Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2457 ggr
ellzh
0

Vad kan detta vara?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min lilla lady kliar sig väldigt mycket, och har nu fått ett rött "märke" bakom örat. Det är inget sår direkt, utan mer som det kan bli om man kliar sig väldigt mycket på ett och samma ställe. Hon verkar inte ha ont, men jag blir ju ändå orolig.. :(

Måste lägga till att hon är nybadad på bilden.. Och märket var innan hon badade oxå. Så det kan inte bero på det..

Emmsann
0

Ser ut som irriterad hud och det kanske kommit med att huden varit torr eller liknande. Testa smörja med en mjuk kräm och se om det blir bättre.

//Emma

ellzh
0

#1 Okej, jag har hört att man kan anväda helosan, är det något att rekomendera?

Emmsann
0

#2 Jag personligen använder nästan alltid försvarets hudsalva. Vad som sägs om helosan vet jag faktiskt inte…

//Emma

Royalz
0

Ja det går bra att använda helosan :) Eller Idomin eller vad du nu vill använda.

Jag smörjer mina marsvins tassar med idomin då det är fetare.

mickro
0

#3 har slutat använda försvarets hudsalva när jag upptäckte att den innehöll alkohol. vilket inte är bra för huden.

Misarn
0

Helosan har vi använt på alla våra djur och det är verkligen jättebra att använda på torr eller irriterad hudGlad

Emmsann
0

#5 Enligt innehållsförteckningen och apoteket själv är det ingen alkohol. Har du någon källa till det?

//Emma

mickro
0

#7 den jag köpte för någon månad sen stod det på innehållsförteckningen att det var alkohol i. och har pratat med andra och dom på apoteket om det här, även dom tycker att det är väldigt dåligt att dom har börjat med alkohol i.

om man söker på google så kommer det även upp andra diskussioner om just det.

FeliciaS
0

Jag har också hört att Försvarets hudsalva innehåller alkohol. Dock är det tyvärr många hudcremer som innehåller uttorkande ämnen som mineraloljor och alkoholer. Det bästa är nästan att köpa rent bivax och blanda med någon olja, om man inte hittar en salva som är fri från syntetiska produkter.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Sandra-B
0

Jag använder mig själv av försvarets hudsalva och innehållsförteckningen enligt "förpackningen" är:

Adeps Bovis, Arachis Hyp-någonting (texten är avskavd), Alcohol, Sorbic Acid, Tocopherol, Caprylic/Capric, Triglyceride, Vanillin, Ascorbyl Palmitate, Ascorbic Acid, Citric Acid.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!