Marsvin+kanin/hermelin
Jag har en fråga och vill INTE bli påhoppad utan få råd…
Vi har två marsvinshanar på 6 månader i en 1.20*55 bur, dom har möjlighet att klättra ur buren och ut i en hage som är ca 2 gånger burens storlek. Buren är öppen i stort sett hela dagarna.
Marsvinen är mina barns, 4 och 6 år gamla, anledningen till att vi köpte just marsvin är att jag känner att dom är mer "barnvänliga" Sitter stilla i knät osv.
Jag är mer en kaninmänniska =) Har pratat med djuraffärer och dom anser att jag kan ha en dvärgkanin med marsvinen i buren, tycker ni det?
Tanken är isf att kaninen ska kunna hoppa ur hagen också om den vill det och gå lös på golvet när buren är öppen.
I buren finns ett hus till marsvinen samt en hörnhylla.
Ge mig alla era tankar men snälla hoppa inte på mig, detta är en tanke men självklart är det viktigaste att marsvinen vi har inte far illa. Dom är ju just nu det absolut viktigaste.
Jag vill inte ha två burar.
Tack för all hjälp jag kan få
Man ska inte ha marsvin ihop med kanin vad jag vet. De kan inte kommunicera med varandra och kaninen kan dessutom skada marsvinen/et.
Finns säkert någon som kan svara lite bättre på dina andra frågor. Ville bara nämna ovanstående. 
Nej ha dom inte ihop i en bur, risken är så stor att någon blir skadad. Visst kan du skaffa kanin om du vill det men då bör den ha egen bur. Om du märker att det fungerar bra att ha dom ute på golvet samtidigt kan dom väl vara det också men inte instängda i en bur (speciellt inte en såpass liten bur, det blir trångt med två marsvin och en kanin när buren är stängd).
Hanna

Kaninen bär också på en bakterie (pasteruella tror jag) som kan göra marsvinen riktigt sjuka med bl.a förkylnings symtom och bölder i värsta fall.
Jag själv har 4 kaniner och 7 marsvin. De är ute olika tider då jag inte vill riskera deras hälsa.
MVH Erika :)
#3Det är ytterst sällan marsvin blir sjuka av det. Jag har haft kanin och marsvin ihop mycket, likaså mamma. INgen fara,. Inga marsvin har blivit sjuka
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#4 Nej må så vara. Men jag tycker att TS bör vara medveten om att det kan hända.
Har också haft marsvin och kaniner ihop under närmare 7 år. Men en dag hände det, ett marsvin blev oförklarligt sjuk och dog inom ett dygn. Skickade via min veterinär in kroppen för obduktion och det kom fram att det var pastruellavirus. Som tur var så hade inte mina övriga djur smittast förutom marsvinet och kaninen som bodde ihop.
Kaninen avlivades senare då den fick bölder av sjukdomen.

Jag hade den tanken i början också men givetvis ska ju marsvin gå tillsammans med en artfränder. Liksom marsvin är ju kaniner också flock-djur och jag tycker att kaninen i sådanna fall ska få en egen kompis. Kaniner har mycket starka bakben och skulle den sparka ett utav marsvinen så skulle den antagligen inte klara sig så bra. Har också läst att kaniner bär på en sjukdom som kan göra marsvin mycket sjuka.
Rekomenderar att kaninen och marsvinen ska gå var för sig med tanke på dom risker som finns.
Marsvin har inget som helst utbyte av att bo med kanin och tvärtom, de kan inte "prata" med varandra. Håller också med de andra som skrivit i tråden att det är väldigt onödigt att riskera att ha dem ihop också.
med tanke på bakterien ni pratar om, får dom inte komma i kontakt med varandra alls menar ni? kan dom vara utetillsammans om tex kaninen är lösgående i huset?

#8 Bakterien smittar vid noskontakt eller när djuren slickar på varandra. (Smittar genom kroppsvätskor) Så för att vara helt 100 på att de inte smittas så får det inte uppstå någon noskontakt heller. Men som tidigare nämnts så är inte pasteruella så vanligt. Men det förekommer.
gickan: du har inte marsbin alls nu? Eller hur gör du?

Jag har 7 marsvin och 4 kaniner :)
2 av mina kaniner går i hage dygnet runt. De 2 andra får komma ut och springa 4-5 timmar/dag. På så vis kan jag undvika att de kommer i kontakt med varandra, marsvinen får gå i en egen hage och kommer inte åt de två kaniner som också går i hage.
Och de två som får komma ut 4-5 timmar får inte komma ut medans marsvinen är ute då grisarnas hage består av kompostgaller.
Jag har ju ett helt rum som bara är för mina djur. Kanske svårt om man bor lite trängre.
Du kanske kan ha kaninen i ett annat rum?
#6 kaniner är inte flockdjur, dem är kolonidjur. Så dem har inte behov av att bo med en annan kanin. I det vilda bor inte kaniner tillsammans utan i varsin håla men träffas ju ändå då och då.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.