Ruskade om marsvin på utställning
Eftersom tråden om marsvins-utställningsfilmen är borttagen, så vill jag lägga upp filmklippet igen så att dem som inte hann se filmen tidigare är den här…
Har fått höra nu om att det gick "vilt" till när det diskuterades i den tidigare tråden… det jag undrar är bara, finns, det ärligt talat, människor här på marsvinifokus som tycker att det hon gör är ok?? Eller domaren/gubbens/vad det nu heter, hans hårdhänta tag?
Nä, sånt här måste ju visas så att folk får veta….
Är det såhär det går till på utställningar?
och btw… klapp på axeln till Moa som la upp filmen!
#1. Tittade igenom hela klippet, där vid 3,40. Jag vet inte nu om marsvinen tycker det är obehagligt eller sådär, men jag skulle då inte vilja att någon höll på att skaka mig så som hon gjorde! Deet såg ganska.. "otrevligt" om jag säger så..

Men fy va läskigt de såg ut.Stackars marsvin. :(

Omg…… tack för klippet, nu kan jag säga att jag till 200% har bestämt mig att jag ALDRIG i hela mitt liv kommer ta med mitt marsvin till en utställning……. wow. Tjejen var ju värst, skaka nästan ihjäl marsvinen! Sen killen som borstade, han + han i slutet. Stackars marsvin! Vem tillåter att nån gör så på ens grisar? Allvarligt? Är det såhär på alla utställningar?
Tyckte redan synd om en del som satt i burarna och såg ut som statyer…. (inte alla, men vissa)…. nää… det här var för mycket för mig.

Att ruska om sitt marsvin tycker jag personligen inte är okej eftersom det antagligen gör marsvinet mycket rädd och stressad. Utställningar i sig är redan en stressig situation för en del marsvin och därför tycker jag att det är extra viktigt att hantera dem på ett varsamt sätt så att inte marsvinen tvingas utstå onödig stress.
Tyvärr (eftersom jag har varit på en del utställningar, främst västras) så har jag sett att det finns dem som inte är så varsama med sina marsvin som de faktiskt skulle kunna vara. För de utställare som har många marsvin att ställa är det ofta lite stressigt, när två djur ska bedömas samtidigt och man får springa mellan bedömningsborden och då blir det väl så att man inte hanterar djuret sådär varsamt som man gör hemma. Jag skulle inte vilja att någon hanterade mina marsvin som en person gjorde med sitt långhår i klippet, det är min åsikt. Sedan vore det bra om kvinnan i klippet får argumentera & förklara sitt agerande.

Jag är tveksam till att kvinnan i klippet är från Sverige, iallafall ingen jag känner igen. Troligtvis från Danmark. Jag kan oxå tycka att hon hanterar sina djur lite väl bryskt, som om det var nåt gosedjur eller nåt =(
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......

Himla tråkigt när folk glömmer bort att djur är levande individer och ingen leksak som finns för att tillfredställa något egoistiskt behov hos oss människor. :(
Sånr där hantering hittar man bland de flesta utställningar av djur m längre päls. :(
Har sett klippet förut och tycker absolut inte det är okej. Hade tänkt börja ställa ut, men känner att jag inte vill stödja den typ av djurhållning.
Ni som ställer ut, säger ni ifrån när ni ser någon som inte behandlar djuret väl?

Jag kan säga som så att nästa gång det hålls en marsvinsutställning i närheten tänker jag åka dit bara för att kolla. Och säga till om jag ser något liknande. Det där får bara inte hända.
Jag hade funderingar om att testa ställa men jag blir ju inte direkt sugen på det efter att ha sett detta. Jag såg klippet förut också och blev lite upprörd av att (tyckte iaf jag) vissa härinne verkade försvara detta beteende och bara tycka att "men det var väl inte så farligt?".
Nu är det ju förhoppningsvis så - och det tror jag också att flera utställare skrev i förra tråden - att detta inte förekommer ofta utan är något ovanligt.
Jag skulle vilja hålla upp människan själv flera meter i luften och skaka henne häftigt och se vad hon tyckte om det. Fy.
Jag är marsvinsuppfödare och utställare. Själv känner jag att det inte förekommer "hårda tag" allt för ofta. Givetvis så säger även uppfödare till varandra om vi tycker att någon hanterar marsvinen tokigt…men vissa kanske ser det som en "Mind your own business". Det är tråkigt, men sant… Jag själv diskuterar gärna etik och moral inom marsvinsvärlden öppet, men via nätet framförallt så föredrar jag att prata om händelser som berör mig och mina djur, och inte andras. Då blir det mer spekulationer från min sida och inte rena fakta…det undviker jag gärna.
Jag har skrivit en hel del i mitt senaste blogg-inlägg på min hemsida gällande just hantering av marsvin…det blir lite mycket att lägga in här, men läs det gärna. Där har jag skrivit om hur det fungerar i min uppfödning och hur jag ställer mig till hanteringen av mina marsvin.
Uppfödning och utställning i min värld…
Mvh
Cornelia

