Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1901 ggr
Sandra-B
0

[Innhållsförteckningar] Pelletssorter

Tänkte att det kunde vara bra med en tråd där innehållsförteckningar på alla olika pelletssorter vi kan komma på kan samlas så att det är lätt för folk att hitta om de vill jämföra.

De sorterna jag kan komma på är följande men självklart får ni även fylla på med andra :-)

• Lottie (havre och vetekli)
  • Lottie (morot och äpple)
  • Lottie (maskros och linfrö)
  • Oxbow Cavy Couise
  • Oxbow Cavy Prefomence
  • Carrier
  • Stampe

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Buffen
0

Chudleys Rabbit Royale från Dodson & Horrell:

Innehåll: Gräs, vete, havrekli, korn, havre, lucern, vetekli, skalade sojabönor, arter (min. 6 % grönsaker) glykos, halm, diakaliumfosfat, ringblomma, sojaolja, nannagoliosaccarider, mynta, Nässla (min 2 % örtväxter), svarta vinbär, gurkmeja (min 30 % foder) innehåller EU godkända antioxidanter: mixade tocoperoler, vitamin c och rosmarinextrakt.

Näringsämne i %:

• Råprotein 12.0
  • Råfett 2,5
  • växttråd 14,0
  • råaska 6,0
  • vitamin A 10,000iu/kg
  • vitamin D3 1,000iu/kg
  • vitamin E (som alfatocoperolacetat) 50mg/kg
  • koppar (som kopparsulfat) 20mg/kg

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

Creation
0

Lottie havre och vetekli

Innehåll
Havre
Lucern
Korn
Vetekli
Soja
Mineraler

Näringsvärde
Protein 15,0%
Fett 3,5%
Växttråd 13,5%
Mineraler(aska) 6,5%
(kalcium 1,1%, fosfor 0,6%)
Vatten 11%

Berikningsmedel
Tillsatt mängd/kg
Vitamin A - 13275 IE
Vitamin D - 1103 IE
Vitamin E - 55mg
Vitamin K3 - 6 mg
Vitamin B1 - 2,3 mg
Vitamin B2 - 6,5 mg
Vitamin B6 - 5,4 mg
Vitamin B12 - 0,02 mg
Pantotensyra - 22,8 mg
Folsyra - 5,2 mg
Niacin - 52,4 mg
Biotin - 0,2 mg
Vitamin C - 261 mg
Selen - 0,1 mg

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

elin85
0

Oxbow innehåller:

Timotej gräsmjöl, sojabönor Hulls, vetemjöl, sojamjöl, melass av sockerrör, Salt, Lascorbyl-2-polyfosfat (vitamin C), kalksten, jästkultur (Saccharomyces cerevisiae), vitamin A-acetat, vitamin D3 supplement, vitamin E supplement (tokoferol ), askorbinsyra, kolloidal kiseldioxid, menadion Sodium Bisulfite Complex (Vitamin K), riboflavin, niacin Supplement, Vitamin B12 Supplement, pantotensyra, biotin, riboflavin, Kolinklorid, DL-metionin, Pyrodoxine hydroklorid, folsyra, natriumselenit, Magnesium Sulfate, järnsulfat, kobolt-karbonat, mangan Oxide, Zinc Oxide, Zinc Sulfate, Copper Sulfate, mineralolja, Kalcium Idodate, kaliumklorid

Cavy cuisine näringstabell:

protein min 14%

fett min 1,5%

fibrer max 28%

kalcium max 0,85%

fukt max 10%

Cavy performance näringstabell:

protein min 18%

fett min 1,5%

fibrer min 18% max 23%

fukt max 10%

kalcium min 0,6% max 1,1%

fosfor min 0,25%

salt min 0,5% max 1%

tensing
0

Hmmm. Nu blir jag förvirrad. Många har sagt att Oxbow är bäst men det känns som mycket extra tillsatser i den (?)

Spontant ser Lotties bäst ut - vilka butiker har den?

Tina
0

Jag köper Lottie på Granngården.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

tensing
0

Tack, ska ta mig dit. Har trasig bil just nu så djuraffären är mitt enda inköpsställe.

elin85
0

#4 Det är nog bara som det ser ut. Lägg märke till att det på Lottis innehåll står "mineraler", men inte vilka mineraler, det har utlämnats. På säljföretagens hemsida för Oxbow står absolut inte ALLA ingredienser. Detta faktum gör att det är mycket svårt att jämföra. Du ser ju också i "berikningstabellen" på Lottie att de har en hel massa tillsatser de också bara inte utskrivet vad dessa tillsatser kommer ifrån. Så tyvärr, tillsatser finns i alla, bara fråga om hur ärliga de är.

