Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 670 ggr
[Tisslibiie]
0

Förhårdnader som ej försvinner

Min skinny hona har förhårdnader på framtassarna som inte ger med sig! :( Har kämpat med dem i veckor nu men de är fortfarande kvar, hur gör ni med förhårdnader på era grisar?

Cavia
0

smörja smörja smörja!! det är det som gäller, och fila försiktigt med nagelfil emellanåt. Jag brukar varva med Helosan Fotsalva/Barnängens barnolja.

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

[Tisslibiie]
0

#1Tack för tipset om barnoljan! :D Hade jag inte ens tänkt på att man kan använda ^^

[Maijah]
0

Jag kan bara hålla med Cavia.

Smörj, fila, smörj, fila & smörj. det finns inte så mkt annat man kan göra :p

Att de har lite förhårdnader är ju inget konstigt, alla marsvin får det och att bli av med dem helt för alltid är omöjligt. Bivax är bra att smörja med & naturligt. Vanliga creamer torkar oftast ut huden, många innehåller antingen bensin eller alkohol, så man måste smörja hela tiden, huden blir beroende av krämen. Eller så täpper oljan i krämerna till porerna. Därför ska det vara naturlig olja i helst som inte täpper.

[Tisslibiie]
0

Kan man ta olivolja? Har en stor flaska hemma ^^

[Maijah]
0

#4 Ja det går. Men allra helst så ska man ta olivolja som inte är till för matlagning (hur man nu ska hitta det vet jag inte dock;) för det täpper till porerna och gör att det blir torrt förr eller senare.  Men änvänder man det bara lite så funkar det nog absolut :) Bättre än vanlig lotion iaf.

hultburger
0

Ifall hon har stora förhårdnader kan man ta en nagelsax och klippa bort det värsta. Men var försiktigt så det bara är den torkade huden (=den utan känsel) som klipps bort. Sedan är det som dom an dra säger, fila och smörja :)
Helosan fotsalva är jättebra!! Vanlig helosan funkar med. Inget annat går att jämföra i kvalié tycker jag :)