Väl skrivna ord i din blogg Cornelia! Kan bara nämna i förbifarten, att jag och en vän satt igår och kollade på finalen i Kallhäll, och vi båda frågade oss, hur ni får era agoutisar att sitta så lugna och snygga på plattan? Men nu fick vi svaret ;)

Hur långt ska man gå bara för en rosett!!! det är inga leksaker!!
men man kan tro att vissa tror det ibland!! jag blir förbannad!!
fy!!
Inlägget är redigerat av administratör då det innehöll svordom vilket bryter mot sajtens regler.

Jag är rätt säker på att de flesta uppfödare inte tycker att det är okej att hantera marsvin på det sättet som i filmklippet. Om jag hade sett det så hade jag personligen gått fram och sagt till. Jag är inte rädd för att säga vad jag tycker och tänker när det gäller marsvinens bästa så jag hade helt klart sagt till. Jag skulle dock vilja poängtera att det hör till ovanligheterna att det går till sådär hårdhänt på utställningar och jag tror som sagt att de allra flesta utställare/uppfödare tar avstånd från det.
Jag tycker aboslut inte det är okej att hon gör så och jag skulle aldrig hantera mina djur så. Men jag måste ändå säga att jag har varit på en hel del utställlningar och jag har aldrig någonsin sett någon gjort så förut. Så jag tror inte heller det hör till vanligheterna.

Stackars marsvinet där, så hårdhänt! Jag vågar inte ens hålla mina marsvin med bara en hand, och hon ruskar grisen med bara en hand?! Helt oacceptabelt enligt mig, och om jag hade varit där så hade jag definitivt gått fram och frågat vad fasiken hon höll på med.
Nej, såhär går det verkligen inte till normalt, det konstaterades även i den andra tråden och vad jag kan komma ihåg var det ingen som tyckte det var ok
#16 tyvärr så var det en person som gjorde det…
Jag tycker det är synd om marsvinet och jag har aldrig sett någon som skakar det så innan denna personen. Tycker absolut inte att man ska bli avskräckt från att ställa ut pga detta! Utställningar är inha djurplågeri-ställen, dom är till för att träffa andra marsvinsälskare!:)
#16 Vad jag kommer ihåg var det en person som diskuterade beteendet och inte direkt skrek detta är fel, men att även denna personen var emot skakandet, h*n diskuterade bara på ett annat sätt. Vad jag kommer ihåg då

Hon ruskade om marsvinet som om det vore en leksak, stackars marsvin. Jag skulle aldrig vilja att mina marsvin behandlas så.
Ni som skriver att ni aldrig skulle vilja att era marsvin blir behandlade så, det bestämmer ju ni själva! Det är ju inga andra som gör iordning marsvinen åt er utan det får man såklart göra själv.
Eftersom man gör ordning sina egna så behandlar man dom ju som man gör hemma, bara att man är på ett annat ställe och ska få dom bedömda.
Sen är det bara på stora utställningar som SM och NM det är uppställda burar. I vanliga fall sitter dom tryggt i sina transportburar.

