Förkylda/hesa marsvin ???
Hejsan!
Har två marsvin en på 6 månader och en på 8 veckor. har nyss fått hem den på 8 veckor (4 dagar sen.) Upptäckte idag att de är hesa.. de pratar normalt med varandra och så, men när de ropar efter mat, sådär lite högre så låter det bara ett väsande ljud.. alldeles som om de är hesa.
Vad detta beror på vet jag inte.. om den lilla har haft med sig någon förkylning från djuraffären eller om de har blivit hesa bara för det var lite livat i buren just när vi satt ihop dem (igår)'
Någon som vet eller har varit med om samma sak??

Jag har haft en rexhane som inte kunde "vissla". Han bara väste när han försökte, och han hade varit så sedan han var liten.
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
jag har ett marsvin som är 5år han bara väser han piper inte de har han gjort hela tiden,vet ej vad de beror på ,kanske något med stämmbanden?
ja..tycker det är konstigt jag oxå. Dom är pigga och så i övrigt.
Jag har haft ett par marsvin som i perioder varit dåliga på att skrika, dom har bara lyckats väsa. Sedan har det försvunnit efter ett tag för att komma tillbaka, alltid samma marsvin. I övrigt har dom varit pigga och glada marsvin. Jag skulle inte oroa mig sålänge dom verkar mår bra.
Hanna
OK, får hoppas på de. Får ju panik så fort det är nått :) Om man ska bada dem, vad kan man använda för tvål/shampo??
Jag brukar använda Head&shoulders, det tycker jag fungerar jättebra och pälsarna blir väldigt mjuka och fina :)
Hanna
#6. Är verkligen Head&Shoulders bra för marsvinen? När jag var hos frisören för min torra hårbotten sa dom att det schampot är alldeles för starkt för hårbottnen :O
#7 - Jag har bara positiva erfarenheter av det - både till mig själv och mina marsvin.
Hanna
Jag har 2 marsvin som låter hesa och inte riktigt kan låta som normalt. Men dom har alltid varit sånna.

Har också ett marsvin som är hes i rösten från och till :S
Mitt ena marsvin brukar låta nästan lite täppt å hes ibland när han skriker. Tänkte ju först att det måste vara förkylning men han äter som han ska och leker och busar som vanligt och hade inga andra symptom. Det är non ingen fara med din gris. :)
Okej va bra :) Dom är ju för gulliga när de skuttar runt på golvet :) Den lilla följer den äldre vart han än går, som en svans :)

min ena rex hane väser alltid när han ska "skrika" men han äter normalt och verkar må hur bra som helst, men det kanske är så ibland
vi människor blir ju hesa ibland och kan få små "knottror" (lr vad man ska kalla det) på stämbanden, och det kanske djur också kan få,,