Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1292 ggr
lukasfelix
0

Vad hände med marsvinen?

I förra veckan var jag på en föreläsning om gnagare & kaniner, föreläsare var en veterinär från skåne.
Under föreläsningen var det en person som berättade att hon för några år sedan haft 10 stycken marsvin. Under en vinter hade flera av dessa marsvin dött, de blev som förlamade och dregglade. Enligt ägaren var det inte c-vitaminbrist då de fick tillskott och grönsaker. De tog inte marsvinen till veterinären utan mixtrade själva och gav dom selen, pencillin m.m
Marsvinen blev inte bättre utan dog. i slutet av vintern var ungefär hälften friska. Allting var sedan bra men sen blev det vinter igen och samma sak hände med förlamade marsvin som dregglade. Dessa marsvin dog också.
Efter två vintrar var det endast 2 av 10 marsvin kvar.

Veterinären som föreläste visste inte vad det kunde vara och hade aldrig hört talas om det tidigare, bara att det kunde vara c-vitaminbrist vilket det inte borde vara efetrsom de fick tillskott och även grönsaker och varför hände det bara under vintern.

Så är det någon som har någon aning om vad det var som hände med marsvinen?

emelie92
0

De kanske blev förgiftade av dåligt hö etc? Höet kanske blev dåligt eftersom det inte förvarades på ett tillräckligt torrt ställe. När man pratar om djur som dregglar brukar väl det vara en symptom för förgiftning…?

lukasfelix
0

Jo fast varför skulle det ha hänt enbart på vintern då? :O

Cavia
0

Deet hände mej en höst för några år sen, förlorade 6 st djur med samma symptom. Jag trodde oxå först det berodde på C-vitaminbrist, men förstod senare att det berodde på dåligt hö. Tror att det var en ren slump, att den marsvinsägaren du berättar om, förlorade sina djur på vintern. Kan hända att höet blivit fuktigt och möglat när det blivit fuktigt på hösten.

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

lukasfelix
0

Ja hade det bara hänt en gång och marsvinen dött så hade det väl vart en slump men nu var det ju två vintrar. Och de skördade sitt hö så det hö de använde under vintern borde ju använts under våren också eftersom man inte skördar hö under vintern, alltså borde höet vart dåligt även under våren men då blev marsvinen som inte dött bra igen

[Liinda]
0

Men dom menar att under vintern kanske hon förvarade höet som dom åt då dåligt. Det stog på ett ställe så det blev fuktigt och då blev marsvinen sjuka. Sen när det blev varmt igen så blev ju höet som dom åt då inte dåligt eftersom det inte var fuktigt. Hon kanske hade ett storförådd någonstans men ställde ut lite i taget till ett sämre stället.

Cavia
0

#5 Just precis så menade jag, så var det i mitt fall. Jag är allergisk mot just hö, och har alltid varit tvingad att använda munskydd när jag har höat åt mina djur, så jag kände aldrig att höet luktade illa. Däremot såg jag, försent, att det var mögligt, och det berodde troligtvis att det blivit fuktigt. När jag hastigt bytte hö upphörde dödsfallen…men jag svär fortfarande över att jag inte märkte det tidigare, för det var flera av mina finaste dräktiga avelshonor som jag förlorade Gråter

lukasfelix
0

Ja jag förstod vad hon menade. Och det jag menade var att höet som marsvinen åt på våren också vart dåligt då, eftersom det antagligen var samma hö som de åt under vintern…..

lukasfelix
0

Som jag fattat det så förvarades höet på logen bara, precis som allt hö som resten av gårdens djur också åt av

Lyan
0

Nu i höst vet jag flera uppfödare som blivit av med mängder av djur pga dåligt kraftfoder. Royal rabbit, vet inte vad det är för foder, men det var flera uppfödare som råkat ut för det.

Johannana
0

ser man på höet att det är mögligt? eller luktar det bara? har inte hittat nån bonde som har hö så jag måste köpa från marvarubutikerna och varannangång har jag märkt att höet dammar eller ser konstigt ut så då får jag slänga..

Cavia
0

mögligt hö är svart, eller som ett vitt "pulver" på…damm behöver inte betyda att det är mögligt,

Granadina
0

Mest utmärkande är ju lukten, det är ju inte alltid att det är sâ mögligt att det syns. Det luktar mögel helt enkelt…om man ser möglet dessutom sâ ser det ut som Cavia skriver.

Lyan
0

Det finns även svart mögel som är ännu farligare. Jag är känslig för lukter, vet flera gånger jag har rotat igenom hela balar för jag har känt mögellukt och hittat mögel på ett par strån så lukten är väldigt tydlig om det är mycket som har möglat. Andra tecken kan vara att balen känns varm och/eller fuktig.

Damm kan tyda på mögel, men det behöver inte vara så, men bättre att slänga om man är osäker. Jag hade ett år väldigt dammigt hö, det var inte dåligt men dammigt så jag vattnade det innan grisarna fick det så de slapp dammet, men då behövs det städas mycket oftare.