vikt på ett marsvin....?
hej!
jag har en crest som är rätt så stor.
han väger 1241 g.
är han överviktig?
hur mkt ska ett marsvin väga ungefär?
han är 3 år…
tack i förhand
En marsvinshane vid treåråldern ska väga lite mer än 1 kg, typ 1123, eller någonting, men en marsvinshona ska väga ganska exakt ett kilo.
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.
Kanske lite överviktig
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.
tack alva-m-t!
men hur ska jag få han att gå ner??
och hur mkt ska en hane på 1½ år väga???
#1 Det där måste jag säga stämmer inte riktigt. Det är bara "riktlinjer".
Vuxna marsvin kan väga allt från ca 800-1400 gram utan att vara överviktiga/tunna, beroende på kroppsbyggnad, linjer/ras, kön och ålder.
Man får känna efter själv hur marsvinet känns. Jag har t.ex en hona på 2 år i bra kondition, hon är en nonself och väger runt 1200 gram. Medans jag har en pytteliten Abessinier-tjej som också är vuxen men väger bara 950 gram. Men hon är också i bra kondition.
#5 mitt marsvin har bra kondis och rör sig mkt, så han inte då överviktig??
#6 Det tror jag inte. Sålänge hans kropp känns ganska fast och han rör mkt på sig så borde han inte vara tjock.
ok tack!
Samma portion mat (ger du han pellets kan du sluta ge det) och mer motion. Men jag tycker inte han låter överviktigt eftersom alla marsvin är olika och väger olika mycket. Jag har en tvåårig hane som väger 1200 g ca. och han följer sin egna viktkurva, ingen annans.
//Emma
#9 ok tack.
Det finns inga bestämda regler eller mått på vad marsvin ska väga. Precis som människor är de byggda på olika sätt. Allt mellan 800-1400 gram skulle jag säga att ett fullvuxet marsvin kan väga utan att vara tjock eller mager. Vanligast är runt 1 kg. Vikten är absolut inget att hänga upp sig på så länge marsvinen är i bra form, dvs. man ska inte känna inte revbenen eller ryggraden jättetydligt och magen ska inte släpa i marken när marsvinet går.
1241 gram låter absolut inte som någon övervikt utan väldigt lagom för en normalt musklad marsvinshane.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#11 put, vilken lättnad! tack!
Enligt en veterinär på en föreläsning jag var på så är de flesta marsvin överviktiga, en hona ska väga cirka 800 gram och en hane 1 kg. Med vissa skillnader naturligtvis
#13 - Vad var det för en veterinär? Hur mycket marsvinserfarenhet har denne?
En marsvinshona på 800g skulle jag säga är en mycket liten hona. Kan vara i utmärkt form för det men stor är hon inte om det är en vikt som passar henne perfekt. Min ena marsvinshane väger 1300g, och är tunn. Övriga marsvin i hans släkt väger åtminstone 100g till skulle jag tippa på. Många släthår såväl honor som hanar väger runt 1100g som vuxna, helt lagom runda och välmusklade.
Hanna
Det var en veterinär i Skåne, som utbildat sig till veterinär i skåne men som läst till en massa kurser i bl.a england eftersom man i sverige inte har så mycket kaniner och gnagare i utbildningen
#13 Jag är också intresserad av att veta vad det var för veterinär.
Samtliga av mina marsvinhonor väger över 800 gram, den minsta (fullvuxna) väger ca 850 gram och hon är alldeles för tunn och mycket liten i kroppen. Skulle mina andra tre honor väga runt 800 gram skulle de vara magra.
Dock tycker jag att många grossistuppfödda marsvin är mindre än de marsvin som avlas efter ras…
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Förlåt nu kollade jag i mina papper. Hona 800-900 gram var det :) Men hane runt 1 kg
Veterinär Cecilia Trädgårdh