Vad skall jag göra nu?
Hej! Någon som kan svara på kommande frågor: 1. Mitt ena marsvin andades tungt när jag kom hem idag, men han har inte suttit i ett hörn av buren. 2. Mina två han-marsvin som är bröder, har plötsligt börjat bråka mycket. Båda är ett halvår gamla och jag tog dom två ur en kull när dom var små.
Jag har varit i Stockholm två dar, men jag åkte igår morgon då jag gav dom nytt hö, mer mat, vatten och c-vitamin samt borstade dom lite grann.
Någon som kan hjälpa??
alva-m-t
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.
Var det enbart en kort stund han andades tungt eller gör han det nu med?
Som svar på din andra fråga så är de i den åldern då de bråkar som mest, gör upp om rangordningen och revir (buren). Hur stor är deras bur? En stor bur underlättar så att de slipper sitta nära inpå varandra hela tiden, även inredning så de kan sysselsätta sig med annat än varandra. Låt de få komma ut och springa av sig på golvet regelbundet också. Ha is i magen och låt dem hålla på så länge det inte blir allvarligt och de skadar varandra.
Någon extra c-vitamin ska marsvin inte ha utan det räcker alldeles utmärkt med att tillgodose det genom nyttiga grönsaker. Vilka grönsaker du kan ge hittar du i den här artikeln. Mer om marsvin och c-vitamin hittar du här :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Nej, han andas inte längre tungt. Men när jag hade tagit upp han ur buren och sen satt ner han igen så betedde han sig aldeles normalt. Men sen började dom bråka om och om igen. Jag försökte få dom att sluta men dom hakkade tänder och boxades med nosarna. Men så längde dom bara gör det så ska det väl inte vara någon fara.
alva-m-t
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.