nossvamp som blivit värre?
Min teddyhona fick Nossvamp för ett tag sen, och jag har behandlat med pevaryl sen tre veckor tillbaka.
Nu under de senaste två dygnen har det plötsligt plivit värre och hon har tappat massa päls på sidorna av nosen också, inte bara som ett sträck som det var tidigare.
Någon som vet vad detta beror på och vad jag ska göra åt det?
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Mvh Alexandra

#2 Det är inte alls skorvigt på samma sätt. Ser mer ut som torr hud.
Kan det vara så att salvan torkar ut?
Mvh Alexandra

Kanske ska tillägga om det blev otydligt. Från början var det bara ett streck. Är först nu de senaste två dygnen som det blivit såhär efter tre veckors behandling.
Mvh Alexandra
Kan vara salvan och smörjandet som orsakat det. Tre veckor är ju väldigt lång tid. Jag skulle ha låtit bli att smörja ett tag, för att låta det återhämta sig.
Hanna

#5 då testar jag med det :)
Mvh Alexandra
Att tvätta med utspädd jodopax eller vichy vatten (kolsyrat vatten) hade jag rekommenderat! Har funkat för mina marsvin! Överbehandla inte med svampdödande medel.
Det kan mycket väl vara så att hon faktiskt bara har ett ärr kvar av nossvampen, det kan ske för vissa marsvin :) Det kan vara intorkat också, isf hade jag behandlat, väntat några veckor och sedan smörjat in med vanlig matolja eller vaselin för att försöka mjuka upp det och skrapa loss med nageln :)
Lycka till!