Ännu inte druckit..
Hej igen :)
Nu har marsvinen bott hos mig i lite mer än 2 dygn. Är lite orolig eftersom dom bara har druckit pyttelite..
Vet ju inte hur mycket dom dricker om dagen, men tror nog att det är lite mer än så..
Vad kan vara orsaken att dom inte druckit?
Tack på förhand!
/Jennifer
det beror på, jag har ett marsvin som dricker knappt nånting, och en som dricker JÄTTE mkt.
men dom e väl lite skraja fortfarande.
elr så kanske dom inte e vana vid att dricka ur skål elr vatten auotomat (elr vad man ska kalla det). ställ fram en av varje och se vad dom dricker.
Hm.. Får ta och göra det.. Dom fick lite extra gurka eftersom att det innehåller mycket vatten, så dom har ju fått i sig lite på den vägen.
Hoppas dom börjar dricka snart iallafall! Tack för tipset :)
har du gett vattenrika grönsaker? tex gurka? :) är ju bara vatten i det.
#2 skickade samtidigt :P men har dom fått i sig gurka är det ingen fara.
det e super att dom får i sig gurka då, men tänk på sen när dom dricker bra så ge inte för mkt för det e ej bra, jag förklara på din andra tråd ;o

#0 Mina marsvin dricker nästan aldrig ur sin vattenflaska. De får kligröt och grönsaker och får i sig vätska på så vis, så de har inget behov utav att dricka ur den.
Dom dricker ofta inte så mycket när dom är lite stressade och osäkra som dina nog är av att komma till ett nytt ställe.. Marsvin klarar sig ganska bra utan vatten ett tag och om dom har fått gurka så är det jättebra. Rädslan kommer gå över om några dagar, beror lire på varje individ och dom kommer nog börja dricka mer då. Marsvin dricker olika mycket, några av mina dricker jättemycket- men det är snarare för att dem tycker de är kul inte pga törst :p
Åh okej. Det känns ju bra att det inte är livsfarligt eller så! :)
Tack till alla svaren!
Om inte du har haft dina marsvin länge så kan det bero på att dom inte är vana vid sitt nya tillstånd och därför inte dricker specielt mycket. När mina marsvin kom hem till mig så var jag orolig och glad för det var mina första marsvin och visste inte riktigt hur jag skulle göra (även om jag hade läst böcker). Dom drack så lite, men jag tog det lugnt tack vare mina föräldrar, och en vecka senare var dom vana vid sitt nya liv och drack och åt som vanligt.
alva-m-t
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.
Jag satte faktiskt in en skål med vatten, och dom har druckit nästan hälften! Så tror att dom gillar skål mer än flaska ;)
#10 vad bra, så vad det för mitt ena marsvin oxå… x3
Alltså, alla marsvin dricker ju inte vatten. Ger du gurka? Isåfall har du faktiskt en anledning där att dom inte dricker.. Det är ju trottsallt 99% vatten.
#12. Gav lite gurka för att smaka på i lördags, och dom drack ingenting lördag-fredag. Idag fick dom gurka också (eftersom jag var orolig eftersom dom itne druckit något) men när jag la dit vattenskål så har dom druckit!
Marsvin dricker inte särskilt mycket alls, åtminstone inte om de får grönsaker. Har de dessutom fått gurka, sallad, tomat och sådana grönsaker som innehåller mestadels vatten har de fått merparten av sitt behov tillgodosätt genom dem. Du behöver inte vara oroliga för att de dricker för lite, de kommer dricka om de känner sig törstiga.
#10 Tänk på att vattnet avdunstar ganska snabbt ur en skål, så det kan lura en del och tro att de har druckit. Sedan tycker åtminstone jag att det blir skräpigt när de skuttar runt och har i spån där, man måste hålla på och byta ständigt för att vattnet ska vara fräscht. För att inte tala om då de lyckas välta skålen -.- Kanske är dina pojkar väldigt lugna fortfarande, eller så kommer du ge upp den snart :P Jag testade en gång för ett par år sedan, och det gör jag inte igen *s*
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#14. Nja.. lugna är dom inte riktigt, dom är ju lite "rädda" så det blir att dom springer runt en hel del.
Men efter jag satte dit skålen kom jag till baka kanske.. 20 minuter efter och då var hälften brota, så tror inte det har dunstat.
Men redan nu har det kommit lite spån, hoppas bara dom inte får för sig att välta den bara!
#15 Jag tycker det låter otroligt att de lyckats slicka i sig så mycket som en halv skål på 20 minuter :P Du är säker på att det inte spillts ur?
Mvh Felicia
#16. Det var inte blött utanför, men fyllde inte hela heller ifall dom fick för sig att välta den.
Fyllde lite mer än halva, och så drack dom halva på det. (Hm matte utanför skolan..)
#17 Haha okej ;)
Mvh Felicia
#17 - Jag tycker att vattenskål är för djur utan spån.. Är dom törstiga dricker dom ur flaskan.. Men dom är nya ny miljö dom känner inte dig dom har ingen aning om vem du är. Vad vet du? Dom kanske inte ens har bott hos någon annan. Det är nytt allt.. Ge dom mera tid..
#19. Men dom dricker ju ur skålen :o
Men förutom detta så har allting faktiskt gått jätte bra!
Dom äter till och med hö när man håller fram det, och broccoli!