Hus av glasslådor?
God kväll! :)
Fixar det sista innan marsvinen kommer imon. När det gäller hus, så har jag inte hittat något i affär, så tänkte göra två hus av 2 st 2-liters glass..lådor? Vad heter det egentligen?
Så har 3 frågor om det.
1. Hur stor ingång måste dom ha för att inte fastna?
2. Är det farligt om dom får för sig att börja gnaga på plasten?
3. Bör man ha mer spån inne i huset så att det blir extra mjukt?

3:an kan jag iaf svara på, jag brukar lägga in halm så dom kan bädda och bona som dom vill, och våra kan hålla på huuur länge som helst med det. Sen ligger dom och gosar och vägrar gå ut därifrån 
#1. Vart får man tag i halm :3 ?
Känner mig som en grottmänniska med mina frågor..
Skulle du hämta dem på utställningen imorgno? Det brukar alltid finnas hus till salu i shoppen till lagom pris så då kan du ju köpa det där om du vill :)
Glasslådor tror jag är för små (funkar nog visserligen till små ungar kanske) eftersom de är så låga. Den typen av mjuk plast är inte heller det bästa valet då marsvin gärna gnager på husen. Tror inte det är jättefarligt om de får i sig små mängder, men det är knappast bra för deras magar. Spån räcker att ha i huset, ha ett tjockt lager bara, åtminstone hos mina grisar brukar det tunnas ut rätt fort i just husen. Marsvin bygger inte bo som ex. hamstrar utan ligger lite överallt i spånet.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#3. Ahh, ska hämta dom på utställningen :)
Men om det inte skulle finnas hus tillsalu, så är jag ganska körd :(
Hmm, sitter och funderar på lite mer saker man kan ha i hemmet som är passande som hus. En liten pall kanske? En träskiva och tegel/markstenar kanske, en stor plasthink (10 liters) som du kan klippa ett litet håll i?
I ren nyfikenhet, vad är det för några små troll du ska få hem? :-)
//Emma
#5. Får hem 2 st vita hanar :D En far och son!
#6 Åh gud vad kul! Du får visa dom innan du lämnar lokalen bannemej ;-) Vart kommer dom ifrån? Uppfödare typ!
//Emma
#7. Dom kommer ifrån en kille som heter Darren Fieldhouse :)

Man kan köpa hö på djuraffär, brukar finnas i vanliga matvaru-butiker också =)
jag rekomenderar inte att ha Glassburkar.. det är inte så bra för dom att äta, imatt dom flesta gnager på det senare… men bygg ett litet hus elr sök ppå blocket…
#10. Ah får ta och göra det :)
….det är ju lätt också…
ja menar ta en gammal kartong elr nåt, det är bättre än en glassburk…
men det allra bästa e ju att skaffa ett riktigt hus…
#12. Ja, pappa sa att vi ska skaffa lite brädor så att vi kan fixa något hus :)
Men så länge får det bli kartong ;)
Om man har träslöjd så kan man spika ihop två klossar lite snett på varann så blir det som ett utkikstorn, jätteenkelt.
alva-m-t
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.
#14. Jo tänkte också det, bara att jag har syslöjd och kommer fortsätta ha det tills någon tvingar mig annat hehehe :3