Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 4767 ggr
Sandra-B
0

Parnings- och dräktighetsdagbok

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag satte jag ihop två av mina teddysar- Annie, Sweet Dream's Princess of Joy, black/golden/white och Emil, Sweet Dream's Emil i Lönneberga, golden agouti/golden/white med varandra- förhoppningsvis så kommer de att få bebisar i mitten/slutet av november.

Annie, född 19 oktober 2008, fick sin första, och hittills enda, kull den 22 januari 2010 (två söner och en dotter) och Emil, född 14 november 2007, har ännu inte fått några ungar utan lämnade precis bostaden han delat med sin far sedan han var liten.

I den här tråden tänkte jag att jag ska notera allt som händer- från parning fram tills de förhoppningsvis kommande ungar föds och kanske till och med ungarnas utveckling fram tills de blir fyra-fem veckor och flyttar från mamma och kort därefter till nya hem.

Detta är en idé som jag har haft ett tag men inte blivit färdig att förverkliga förrän nu, hoppas att fler än jag tycker att det är kul att följa vägen från parning till bebisar på det här viset :-)

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Sandra-B
0

31 augusti- dag ett på sambolivet

Annie och Emil flyttade ihop vid 18-tiden ikväll, Emil är väldigt intresserad av sin fru och försöker göra vad han kan för att få komma till men Annie uppskattar verkligen inte sällskapet av sin nya man utan både biter honom och kissar på honom.

Annie väger idag 908 gram.

Bild på Annies odräktiga mage.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

1 september- dag två på sambolivet

Emil är fortfarande oerhört intresserad av sin fru och jagar henne och försöker para sig i princip hela natten, nu på dagen har han lugnat ner sig lite även om han fortfarande försöker titt som tätt. Annie däremot är fortfarande inte ett dugg intresserad av honom även om hon har slutat upp med att kissa på honom och bita honom, nu låter hon mest irriterad när han håller på och försöker komma undan.

Annie har gått ner i vikt, förmodligen på grund av de motionspass som de har sysselsatt sig med

Dagens vikt är 881 gram.

**SMF 237 Sweet Dream's 

[Licroana]
0

Åh sånt här gillar jag,

ska bli kul o följa :-)

FeliciaS
0

Jag tycker också det ska bli roligt att läsa det du skriver här :) Håller tummarna för fina bebisar, Annie har väldigt härliga färger.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Sandra-B
0

2 september- dag tre på sambolivet

Nu har Emil lugnat ner sig ordentligt, även om han fortfarande försöker att ta chansen ibland- Annie är dock inte ett dugg intresserad av honom än.

Annie äter gärna gräs trots att matte kommer och stör med kameran.

Dagens vikt är 871 gram.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

#3-4

Roligt att några fler än jag tycker att det här ska bli kul :-)

**SMF 237 Sweet Dream's 

Emmsann
0

Sånt här är riktigt spännande! Håller med Felicia där, Annie har riktigt fina färger :-)

//Emma

Sandra-B
0

Jättekul att några tycker att det ska bli kul att följa detta :-)

Ja, Annie är fin- både teckning/färg (även om jag egentligen föredrar dem så ljusa som möjligt;-P) och hennes uttryck etc, min fina lilla prinsessa :-P

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

3 september- dag fyra på sambolivet

Nu knorrar Emil bara när Annie varit ute på upptäcktsfärd i buren ensam och återvänder hem till honom (eller tvärtom, när han varit på upptäcktsfärd och återvänder till henne). Annie har vant sig vid att dela bostad med honom och verkar tycka att han är en helt okej kompis, en kompis som är så snäll att han tvättar både hennes ögon och öron- kan det kanske vara hans sätt att försöka förföra henne?
En god måltid persilja/blomkålsblast eller liknande istället samt tvättande av ögon och öron istället för en romantisk middag med levande ljus och massage efteråt?

