Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1477 ggr
Chieko
0

Matlista för en vecka

Jag undrar om några av er som haft marsvin en längre tid skulle kunna skriva upp precis vad ni ger era marsvin en vecka. Jag har läst (och skrivit ut) alla råd om grönsaker, vilda växter och kraftfoder och där står det ju lite, men jag skulle önska en mer exakt mängd och inte för en dag utan en hel vecka.

Har ju lite problem med det där att variera och ge lagom mycket, skulle underlätta mycket om någon orkade skriva upp och lägga ut, kanske i en artikel så att alla nya grisägare kan hitta den =)

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

FeliciaS
0

Mina grisars matlista varierar från säsong, just nu har den varit följande:

Dag 1, morgon: morötter och persiljerot
kväll: broccoli och stjälkselleri eller lite av någon frukt

Dag 2, morgon: rotselleri och palsternacka
kväll: vitkål och gul paprika

Dag 3: morötter och kålrot
kväll: grönkål

Små variationer förekommer självklart, men detta är basen. Brukar ta var tredje dag så efter "dag 3" återkommer maten på "dag 1" osv osv.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Sandra-B
0

Mina marsvin får dagligen vitkål, morötter och paprika. det är grönsaksbasen här hemma.

Om vi äter grönsaker så får de resterna, hittar jag några billiga grönsaker (som persilja, blomkål) så får det det, när det är säsong för grönkål, gräs (grönt utifrån) etc så får de det också- basen står dock kvar :-)

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

[Strawberi]
0

Mina har bas som morötter och sallad och tomat. Oftast. Sen lägger jag till lite allt möjligt.

elin85
0

#3 Det är ju inte så mycket c-vitamin i dessa…

Själv skrev jag nyligen om detta i en annan grönsakstråd.

[Colina]
0

Mina får ungefär:

Måndagmorgon:hö och kligröt, kväll: Hö och morot+ Vitkål

Tisdag morgon:Hö och knäckebröd, kväll: Hö och vitkål+ broccoli

Onsdag morgon:Hö och kligröt, kväll: Hö och Morot+Vitkål

Torsdag morgon:Hö, kväll: Hö och Vitkål + Paprika

Fredag morgon: Hö och Kligröt, kväll: Vitkål+ morot

Lördag morgon: Hö, Kväll: Hö och Vitkål + blomkål

Söndag morgon: Hö, kväll: Hö och Vitkål + Morot

Så…Hö minst 2ggr per dag och sedan vitkål varje dag varvat med minst en annan grönsak, ofta morot men jag tar lite av vad jag har henne. Ibland gör jag iordning ett fat med alla möjliga olika grönsaker och lite frukt ibland blir det bara vitkål och morot. Varannan dag ungefär (men minst 2ggr/v) får marsvinen kligröt.

Lite då och då får de en grönsaksbit mitt på dagen eller på morgonen om de tjatar och pinnar och knäckebröd får de ibland.

Just nu när jag har en dräktig hona jag vill håla ett extra öga på så delar jag upp grönsaksransonen på minst 3ggr/dag.

Misarn
0

Jag försöker variera deras kost så mycket som det går, så våra får:

dag 1:

Morgon: Basfoder Cavian complete, samt hö

Kväll: vitkål och paprika

Dag 2:

Morgon: Basfoder Cavian Complete, samt hö

Kväll: Broccoli och morötter

Dag 3:

Morgon: Basfoder Cavian complete, samt hö

Kväll: Melon och vitkål

Sen upprepas någon dag, sen får våra tjejer hö emellan, och dom brukar få en godbit som gurka, tomat eller grönt utifrån när det är säsong för det. Basfodret Cavian Complete är ett pellets-liknande foder som dom får ungefär 1 dl på två marsvin.Glad

[Strawberi]
0

Oj gammal tråd.
Jag ger morötter och vitkål varje dag. Det är obligatoriskt på min matar lista. Sedan får dom ibland tomat och paprika, beroende på årstiden och lite sådant.

alva-m-t
0

Jag brukar inte ge mina marsvin några speciela grönsaker.  Jag liksom tar det som finns i kylskåpet. Nu när det är november så går jag ladrig ut o plockar saker.

alva-m-t

Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.

gickan87
0

På morgonen så får mina grisar morötter och gurka, Lottie pellets + hö givetvis.

På kvällen så får de alltid en sallad som innehåller vitkål, morötter och broccoli. De får alltid någon extra grönsak/frukt i på kvällen som t.ex paprika, persiljerötter, palsternacka, rödbeta, tomat, äpple/päron m.m.

Givetvis får de även hö på kvällen.

MVH Erika :)