Marsvin och katter?
Hej! Vet inte alls om detta är rätt kategori för inlägget, men får hoppas på det!
Skulle behöva hjälp med en grej.
Just nu har vi två katter och jag har börjat planera på att skaffa två marsvin i januari. Men jag är lite orolig över hur jag ska ha buren, för jag är livrädd att katterna skulle komma åt marsvinen.
När jag är i skolan har jag ju dörren stängd, men jag kan inte sova med stängd dörr (grips av panik) så är orolig att något händer under natten.
Är det någon som vet hur jag skulle kunna ha buren?

Jag har två katter, och jag har mina marsvin i en gallerbur (ska snart byta till en bokhyllebur) och dessutom har jag buren ungefär 1 meter från marken. det har hittills fungerat bra och katterna har inte varit nämnvärt intresserade.
Mina katter har inte sett mina marsvin som råttor/möss eller som något byte som de kan jaga eller äta. Men jag vet inte hur dina katter skulle agera. Kan du inte låna hem ett marsvin eller ta med en katt till någons marsvin och se hur katterna reagerar?
Då jag bodde i lägenhet så hade hade jag 4 katter och hade marsvinen i vardagsrummet. Först hade jag gallerburar och det funkade bara bra. Katterna brydde sig inte om marsvinen nämdvärt mycket. Sen byggde jag bokhylleburar och då la jag kompostgaller på så att inte katterna kom åt marsvinen.Jag hade även hönsnät på kompostgallret så katterna inte kunde slänge ner nån tass på marsvinen. Jag hittade nån katt liggandes på kompostgallret ibland men marsvinen brydde sig inte om katten. Dom var ganska vana vid varandra.
#1 , närmaste jag känner med marsvin bor jättelångt här ifrån.. Hade möss och katterna var väldigt intresserade av dom. Men när du har buren en bit ifrån golvet försöker katterna hoppa då?
#2. Okej, kopostgaller och hönsnät, men då har du galler ovanför buren också eller? Hur gör du när du tar ut marsvinen - är det bara att lyfta bort allt då?
# 3 Jag satt fast hönsnätet på kompostgallret så när jag tog upp marsvinen så lyfte jag på gallret bara.
#4 Okej. Det låter ju inte så svårt :) ?

Jag har en öppen bur och det fungerar också utmärkt med två busiga små kattungar :p Dom skulle kunna hoppa rakt in men har hittils inte alls brytt sig om marsvinen :p
Mvh Alexandra
Okej, har du bokhyllebur?

#7 Det är ett hemmabygge. Men det ser ut som en bokhyllebur och har ungefär samma mått :)
Mvh Alexandra
Mina katter har alsrig sett marsvinen som byte, de brukar ligga i buren o käka hö, de gör inget annat :-) men iförsig är det ras katter som inte har de dära jagandet i sig så mke..
Kan lägga till att hamstrar och gerbiler tyckte de var byten men inte råttorna och marsvinen. Tror det beror på individen…
#7, Okej :)
#9, hoppar mina katter verkligen inte bryr sig om marsvinen! Har en ragdoll och norsk skogskatt, och dom norska skogskatterna antar har en stark instinkt till att jaga?

jag har 2 katter, min hankatt verkar tro att han själv är gnagare, han gosar med både guldhamstrar och marsvin, har faktiskt hittat honom i marsvins buren ett par ggr, där han legat och sovit med ett lr 2 marsvin tätt inpå gosandes, har försökt fånga det på bild men tyvärr är djuren något snabbare än mig så när jag plockar fram kameran sprätter grisarna iväg och katten hoppar ur buren och surar för att jag stört deras mys stund,,,, han brukar även hjälpa till att tvätta grisarna, det verkar vara delad uppskattning på den behandlingen, 1 av 3 grisar tycker om det,,,, 
honkatten tycker marsvinen är konstiga och låter för mycket, så hon bryr sig inte alls om dom 
#11, Gud va mysigt det låter att hitta katten med marsvinen gosande!
Men jag har en känsla av att mina katter kommer vara raka motsatsen till detta :(
Haha, ingen av katterna är som dom ska!

#12 jo det är riktigt gulligt,,, haha,
men min Lucifer är sedan nyfödd van vid råttor, kaniner, och marsvin
så han har nog blivit förvirrad vid tidig ålder,,, 
jag trodde att han skulle ha hög jaktinstinkt, han är en svart Bengal,
men han verkar mer intresserad av att vakta sina små vänner,,, =)
#13, haha :D Men en Bengal? Ohh nu blev jag avis ;)
Jag har alltid haft både katter och marsvin och det har alltid gått utmärkt. När jag haft öppna burar har katterna gärna sovit i dem. Men jag är lite försiktig med små ungar och katter de lämnar jag inte utan tillsyn fast jag antar att inte heller det är någon fara.
#15, okej. Det verkar som om det fungerar med katt och marsvin för dom flesta! Jag kanske inte behöver oroa mig till döds över det?