Dagens vikt är 901 gram.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

4 september- dag fem på sambolivet

Fortfarande ingen parning, Emil verkar ha gett upp tanken helt och hållet för tillfället dessutom.

I övrigt så fungerar de bra mellan dem, de äter och sover tillsammans, så söta så :-)

Dagens vikt: 910 gram

**SMF 237 Sweet Dream's 

queenlinnea
0

Åh, sånt här är kul att följa! Skrattande

Atensia
0

Ska bli jätte skoj att följa! :)

/Amanda & 5 marsvins flickor :)

Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se

gickan87
0

Ska bli intressant att följa!

Så söta de två är tillsammans :)

MVH Erika :)

[Maijah]
0

Tycker också det ska bli kul att följa detta! ^^

Aristarcos
0

Ska bli kul att följa, kanske inte kommenterar så ofta, men det är kul ändå Skrattande så länge du kommer uppdatera !

Sandra-B
0

Roligt att se att ännu fler tycker det ska bli kul med en sådan här tråd :-)

Ja, jag ska det göras så ska det väl ;-P 
Tänkte att det ju kan vara kul att följa ungarnas utveckling också om man nu har följt dräktigheten.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

5 september- dag sex på sambolivet

Ingenting har hänt här idag, Annie och Emil fortsätter att trivas bra ihop men någon parning har det inte varit tal på än.

Dagens vikt 887 gram.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

6 september- dag sju på sambolivet

Sju dagar ihop och än har ingenting hänt, förhoppningsvis blir det en parning denna veckan.

Dagens vikt 880 gram.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

7 september- dag åtta på sambolivet

Ingen parning idag heller men snart borde det vara dags.
Annie och Emil trivs väldigt bra med varandra, ligger gärna i sitt hus och "gosar" med varandra :-)

Dagens vikt 881 gram.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Emmsann
0

Håller tummarna för att det blir något snart nu :-)

//Emma

Miolina
0

hoppas det blir något :)

Min blogg hittar ni här

FeliciaS
0

Några framsteg på bebisfronten? ;)

Mvh Felicia

Aristarcos
0

Nej nu håller du oss på sträckbänken … hur går det ?

[Maijah]
0

Inget än? :p

Sandra-B
0

Ledsen att jag inte uppdaterat här på flera dagar.

När jag satte ihop Annie och Emil hade jag glömt bort att jag hade anmält Emil till NM vilket jag kom på senare och det resulterade i att jag fick dela på dem och inte förrän ikväll flyttade de ihop igen så jag antar att jag får börja om med anteckningarna…

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

14 september- dag ett (nio) på sambolivet

Emil är överlycklig över att ha fått tillbaka sin "fru" och knorrar som tusan igen, dock inte lika mycket som när de sattes ihop första gången.

Någon parning har det inte blivit idag, men jag hoppas att det blir snart.

Dagens vikt 907 gram.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Emmsann
0

#25 Ja då förstår vi! Nu håller vi tummarna :-)

//Emma

Sandra-B
0

16 september- dag två (tio) på sambolivet

Idag blev Annie parad!
Nu håller jag tummarna för att det har tagit och att allt går bra så att det blir små bebisar här runt den 25 november.

Dagens vikt 870 gram.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Emmsann
0

Härligt! :-D Håller tassar och tummar med dig!

//Emma

Lexxi
0

Vi håller tummar och tassar! :D

Mvh Alexandra

http://lexxis.se

FeliciaS
0

#28 Spännande :)

Mvh Felicia

Lexxi
0

Gissar att det inte blir några ljusare unger i den här kullen.. Annars håller jag ögonen öppna för en ljus hona :p

Mvh Alexandra

Aristarcos
0

Hoppas det tog nu då;) Vi får väl se om ett par veckor Flört om det börjar märkas något..