Frågan är vad gränsen går för vad som ska vara tillåtet eller inte vid utställningar? Jag förstår mycket väl att en person som första gången besöker en utställning, och få se någon behandla sitt marsvin på det här sättet, blir rätt så avskräckt. Och så får det inte vara! Alla ska komma och titta och få se och uppleva lugna och trygga djur, och utställare som behandlar sina djur på ett vänligt sätt.
Vad som även är viktigt är att vi erfarna utställare faktiskt har så pass mycket råg i ryggen att vi vågar säga till vederbörande när man ser nåt som man tycker verkar obehagligt för djuret.
För några år sen, hände en liknande incident vid en utställning, det var en utställare som inte fick sitt djur att sitta still, och upprepade ggr "kastade" ner djuret på plattan. Den gången var det flera som reagerade, bla jag själv, och resultatet av det blev elaka mail från utställaren, där jag blev kallad för både det ena och det andra. För hon hade minsann inte gjort något fel!
Jag tar tillbaka mitt inlägg #5, kvinnan i filmen är en svensk uppfödare.
Jag anser att detta inte är OK. Eftersom ajg känner personen är det ännu värre. Jag har aldrig sätt henne göra så efter det. Tror hon blivit tillsagd. Och ni ska veta, hon är hur gullig som helst med sina djur. Och ja jag vet det då jag varit hemma hos henne.
Säger som Ulle, det är inte så folket är. Jag ser flera som pussar och gosar med sina grisar än är elaka. Det är mera gos en sådant.. Oftast i alla fall..
#22, Det är ju bra om hon inte har gjort så någonting mer efter det.. och det är ju bra att hon är snäll mot sina djur annars :)

För det första, jag fick ont i magen av att se henne göra så med marsvinen!
och att någon säger att hon känner henne och att hon annars är snäll mot sina djur? skulle det vara nåt positivt eller en ursäkt???? Man behandlar inte djur på det sättet, varken när man är hemma eller "in public" ! Fy fasiken, vissa är visst beredda att göra vad som helst för en sketen rosett. Hoppas någon hade stake och sa till henne annars är man lika skyldig.
En sak till: ni som försvarar henne, skippa snacket om att mina upprörda ord skulle vara sårande, förtal eller liknande. Ni är väl här för djurens skull, inte för att hålla varandra i ryggen, uppfödare emellan? Jag har väldigt svårt för dubbelmoral, att bli upprörd över att någon låter klorna på marsvinen bli för långa, gud förbjude avlar på honorna efter att de fyllt 1 år men ursäktar ett beteende som den man ser på filmen?
Snälla ni, vår familj har 2 marsvin (2 LÅNGHÅRIGA) som vi håller av, är ingen expert, uppfödare eller vunnit priser men skulle aldrig någonsin behandla våra tjejer på det sättet. Varför? Jo, för att jag älskar djur. VERKLIGEN älskar de.
Synd att många människor inte har någon som helst självdistans utan bara ser rosetter och priser framför sig, OAVSETT metod.
Bifogar bild på våra sötnosar, 2 vackra peruantjejer som får massor med kärlek men blir aldrig skadade! Ska nu gå och pyssla om de lite, filmen har gjort mig rent ut sagt illamående!
Det är ingen i den här tråden som har försvarat henne?

Överdrivet skakande ja, totalt onödigt. Vill man ha ut skräp ur pälsen finns det lättare sätt. Men om det går till så på utställning? I say no. Har aldrig varit på en utst med högtalar utrop (måste varit stressande för djuren, hade absolut varit bättre att ta det i någon lokal utan massa djur i).