Creation
0

#4 Oxbows anses vara det bästa pelletsmärket främst(uteslutande?) för att det har ett så lågt kalciumvärde. Jag tycker också att Oxbow inte verkar skilja sig så mycket från andra pelletsmärken och köper därför lottie istället(som är billigare och mer tillgängligt).
Lottie maskros och linfrö ska innehålla ca 20% fibrer, Lottie morot och äpple ska innehålla ca 25% fibrer och Lottie havre och vetekli ska innehålla uppåt 30% fibrer.

Det som Oxbow främst är känt för är hög kostfiberprocent och låg kalciumprocent, som jag förstått det, men om man jämför är det inte så stor skillnad som man kunnat tro…
Jag köper också lottie på granngården.

tensing
0

Ja, såg att det stod mineraler på Lottie. Dessutom står 11% vatten.. Man får väl prova sig fram. Å andra sidan så ratar våra marsvin det mesta av pellets (de är ju smarta djur) och vill hellre ha färskt. Men båda är lite små och då tänkte jag att kraftfoder kanske ger dem en extra skjuts och att man täcker in alla ämnen de behöver.

FeliciaS
0

Det som är så bra med Oxbow är att den är timotejbaserad - inte gjord på lucern…, vilket är en väldans skillnad!

#8 Nja, jag skulle vilja säga att det är framförallt eftersom min nämnda anledning ovan :P Sedan att den innehåller mycket fibrer och låga kalciumvärden är också bra förstås.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

elin85
0

#9 Pellets är ju inte nödvändigt ändå, om de inte gillar det.Då kan du ju ge kligröt istället exempelvis. Mina marsvin älskar dock pellets så de får Oxbow. Lottie fick de prova men det tyckte de inte om och dessutom började de dricka mängder efter jag infört Lottie så det kändes inte bra. Eftersom veterinärer världen över rekomenderar Oxbow som det enda pellets som är bra för marsvin så köper jag det :) Dessutom ÄLSKAR som sagt mina marsvin Oxbow.

Creation
0

#9 Men vatten är väl detsamma som fukt? Alltså nästan lika som Oxbow som har 10% "fukt".

raring81
0

elin85: Hur gör man kligröt? Och kan man ge det varje dag?

Abico
0

#13 - Länkar till artikeln Kligröt här på sajten.

Hanna 

elin85
0

#13 Jag brukar göra kligröt, bara som det är. Ex kruskakli ca 1-2msk per marsvin och blandar med vatten tills allt är blöt, men inte rinnigt. Det ger jag till mina marsvin som har lättare att lägga på sig vikt. Till min magre hane ger jag 1msk kruskakli och 1 msk vetegroddar (pulvret) och blandar med vatten på samma vis, havre- och vetekli fungerar också på samma vis, marsvinen ökar i vikt. Jag har också provat blanda kruskakli med en grynblandning med 4 sorters gryn i samma påse (havre, korn,vete och råg), denna blandning kan man även ge torr. Det finns även 4-kross, med samma innehåll men som hårda små kulor. Det är bara att mixa och prova som man vill =)

Buffen
0

Team four paws Guinea pig munch;

INGREDIENTS

Grass, maize, unmolassed beet pulp, peas, aspen, full fat soya, oatfeed, apple pommace, barley, alfalfa, soya hulls, dehulled soya, prairie meal, carrots, full fat linseed, dicalcium phosphate, soya oil, glucose syrup, broccoli florets, mint, dandelion, nettle, magnesium oxide, salt, blackcurrant extract, with EC permitted antioxidants: mixed tocopherols, vitamin C and rosemary extract.

NUTRIENT ANALYSIS

Protein

15.0%

Oil

4.5%

Fibre

15.0%

Ash

7.0%

Vitamin A

23,000 iu/kg

Vitamin C

800 mg/kg

Vitamin D

1,000 iu/kg

Vitamin E

125 mg/kg

(as alpha tocopherol acetate)

Copper

12 mg/kg

(as copper sulphate)

Ett högkvalitativt müsli foder (ej kalciumberikat).

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

[Aquelegia]
0

vanliga marsvinpellets vad består det av ? står inen innehållsförteckning :S

FeliciaS
0

#17 Vad är "vanliga" marsvinspellets egentligen? :P

De som säljs i lösvikt i djuraffärer eller liknande bör man verkligen undvika helt om de saknar näringsdeklaration, i princip alla innehåller alldeles för lite fibrer, för mycket fett och höga halter mineraler.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Aquelegia]
0

Det bara heter Marsvin/kaninpellets min uppfödare sa åt mig att köpa det hms ska hämta kornkross från mor så fort det lilla jag köpte idag är slut så skiter jag i allt vad fabrikstillverkat heter ! Kligröt också om jag ser att dem tappar i vikt (väger dem självklart)