kan man ge brocoli...
hej.
mamma köpte djuptfryst brocoli till mina små grisar idag. men hur ska man gör a innan man ger dom?
ska domkokas elr bara tinas upp?
//Elin & mina små grisar
Jag gav mina färska, så låt dom tina och sedan eventuellt torka av dom..
Dock vet jag inte om det är mycket vitaminer kvar - det får någon annan svara på!
Fryst broccoli är inte lika bra som färsk. Men ska du ge det ändå så låt det tina, koka det inte för få förlorar broccolin alla nyttigheter.
Marsvin ska ha färska grönsaker, inga frysta. Det finns liksom ingen vits i att ge fryst mat som förlorat en hel del av det nyttiga. Dessutom brukar konsistensen bli ganska märklig. Så gör du en broccolipaj till dig själv med den frysta broccolin och åk och köp färst till marsvinen istället :)
Hanna
#3 okej. men kan jag ändå ge det??
Ger mina med färska. Broccoli ska ges rå, aldrig kokt :)
#4 ja det kan du, gjorde vi när jag gick gymnasiet. Tog upp dagen innan hur mycket dem skulle ha, hade dem över natten i kylskåpet så att dem tinade upp :) Men det är inte alls likabra som färsk
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4 - Det finns ingen som helst anledning att ge grönsaker som förlorat näring på det viset… Grönsakernas huvuduppgift är att tillgodose det dagliga c-vitaminbehovet, något som dessa inte kommer att göra. Så jag skulle inte ha gett det.
Hanna
håller med #6 fryst borccoli till marsvin nej du! Ät det själv istället och köp färsk till grisarna :P
ok tack för alla svar
Man kan ju ge för att de tycker det är gott också även om det inte är lika bra näring i det
Köp färsk broccoli istället och ge den som den är (efter att du sköljt den). Fryst broccoli innehåller inte lika mycket näring och jag skulle inte tro att marsvinen uppskattar den lika mycket.
#9 Visst kan man, fast jag tycker det låter väldigt onödigt :P
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Ja klart det är bättre att ge färsk, men nu var det ju fryst hon hade hemma så det är ju inte precis skadligt om de inte får det allra bästa just idag, om det ändå är gott