Sandra-B
0

Ledsen att jag inte uppdaterat på ett par dagar, fick med mig en hemsk förkylning hem från NM (som resulterat i cirka 39 graders feber, ont i halsen och kroppen, igentäppt och rinnande näsa, rinnande ögon, hosta och tappad röst) så jag har inte kunnat vistas hos marsvinen på ett par dagar (givetvis har de fått daglig tillsyn och mat etc, det har min snälla mamma fixat) så jag har inte haft någonting att uppdatera om eftersom det tyvärr inte skett någon vägning dessa dagar.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

19 september- dag fem (13) på sambolivet

Än vet jag inte om Annie är dräktig, men om ungefär tio dagar bör jag veta *spännande*.

Annie och Emil trivs oerhört bra ihop, Annie har blivit mer framåt än innan genom att bo i burskåpet med supersociala Emil.

Dagens vikt: 877 gram.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Emmsann
0

#34 Usch då. Det låter inte som någon mysig förkylning. Hoppas du blir bättre :-)

#35 Roligt att dom trivs så bra ihop! Håller än tummarna på att det växer bebbar i Annies mage :-)

//Emma

Creation
0

#32 Var inte nog för säker! Efter lite research på Sandras hemsida(Vaad? Oskyldig Det är intressant!) ser det ut som att båda föräldrarna har generna "epe", vilket betyder att statistiskt sett bör 25% av ungarna i kullen bli av rödgruppsfärg med eller utan vitt(alltså inget mörkt). :-) Troligen blir rödgruppsfärgen i så fall golden, men det finns ju 25% chans till att det blir någon annan färg än golden också…

(förutsatt att föräldrarna är rätt färgbestämda)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Lexxi
0

#37 Åh! Då får jag hålla utkik här då :) Tack!

Mvh Alexandra

Mimmitroll
0

Hoppas det går bra med marsvinen :D

Sandra-B
0

Nej, den är ritigt vidrig- känner mig dock betydligt bättre idag så det är åtminstone på väg åt rätt håll för mig men jag har lyckats att smitta ner min mamma så hon är rätt risig nu.

Ja, de är riktigt söta ihop de två:-)
Det hoppas jag med! :-P

Ojojoj, inte visste jag att jag har så mycket dold information på min hemsida! ;-P Hur bar du dig åt för att hitta den, är det något speciellt program du har laddat ner till datorn?

Tack! :-)

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

20 september- dag sex (14) på sambolivet

Ja, inte mycket har hänt idag, det är som vanligt.

De fick lite havregryn att äta idag och Emil blev som tokig, slängde sig över skålen och bbörjade äta, sen började han springa runt i buren och "hoppa popcorn". Är nog första gången jag sett någon bli så lycklig för lite havregryn- man skulle kunna trott att han inte hade fått man på evigheter trots att det var fullt med både pellets (för ovanlightetens skull) och grönsaker (givetvis även hö). Annie undrade nog vad som hade tagit åt honom, hon satt i huset och såg frågande ut när han for runt.

Dagens vikt 886 gram

**SMF 237 Sweet Dream's 

Miolina
0

# 41 Ha ha

Min blogg hittar ni här

Creation
0

#40 Haha, jag har kontakter, vettu. ;)

Aristarcos
0

Nu var det länge sedan vi hörde något , hur går det ?

[Maijah]
0

Ja hur går det? :)

Carro-m
0

Ja vi vill veta hur det går! Satte ihop mina grisar bara någon vecka före dig, så nu bill jag se om min går upp i vikt på samma sätt som din ;D

Sandra-B
0

Det här blev verkligen inte som jag hade tänkt mig, oktober är verkligen en pissig månad för mig och har varit under många år- allt (eller det mesta i alla fall) som kan gå fel gör det.

