Förhårdnader som ej försvinner
Min skinny hona har förhårdnader på framtassarna som inte ger med sig! :( Har kämpat med dem i veckor nu men de är fortfarande kvar, hur gör ni med förhårdnader på era grisar?

smörja smörja smörja!! det är det som gäller, och fila försiktigt med nagelfil emellanåt. Jag brukar varva med Helosan Fotsalva/Barnängens barnolja.
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
#1Tack för tipset om barnoljan! :D Hade jag inte ens tänkt på att man kan använda ^^
Jag kan bara hålla med Cavia.
Smörj, fila, smörj, fila & smörj. det finns inte så mkt annat man kan göra :p
Att de har lite förhårdnader är ju inget konstigt, alla marsvin får det och att bli av med dem helt för alltid är omöjligt. Bivax är bra att smörja med & naturligt. Vanliga creamer torkar oftast ut huden, många innehåller antingen bensin eller alkohol, så man måste smörja hela tiden, huden blir beroende av krämen. Eller så täpper oljan i krämerna till porerna. Därför ska det vara naturlig olja i helst som inte täpper.
Kan man ta olivolja? Har en stor flaska hemma ^^
#4 Ja det går. Men allra helst så ska man ta olivolja som inte är till för matlagning (hur man nu ska hitta det vet jag inte dock;) för det täpper till porerna och gör att det blir torrt förr eller senare. Men änvänder man det bara lite så funkar det nog absolut :) Bättre än vanlig lotion iaf.
Ifall hon har stora förhårdnader kan man ta en nagelsax och klippa bort det värsta. Men var försiktigt så det bara är den torkade huden (=den utan känsel) som klipps bort. Sedan är det som dom an dra säger, fila och smörja :)
Helosan fotsalva är jättebra!! Vanlig helosan funkar med. Inget annat går att jämföra i kvalié tycker jag :)