Mina katter har aldrig gjort ett marsvin illa. har 3 st katter varav 2 är huskatter. De skulle kunna gå in i marsvinsburarna men det gör inte mina. ! går in i burarna men mer sällan och då går hon bara och lägger sig där och sover middag. så jag skulle säga att katter går ihop med marsvin

#14 Jo han är en av 5 svarta bengaler i europa, hans teckning syns i solsken, han heter Lucifer eftersom han är född 2006-06-06 haha
#18, Underbart! :D
Jag har två katter. Hänt en gång att katten satt och slog på mina djur. Men han har inte alla hästar i stallet. Om du förstår vad jag menar. Min andra katt brukar inte bry sig. Hon är van att jag sitter med marsvinen. Väldigt bra marsvins vakt när jag behöver göra något litet.
Men jag har ju iof kompostgaller som dörr till deras rum.
#20, Okej, men det har bara hänt en gång? Du har ju haft marsvinen ett tag så det kanske inte är så stor chans att katterna ens bryr sig om marsvinen? :)
#21 - Precis. Det är nog inte något att oroa sig så himla mycket över.
Jag har ju ändå 11 marsvin.
#22, Ja.. Nu ska jag bara hitta någon uppfödare också! Haha
Jag har haft marsvinen med flera olika katter och ingen katt har gjort något värre än duttat på dom med tassen men då har jag sagt till katten och det har inte upprepats. Jag har öppen bur och dom ligger där i och sover ibland och marsvinen bryr sig inte.
Nu har vi tillomed tagit in en katt som har varit utekatt hela livet och jagat smådjur. Hon får inte vara i rummet som har öppen bur men hon är ju i vardagsrummet där vi har en gallerbur med marsvin och hon bryr sig inte om dom. Hon har tittat dit lite snabbt men hon har inte ens gått fram och luktat.
Så katter lär sig fort =)

Hej!
Jag har 8 marsvin och en katt. Katten är delvis utekatt, han är ingen fantastisk jägare, men fångar möss och grodor. En gång käkade han upp en ekorre, men jag tror att hans bror hade dödat den.
Marsvinen bryr han sig inte särskilt mycket om. När han tigger mat och vi inte bryr oss om honom brukar han sätta sig nära burarna och stirra. Marsvinen är dock helt orädda och brukar försöka nosa tillbaka, vilket får honom att se helt kräkfärdig ut över deras respektlöshet för honom som jägare..
Sammanfattningsvis går de bra ihop, men jag litar inte en sekund på att lämna min katt med öppen bur.
#24, Okej, det låter ju bra :D
#25, En ekorre? Em.. mums? hahah. Nja, i början ska man väl inte utmana ödet med öppen bur, men om man låter katterna vara i samma rum när man är där så tror jag att dom lär sig fort. Dock är min ena katt lite trög men det ska nog funka!
Har alltid kun nat ha öppen bur till marsvinen. Katter brukar faktiskt gilla marsvin :) Sover gärna inne i burarna. Jaga dem lite ibland men marsvinen ger alltid igen ^^ Katterna har aldrig tuggat på grisarna utan bara försökt nudda lite med tassen. Mer som dattenlek!
#27, Haha :D .. Undrar bara, varför kallar man marsvinen för grisar ^_^?
Låter lite smågulligt c:

#28 Marsvin/guineapig… Svin/pig= gris =) ??
^_^
#29 - Ja eller bara marsvin, svin=gris :P
Hanna

#30 - precis,, haha
#29, #30, Haha då förstår jag :D
Jag en katt med ganska mkt jaktinstinkt. första gången hon såg gallerburen så gick hon fram till den och då "morrade" jag lite för att visa att de inte är byten och hon har fattat det sen dess. brukar sitta bredvid henne i soffan med marsvinen i knät och hon bryr sig inte. men skulle aldrig lämna dem ensamma.
Hejsan!
Jag har två marsvin och tre katter (visserligen utekatter). har en vanlig gallerbur en bit ifrån golvet. Mina katter är nyfikna och skulle säkert ta chansen om marsvinen sprang lösa på golvet.
Men sålänge jag har ett stadigt hus som marsvinen kan gömma sig i OM någon utav katterna skulle få in en tass så känner jag mej lugn. Marsvin är ju ganska smarta och vet när det är dags att gömma sig :)
Så sålänge någon av katterna inte kan öppna burdörren så är de nog lugnt :) men som sagt, se till att dom har skydd i alla fall :)