Först har jag varit riktigt dålig i flera veckor och tillbringat mesta tiden liggandes antingen i sängen eller soffan, med några dagars undantag när jag känt mig bättre- tur att jag har föräldrar som ställer upp och tar hand om djuren!
Min relativt nyköpta våg la av och jag fick försöka leta reda på den som jag hade tidigare (som blivit förpassad ut i vårt minst sagt röriga garage…) och som avslutning så lägger kameran också av :-@

Nu verkar det dock vara på väg att vända- jag mår bättre även om jag fortfarande inte är bra och kan vara "uppe" mer och mer- var till och med ute och gick en runda idag med mamma och hundarna :-P, den förra vågen är lokaliserad och med nya batterier så fungerar den rätt okej och en ny kamera är införskaffad som jag är extremt nöjd med :-)

Tänkte i alla fall att jag skulle ta och uppdatera lite hur det flyter på med dräktiga Annie, för dräktig är hon med säkerhet :-)

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

23 oktober- dag 44 på dräktigheten

Annie är med säkerhet dräktig. Sedan den 12 oktober bor Annie i bokhylleburen tillsammans med mina andra honor, vilket har gått jättebra- Emil var lite ledsen i början dock.

Dagens vikt 1061 gram (+191 gram).

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

31 oktober- dag 52 på dräktigheten

Allt är fortfarande bra med Annie, hon äter och ökar i vikt. Bebisarna växer och sprallar och verkar må bra de också :-)

Dagens vikt 1151 gram (+281 gram).

**SMF 237 Sweet Dream's 

FeliciaS
0

Spännande, nu är det inte långt kvar tills det blir söta teddybjörnar :)

Mvh Felicia

Sofieproppan
0

Det är kul att höra att du mår lite bättre nu och har böjat skriva lite mer här inne igen. Kul att läsa hur det går för Annie. Då har du snart små i huset igen. Kanske något fin att spara denna gången?!

Creation
0

Hur går det? :-)

Sandra-B
0

Det går inte alls… :-/

Annie har kastat kullen, någon gång mellan lördag och måndag :-(
Jag var på fest i lördags så de fick mat tidigt och då var allt som det skulle så vitt jag vet (Annie tjock och pigg) igår passade mamma dem och hon såg inget konstigt men i morse när jag gick in till dem för att ge dem hö, vatten och grönsaker så tyckte jag att Annie såg tunn ut så jag lyfte upp henne.

Hon har nu minskat allt hon tidigare gått upp i vikt och magen är så där "uttöjd" och mjuk som den är när de fått ungar och där finns absolut ingenting i magen på henne (förutom organ och så givetvis;-P) :-(

Började leta genom buren efter fosterna men det enda jag lyckats hitta är lite blodigt spån, ingenting annat så de måste väl ha blivit uppätna av Annie och/eller de andra honorna :-/

Annie verkar i alla fall vara opåverkad och det är givetvis det allra viktigaste.
Hon är pigg precis som vanligt, slänger sig över maten och äter och ja- verkar opåverkad.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Miolina
0

# 53 Neeeeeeeeeeejjjjjj          snälla säg att dom inte har blivit uppätnaGråter Får ont i magen bara tänka tanken

Min blogg hittar ni här

[Aquelegia]
0

Men gud vad hemskt, jag fick min kull för 4dagar sedan med andra honor i samma bur, hade inte en tanke på att dem små ens skulle kunna vara i riskzonen(funkar jättebra med mina tack och lov) . Jag som hejjade så på din planerade kull :( usch inte kul när du gått och väntad så. Många tröstkramar !!!!

Vasterbo
0

#53 Usch vad trist! Men tur att Annie mår bra iallafall..  :)

Sandra-B
0

Tyvärr så är det nog så :-/
Har verkligen letat och rotat runt i buren och jag hittar ingenting annat än lite blodigt spån som vittnar om att något har ägt runt. Tycker att det är konstigt att jag inte hittar någonting, men eftersom jag är helt säker på att hon var dräktig så måste det ha gått till så.

Men ungarna var garanterat döda eftersom de var typ två veckor för tidiga så det är ett sätt för hoorna att först och främst försöka få igång andningen (genom att vara hårdhänta) och att städa upp för att skydda sig mot rovdjur.

Det är ingen fara att ha andra honor i buren när ungarna kommer :-)
Marsvin är inga kanibaler och äter normalt inte upp ungar- varken sina egna eller andras.