#26: Instämmer att det är skillnad på skakande och skakande, det hon gör på bilden är dock INTE ok! Riskerar inte marsvinen att få hjärnskakning, på allvar? Det kanske är mindre viktigt dock, jag menar så länge pälsen är fin och fluffig och man får en rosett till att lägga till bunten därhemma så får man kanske räkna med lite svinn….
#25: Inte??? Läs # 22 igen är du snäll. Jag struntar väl i om det hade varit någon från min egen släkt ens, fel är fel oavsett om man känner personen ifråga eller inte.
Det som är värst är att hon gör det med en VÄLDIGT van hand vilket får mig att spekulera i om det verkligen var första ggn hon gör såhär. Men som sagt, det är bara spekulationer, alla "djurälskare" får väl dra sina egna slutsatser (eller dra till med bortförklaringar)….
Tyvärr är många konflikträdda och vågar inte säga ifrån vilket gör att, iaf i mina ögon är det likvärdigt med att man själv stått där och skakat på de. Så länge du inte protesterar är du med på noterna!
Inlägget redigerat av administrator då det innehöll en svordom vilket bryter mot sajtreglerna.
#27, Jag vill egentligen inte prata för Linnea, men hon skrev ju själv att hon inte hon inte tyckte att det var okej, sedan skrev hon att hon känner personen och att hon annars är snäll mot sina djur..
#27 Läs igen själv är DU snäll. Det står klart och tydligt i hennes text att hon inte själv tycker att hennes beteende är okej. Men att hon vet att hon är snäll annars. Så hon har inte på något sätt sagt att det är okej?
Men nu får ni ta och ge er. Ni vet att det ni gör är personliga påhopp på henne? Det kan polisanmälas om det så vills. Och jag ska prata med henne. Kan vi släppa detta nu och ha vårat trevliga forum igen? Hon är inte alls sådär, hon är sjukt charmig med sina djur. Och då menar jag verkligen det jag säger. Hon tar hand om dom bättre än vissa jag vet är uppfödare.
Det är inte OK att hon gör sådär. Men det är mindre ok att ni sitter och gör påhopp på henne..

#30 Visa henne den här tråden då. Så kan hon få "förklara" sig… för själv är jag skeptisk till om hon verkligen har slutat… som sagt så SÅG det ut som om hade gjort så bra många gånger än EN gång, men jag vet ju inte… du säger att hon är sjukt duktig och charmig med djuren, är du med henne 24/7? Jag tvivlar inte på att hon är jättebra med djuren i övrigt och sköter dom bra, men när det gäller utställningar och sköta deras päls…. njae?
#30 Vi gör inga personliga påhopp, vi har sagt att vi inte accepterar hennes beteende. Det är en viss skillnad, gör man som hon har gjort för man räkna med att folk blir upprörda. Det vore väl värre om vi lossades som ingenting och ignorerade det faktum att såna här oacceptabla saker förekommer?

# 30: Personlig påhopp????? Snälla du, hon är med i en video = bildbevis alltså inget man hittar på! Kolla upp definitionen på uttrycket innan du hotar folk med polisanmälan (åt andas vägar) är du snäll. (förresten, ang. polisanmälan… finns flera olika sorters polisanmälan man kan göra t ex. den om djurplågeri, det är dock inget jag hotar med bara för att jag inte gillar det jag ser! Dels för att jag hoppas att hon kan ändra beteende bara man pratar med henne, dels för att det skulle eventuellt innebära att hennes uppfödarlicens dras in, t.ex. ) Men kommunicering, absolut, beteendet ifråga skall absolut inte tigas ihjäl!
Jag känner inte personen ifråga så jag kan omöjligt komma med personliga påhopp, att anmärka och fördöma hennes beteende mot djuren har jag dock full rätt till att göra.
Jag accepterar inte att djur behandlas illa, varken mina eller andras. Anser personligen -och det är min egen åsikt som man tack och lov fortfarande har rätt till i Sverige!- att folk SKALL reagera när sådant händer annars är man inte bättre själv. Likadant med rasism, mobbning osv, tittar du passivt på kan du lika gärna joina packet för du är inte ett dugg bättre själv. Utsatta grupper såsom barn, äldre och försvarslösa djur skall man ALLTID försvara oavsett vems tår man trampar på. Visst, vi som vågar öppna käften upplevs som obekväma men hade inte du velat att någon står på din sida om du är i underläge????
Nu ska jag försöka och hålla käft i fortsättningen så att jag inte förstör den annars så goda stämningen på forumet. Vill dock berätta (varna, enligt vissa?) att jag kommer att hålla ögonen öppna på utställningarna vilket jag hoppas alla som vill djurens bästa gör.

#33 Bra skrivet. Tummen upp!
Hrmm.. Förstår att man blir upprörd över detta, men jag tycker att det börjar gå lite över styr med allt detta.. :/

#35: Som sagt, håller käft i fortsättningen.
Ber även om ursäkt om någon tog illa upp eller missförstod/tolkade mina tankar/ känslor för personlig angrepp, det var absolut inte meningen. Vissa saker måste man dock reagera på! Att klaga på person och på ett (enligt mig) felaktigt beteende är skillnad…
Ha det gott alla, nu ska jag gå o mysa med tjejerna!