vid försäljningen bidrar till att verksamheten som dom själva just kommit ifrån fortsätter att gå runt.
Uppfödare finns nära dig som #4 säger och dom åker runt en del på utställningar så transport från andra håll går säkert att ordna. Omplaceringshem finns det dessutom flera stycken runt om i sverige med mängder av fina marsvin i alla varianter och åldrar.
#2 - Ja den var väldigt gullig och mysig tycker jag. Får dock inte alls ihop det. Mina 10 marsvin äter 5kg hö i veckan ungefär, det måste bli väldigt snålt med hö om man får 60kg att räcka till 700 marsvin och 250 kaniner, om dagen. Marsvin som är nattdjur och lever på morötter är också något att ifrågasätta. Och rengöring en gång i månaden? Måste vara stora och rymliga burar om dom håller sig fräscha så länge, vilket inte stämmer med anmärkningarna du skrivit ner i #1.
Hanna

Jag köpte våra tre tjejer ifrån djurmagazinet i borlänge och innan jag köpte dom pratade jag mycket med personalen och hörde om allt möjligt angående marsvin och vart djuren kommer ifrån. Dom var väldigt hjälpsamma och även än idag så frågar dom hur det går och får daglig hjälp om det skulle vara något jag undrar över.
Men som sagt jag hade väldigt tur, sen finns det djuraffären som behandlar sina djur helt oacceptabelt.

# 5-6. Jag tolkar det som storrengöring en gång i månaden, det står ju inget om att de inte städar däremellan. Nåja, det är en fem år gammal artikel från en lokaltidning och ska nog inte tas för en verksamhetsrapport.
Utan att ta fokus från ämnet och sväva iväg, tycker jag att om man är intresserad av ens marsvins uppväxtmiljö ska man inte få dem levererade till sig via en mellanhand, må så vara en djuraffär eller en marsvinsuppfödare som besöker samma utställning som en annan. Då träffar man ju inte säljaren/uppfödaren. Nej, jag förespråkar personliga besök. Ska man ha marsvin i uppemot åtta år är det viktigt att man känner förtroende för säljaren.
Envishet och drömmar
#7 Jag har köpt marsvin från samma butik som dig och till skillnad från dig fick jag ett dräktigt marsvin, marsvin med Ohyra (pälsätare) och marsvin med svamp.
När jag gick tillbaka till butiken för att berätta om marsvinsungen som plötsligt ploppat upp i buren tyckte de att jag var lyckligt lottad som fått "en till på köpet".
De gånger jag har varit där har de haft ensamma marsvin (hanar), marsvin tillsammans med kaniner på trånga ytor och torftigt med spån. Bevisligen har de även marsvin med ohyror och svamp.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
Vad kul att så många har svarat:D uppskattar det verkligen, är så svårt att veta vilka som verkligen är seriösa och har bra djurhållning! Många visar ju gärna fina hemsidor och säger att dem sköter på ett visst sätt som dem kanske inte följer i verkligheten :(
Åkt runt och kollat djuraffärer men verkligen fått sätt hemska förhållanden som inte passar för marsvin :/ har vänt mig till uppfödare nu men vart väldigt svårt att få svar!
#1 Ja jag har försökt hitta bra uppfödare men har vart svårt att få svar från dem jag kontaktat :/ jag bor ute på värmdö!
Jag söker efter "virvel" eller Teddy/Rex (2st) då jag är väldigt fötjust i dessa raser men jag är alltid öppen för förslag om det finns andra uppfödare med en bra syn på djurhållning!
Jag kan inte annat än hålla med föregående, undvik att köpa ifrån djuraffär!
#10 På SMFs hemsida under Uppfödare/Uppfödarannonser och Stockholms län kan du se uppfödare i din närhet. Jag skulle kontaktat dem :) Många har aktuella hemsidor med mejladress, annars kan du ringa också. Fråga om de har någon planerad kull och om du kan få åka dit och titta innan du bestämmer dig.
Där finns flera uppfödare av Abessinier (en ras med virvlar, "virvel" finns det ingen ras som heter utan det är detsamma som blandras med virvlar), Teddy och Rex i Stockholms län.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

har du kollat på Marsvinshjälpen? www.marsvinshjalpen.se
Envishet och drömmar