Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 1321 ggr
elsasputte
0

6 mån hane + 8 veckors hane

Hejsan!

Har en marsvins hane på 6 mån som jag köpte en kpmpis till igår, en annan hane på ca 8 veckor.

Satte ihop dem i samma bur idag, de springer och jagar varandra och rider, klättrar. Hur länge kommer detta beteende hålla på? Det är mest den äldre hanen som håller på, den yngre har lugnat ner sig.

Tycker lite synd om den yngre som får stå ut med den äldre…

Abico
0

Det blir nästan alltid lite spring och oväsen när man sätter ihop marsvin, du får försöka ha is i magen och låta dom göra upp.
Den äldre hanen är visserligen i värsta tonårsperioden så även efter att han satt den lille på plats kan det hända att han fortsätter stöka och ha sig ett tag till, tills han blir lite äldre. Det ser och låter alltid värre än det är.

Hanna 

elsasputte
0

Ja.. har hört talats om denna tånårsperiod, hur länge varar den?

Har en fråga till om c-vitamin, jag ger mina direkt i munnen, men hur ofta måste man egentligen ge? Hör olika svar varenda gång känns det som..

Royalz
0

Sluta ge i munnen med en gång. Det är bara djuraffärernas påhitt för att käna pengar.

Ge istället C-vitamirika grönsaker varje dag, gurka och sallad räknas inte. Utan t.ex vitkål och paprika.

Abico
0

#2 - Det är lite olika från marsvin till marsvin hur länge den håller på. Upp till att dom fyller ett år ibland. Men jag skulle nog säga att 5-10 månader ungefär är den period som jag sett att mina hanar varit extra "jobbiga". Sen beror det ju lite på vad dom har för burkompis också, Det skiljer såpass lite i ålder mellan dina hanar så när den första borde börja skärpa till sig är den yngre i sin tur alldeles tonårig och det smittar lite också, vilket eventuellt kan göra att din äldre är tonårig längre.

Strunta i c-vitamindroppar. Det är helt värdelöst och dyrt. Lägga pengar på ba grönsaker istället, det är allt marsvinen behöver för att få i sig det dagliga c-vitaminbehovet. Titta gärna på artiklarna här på forumet som handlar om grönsaker och c-vitamin.

Hanna 

elsasputte
0

okej okej :) Nu under sommarn så har jag plockat gräs/maskrosblad och gett, finns det någon "motsvarighet" att köpa? Tex sallad?

Kan man ge vanligt sallad (isbergssallad, salladshuvud… m.m.) eller blir de dåliga i magen av det?

Abico
0

#5 - Sallad innehåller i stort sett bara vatten.
Vitkål, paprika, grönkål, broccoli och persilja är bra marsvinsmat. Läs mer här:
Marsvin och c-vitamin

Hanna 

Royalz
0

#5 Som sagt är sallad och gurka bara vatten. Köpt istället vitkål som är ett billigt sätt att förse marsvinen med c-vitamin. Paprika är också väldigt bra!

FeliciaS
0

Din hanes beteende behöver du inte vara orolig för, han visar bara att det är han som bestämmer.

Gällande grönfodret så är marsvinsmat som #6 och #7 nämnt lämpligt att ge, samt de du kan hitta i artikeln Handla rätt till marsvinen :) Köp olika sorter att variera med, särskilt nu på hösten finns det gott om nyttiga och billiga rotfrukter.

Lycka till med dina pojkar!

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

elsasputte
0

Tack för alla råd och tips :) Kan tillägga att det lugnat ner sig i buren nu, de jagar inte varandra eller försöker rida på varandra mer :) Det enda som är, är att min äldre hane kurrar nån gång ibland :)

Hoppas detta håller i sig och att de förblir goda vänner livet ut :)