Som jag skrev ovan så hände detta säkert för att de skulle städa upp de döda fosterna för att skydda flocken mot rovdjur som dras till lukten av blod så du ska absolut inte oroa dig eller tro att honor (eller hanar för den delen) går till attack mot nyfödda ungar och käkar upp dem :-)

Ja, det är verkligen trist. Hade sett fram emot den här kullen så mycket :-(
Men huvudsaken är att Annie mår bra och klarar sig. Tack :-)

Ja, det är trist, men så länge Annie klarar sig så är jag nöjd och glad trots allt.

**SMF 237 Sweet Dream's 

FeliciaS
0

#53 Usch vad tråkigt :( Ska du sätta henne med hane igen eller ska hon inte få någon kull?

Mvh Felicia

Abico
0

Skönt att Annie mår bra! Men vad tråkigt med bebisarna :(

Hanna 

Sandra-B
0

Mmm :-(

Jag vet inte riktigt, har inte hunnit fundera så mycket på det än, det är inte uteslutet men det är inte säkert. Först och främst får jag se om hon fortsätter att må bra och gör hon det så ska hon få vila lite innan jag eventuellt sätter henne med Emil igen.

Tiden får utvisa hur det blir :-)

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

Mmm :-/

**SMF 237 Sweet Dream's 

Emmsann
0

#57 Märker honorna om ungarna är döda eller levande vid ett sådant tillfälle som detta? Förutom att dom skulle rört på sig då men.

//Emma

Creation
0

Så trist att hon kastade kullen! Men verklig tur att Annie mår bra i alla fall.

godisgrisen
0

Nej vad tråkigt med ungarna men skönt att Annie mår bra. Verkligen jättetråkigt och trist slut på denna spännande tråd dessutom.

Samma sak hände hos oss för en liten tid sedan Zezima kastade sin kull med fyra ungar när de var i samma ålder som Annies och hon hade också ätit på två av dem. Ganska äckligt men det är en naturlig instinkt som man måste acceptera. För er som oroar er så är det verkligen så att marsvin aldrig skulle döda och äta levande ungar även om det då och då händer att svaga ungar får öron och tår sönderbitna av sina mammor i deras överambitiösa upplivningsförsök.

[Berglundshusdjur]
0

Någon av mina honor hade både ätit på och sedan grävt ner Smulans dödfödda unge under ca ett 10cm tjockt spånlager… mkt otrevligt och jag hittade den först på kvällen, de levande hittade jag tidigt på morgonen.

Sandra-B
0

Ja, det gör de garanterat.
Levande ungar rör ju på sig precis som du säger och dessutom så piper de när mamman tvättar dem.

Ja, det är absolut det viktigaste att Annie mår bra!
Men det är såklart trist att mista en kull som man har väntat på och sett fram emot :-(

Ja, det är trist men så länge Annie mår bra och klarar sig så är jag ändå glad.

Det konstiga här tycker jag är att jag inte lyckats hitta några som helst "rester" från några ungar förutom lite blodigt spån och jag har verkligen grävt i buren…
Hade jag hittat några lite sönderbitna eller så hade jag inte reagerat speciellt men när jag inte lyckas hitta någonting… :-/

Ja, det händer ibland att döda ungar hamnar under spånet.
Jag tror dock inte att de egentligen gräver ner dem utan att det helt enkelt hamnar spån på dem när honan håller på med de andra ungarna efter förlossningen och sprätter runt i buren.

**SMF 237 Sweet Dream's 

[Berglundshusdjur]
0

#66 Ja så kan det också vara men i mitt fall så var alla ungar inne i ett iglo hus och där går det inte att sprätta så mkt att de råkar hamna under hela 10 cm spånlager (för jag hade så tjockt i buren då) och dessutom så precis att ungen låg ända längst ner på vaxduken. Precis som att någon grävt en grop först och sedan täckt över den….men det är ju bara vad jag tror.